Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Restart og freeze ut av det blå!


Anbefalte innlegg

God kveld, diskusjon.no!

Ville bare spørre om noen av dere har kjennskap til dette eller vet hva det kommer av / hvordan fikse problemet. Kjøpte deler for å bygge en stasjonær pc fra komplett for i overkant av ett år siden, og bygde den etter det. (Bra service på komplett må jeg si!)

 

pcen fungerte perfekt den 1-2 månden, men etter det har den vært kaotisk, den har fungert toppers, men fra tid til tid restarter den av seg selv, blue screen eller rett og slett freezer helt! (fra 0 ganger om dagen, til 3-5 ganger daglig med en gj.snittlig bruk på 5 timer dagen) Med Antec 12000 kabinnet med en god del vifter og en av sidene åpnet for mer lufting samt et vindu som står på gløtt ganske ofte, tviler jeg, men ikke utelukker at dette har noe med at pcen blir for varm.

 

spesifikasjonene, delene er som følgene:

Prossessor: AMD Phenom 9850 Quad Core

Hovedkort: gigabyte 6-quad / S-series

Skjermkort: Gainward Geforce 9600 GT 1 gb

Netverks kort: Realtek RTL8168/8111 PCI-E Gigabit Ethernet NIC

 

Programmene på pcen er ikke så mye, består av en god del bilder, Call of Duty 4, World of Warcraft, Spotify, Avira anti-virus, Steam, Counter-Strike Source og ventrilo.

 

Pcen har kjørt Windows 7 Beta og windows XP med service pack 2, begge gangene hadde den samme problemer. Etter at pcen har krasjet, kommer det selvfølgelige en rute der det står at den har startet opp etter et uventet problem, og da står dette:

 

1175kbr.jpg

Endret av siseniorita
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg klinker til med den vanligste feilen, inkompatibelt minne. Men det kan jo selvfølgelig være masse andre ting også, ustabil spenning fra powersupply, vakkelfeil i cpu eller minne, ustabilt hovedkort.

 

For å feilsøke dette problemet så ville jeg forsøkt å bytte til minne som er verifisert av hovedkortprodusent, hvis det ikke hjelper så er det naturlig å bytte til et power som har stabil spenning f.eks et Mist powersupply.

Bakdelen er jo at dette vil koste noen kroner, kanskje så mye at det ikke egentlig er verdt det hvis hardwaren i maskinen er utdatert.

 

Andre ting man kan sjekke er om det finnes noen patcher fra cpu produsent.

Jeg regner med at alt av drivere/bios er forsøkt byttet/oppdatert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...