Gå til innhold

Hvorfor er pc'en min så treig?


Anbefalte innlegg

Heihei.

 

For noen mnd siden kjøpte jeg en stasjonær pc på finn, av et firma som videreselger "rest-pcer" (utdaterte pcer). Den kosta meg rundt tusenlappen, men jeg mente ikke å kjøpe et vrak... Dere kan si så mye dere vil at "du fortjener en dårlig pc for 750,-, men det er ikke det jeg vil ha svar på.

 

Jeg pleide å ha litt snøring på pc for 4-5 år siden, så jeg prøvde å bruke mine urgamle ferdigheter for å determinere om pcen var brukbar. Jeg kom frem til at all maskinvaren var MYE bedre enn på min gamle pc. Slik situasjonen er nå, så kommer jeg bare til å bruke pcen til det samme jeg brukte den gamle til... wc3, cs, musikk og simpel enkel nettsurfing.

 

Men, pcen fungerer ikke bra nok i det hele tatt. den er treig, lagger av små utfordringer (som at jeg går ut av spill, inn på itunes, og inn på spill igjen) og bråker som bare faen fra harddisken. Når den starter opp bruker den 2 min før jeg kan gjøre noe som helst.

 

Har jeg vært alt for naiv når jeg kjøpte pcen? er 750,- for godt til å være sant, selv om den brukes til gamle saker og ting?

 

Pcen kjører på windows XP

harware:

Pentium® 4 CPU 3.20 ghz

512 mbit ram

radeon x700SE

 

 

Først nå fant jeg faktisk ut at jeg kun har 512 mb ram. haha... Jeg trodde jeg hadde 2g.. Jeg skal åpne pcen og sjekke om noe ligger løst, men 512 mb ram er vel alt for lite for den hardwaren jeg har?

 

Mvh

 

james

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

en pc må ikke være treg selv om den har lite minne. det man må passe på når man har lite minne er å kjøre så få prosesser, tjenester og programmer som mulig. et av mine favoritt linux os kjører helt fint på 64mb minne med firefox =) http://crunchbanglinux.org/ men igjen blir den litt brukerfientlig om du ikke har lyst til å endre på tekstfiler for å endre ting som plager deg.

Endret av kjeLL//
Lenke til kommentar

En reinstall av OSet og stripping av skrot og skrap som starter kan hjelpe på en del.

Dessverre har en del oppdateringer også gjort OSet mer CPU glad så det er mulig du må være forsiktig her også.

 

Hadde selv en svært god oppstartstid på en ferskinstallert Athlon XP maskin her med XP SP2 for en stund tilbake.

Nå idag kjører denne maskinen Windows 98 dog og er retro gameren min :p

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...