Gå til innhold

Innkjøpning av første SSD. Tips?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg skal nå i slutten av april bestille SSD disk(er) til 2 nye pcer jeg skal sette opp.

 

Men hvilken bør jeg gå for? jeg har sett mye på den omtalte X25-M disken fra Intel. Men fra hva jeg ser nå. Så er ikke den like rask som de andre ute nå? feks skrive hastigheten er ganske lav (70) i forhold til andre. Pcene som skal settes opp er spille pcer. Kanskje ikke skrive hastigheten har så mye å si for spilling? ikke vet jeg.

 

Også lurer jeg på om det er mye å hente ved å kjøre 2 i raid? 64x2 raskere en 128x1? Har aldri vært borte i SSD så det er noe jeg er ny på. Jeg har tenkt til å bruke rundt 2 tusen kroner på disk eller disker. Hva en som er raskest.. Kanskje jeg også burde gå for en SSD som har sandforce kontrolleren? hehe, mange spørrsmål. Litt hjelp fra noen som har peiling hadde vært fint! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har jo Vertex, Gskill Falcon og Intel. Gode disker alle sammen.

 

Intel tilbyr jo en sinnsyk kombinasjon av plass/størrelse/ytelse til en billig penge. Derfor blir det populært. Ellers er Vertex raske disker, men de har høy pris per GB.

 

Flere disker vil være raskere, men du må kanskje ofre TRIM feks. Samtidig blir jo sikkerheten satt ned betraktelig.

Lenke til kommentar

Sikkerheten satt ned? Hvordan da?

 

 

Gå for Intel, 80 GB versjonen er konge. Har den selv. Ønsker du å spare litt og bare prøve SSD, kan du sjekke ut 40 GB versjonen. Koster vel underkant av 1000 kr, og gir god ytelse, dog ikke like god som 80 GB.

 

Intel sine SSD'er har super ytelse der det trengs, og det er IOPS. Korte trekk, den leser småfiler sinnsykt raskt, så alt føles mer respontivt. Sekvensiell skriveytelse trenger du ikke, du skal ikke skrive mange GB til disken så ofte.

Lenke til kommentar

Nå er jeg ikke spesialist, men Intel X25-M 80 GB Gen 2 er nok fremdeles kongen på haugen når vi ser pris/ytelse. Hva som er oppgitt i les/skriv er faktisk særdeles lite interessant, for det første er dette data som jeg tviler på er oppgitt på samme måte for de ulike diskene, og ellers viser tester helt andre resultat. I tillegg er andre data vel så viktige.

 

Sandforce baserte SSD-er ser ut til å bli bra, men regn med en pris ca 10 kr høyere pr GB enn X25-M.

Lenke til kommentar

Må da nevne at det med sikkerhet når det kommer til raid0 på Ssd disker, er et minimalt problem.Det som er problemet er at du mister TRIM funksjonen, som gjør at diskene ikke blir tregere over tid ( da snakker vi ett år , og du merker vesentlig forskjiell i ytelsen ).

Endret av asad
Lenke til kommentar

Se her ja, takker for svar folkens. Så det jeg bør se etter er IOPS. Ikke skrive/lese hastigheten? Synd at man mister TRIM ved å kjøre raid. 80GB'en til Intel var altid den jeg hadde planer om å kjøpe. Så det blir vel den regner jeg med. Er sandforce baserte disker sååå mye raskere?

Lenke til kommentar

Må da nevne at det med sikkerhet når det kommer til raid0 på Ssd disker, er et minimalt problem.Det som er problemet er at du mister TRIM funksjonen, som gjør at diskene ikke blir tregere over tid ( da snakker vi ett år , og du merker vesentlig forskjiell i ytelsen ).

 

Jeg nevner bare at risken er der ;) I 99% av tilfellene går det jo helt fint.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...