Gå til innhold

Trening med pulsklokke


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg kjøpte i dag en pulsklokke type Polar FT4. For å få maksimal utbytte av treningen min spør jeg her, da jeg ikke er helt klar over hvordan jeg skal bruke den.

 

Jeg har tenkt til å løpe 4x4 intervaller - og lurer på hva pulsen skal ligge på. 80% av makspuls? Vil dette si at jeg må ta en test på forhånd for å se hva makspulsen min er?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Jeg kjøpte i dag en pulsklokke type Polar FT4. For å få maksimal utbytte av treningen min spør jeg her, da jeg ikke er helt klar over hvordan jeg skal bruke den.

 

Jeg har tenkt til å løpe 4x4 intervaller - og lurer på hva pulsen skal ligge på. 80% av makspuls? Vil dette si at jeg må ta en test på forhånd for å se hva makspulsen min er?

4x4 trening skjer i sone5, 92-97%, husk at restutisjonstid er ~2-3døgn(minst) etter en slik økt.

 

Mange regner ut makspuls med formlen 220-alder men, den riktige måten er å være godt oppvarma og dra deg helt ut og bruke den høyeste oppnådde pulsen du hadde.

Endret av Sink
Lenke til kommentar

Hei.

Jeg kjøpte i dag en pulsklokke type Polar FT4. For å få maksimal utbytte av treningen min spør jeg her, da jeg ikke er helt klar over hvordan jeg skal bruke den.

 

Jeg har tenkt til å løpe 4x4 intervaller - og lurer på hva pulsen skal ligge på. 80% av makspuls? Vil dette si at jeg må ta en test på forhånd for å se hva makspulsen min er?

4x4 trening skjer i sone5, 92-97%, husk at restutisjonstid er ~2-3døgn(minst) etter en slik økt.

 

Mange regner ut makspuls med formlen 220-alder men, den riktige måten er å være godt oppvarma og dra deg helt ut og bruke den høyeste oppnådde pulsen du hadde.

 

Skal jeg da løpe så fort, og så lenge jeg klarer?

Og 97% av makspuls, er jo tilnærmet maks - hvordan skal jeg da klare å holde et likt tempo i de 4 settene?

Lenke til kommentar

Skal jeg da løpe så fort, og så lenge jeg klarer?

Og 97% av makspuls, er jo tilnærmet maks - hvordan skal jeg da klare å holde et likt tempo i de 4 settene?

Nå har jeg aldri løpt skikkelig på mølle, men jeg ville satt den i en liten bakke og økt farta litt og litt, men ganske ofte og hoppa av når du ikke klarer en høyere belastning.

 

Du må finne det ut selv, husk at om du f.eks løper på 3d mølle skal farta være lik hele draget, ta det litt rolig det første for å finne ut hvor dagsformen er. Pulsen vil sansynligvis øke for hver drag med et par slag, og ganske drastisk underveis i draget, så ikke fortvil om pulsen er "for lav" de første minuttene eller det første draget, en oppnår vo2max etter 1.5-2min så det er alt etter det er det som gjelder. Du må huske at du skal ha godt med pause i mellom hvert drag, jeg pleier å ha 3min når jeg sykler 4x4, deg gir deg masse tid til å hente deg inn, men ikke fall for lavt i puls 75% er fint, hvis ikke blir det hardt å komme seg opp igjen.

 

Du må selv lære deg hvordan kroppen din funker og reagerer på slike belastninger, føler du deg f.eks litt dårlig etter det første draget(som er litt roligere) tar du heller en roligere "langkjøring" ikke gjennomfør en intervalløkt alene fordi det står i treningsopplegget ditt.

 

 

Jeg er dog ingen løper, værste jeg gjør.. :p Min erfaring kommer fra sykkelsetet det siste året som hobbysyklist, så du må prøve deg frem og finne dine grenser.

Endret av Sink
Lenke til kommentar

Om du bare har mulighet for 1 sone er det litt vanskelig å bruke sonegreiene for 4x4. For den foregår jo i to soner, en med høy puls og en med lavere. Har du ikke mulighet for å fortelle klokken at nå skal jeg være i sone 70-80% og nå skal jeg være i 85-95% så piper den som en gærning under restitusjonsminuttene. :p

 

Klokken din har sikkert en plass for å legge inn alder eller makspuls, og denne form for zone-ting vil gjøre at klokken piper om du er utenfor denne sonen når du trener.

 

Selv ville jeg funnet makspulsen din, regnet ut 85% av den, 95% av den, og så sørget for å være imellom de to tallene under 4-min draget.

Lenke til kommentar

Om du bare har mulighet for 1 sone er det litt vanskelig å bruke sonegreiene for 4x4. For den foregår jo i to soner, en med høy puls og en med lavere. Har du ikke mulighet for å fortelle klokken at nå skal jeg være i sone 70-80% og nå skal jeg være i 85-95% så piper den som en gærning under restitusjonsminuttene. :p

 

Klokken din har sikkert en plass for å legge inn alder eller makspuls, og denne form for zone-ting vil gjøre at klokken piper om du er utenfor denne sonen når du trener.

 

Selv ville jeg funnet makspulsen din, regnet ut 85% av den, 95% av den, og så sørget for å være imellom de to tallene under 4-min draget.

 

Ok. Da jeg testet klokken isted, pep den hele tiden, hehe.

Men jeg har valgt at den skal vise % av makspuls - mener du da at jeg skal ta tilbake til det andre?

 

Og ja, jeg kan sette inn alder, og makspuls - hvor jeg kan sette inn makspuls har jeg enda ikke funnet ut av men

 

EDIT - fant hvor jeg kunne endre makspuls

Endret av Donnie Darko
Lenke til kommentar

Du kan også la den vise prosent av makspuls, det er jo enda lettere. :)Jeg har bare en billigmodell uten mulighet for dette.

 

Ulempen er at klokken da bruker en formel for å regne ut makspulsen din basert på alder, og det kan bli litt feil. Men ingen veldig stor ting å bry seg om.

 

Tror ikke den regner ut makspulsen utifra alder. Når jeg skulle endre makspulsen, spurte den også om jeg ville endre zone limitsen.

 

Men hva forteller "pipene" deg? At du kun ligger utenfor sone? Og hvilke sone?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...