Gå til innhold

Kjøpe mac i usa og ta med til Norge


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg skal til USA om et par uker og tenker å kjøpe med meg en iMac hjem. Så var det en kompis av meg som sa at når han handlet klær i utlandet pleide han å ta vare på alle kvitteringer, for så å gå til et sted på flyplassen på vei hjem der man kunne få igjen pengene man har betalt for moms på varene. Dette er fordi man ikke skal betale moms i et land hvis man skal bruke varen i et annet land eller noe sånt.

 

Er det noen som vet om det samme prinsippe gjelder datavarer og lignende?

 

Håper på svar, hadde vært veldig gunstig :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke toll nei. Men du har moms på 25%.

 

 

 

 

Det jeg ville tenkt over veldig nøye hvis jeg var deg er om det er verdt å spare en tusenlapp eller to for å miste all garanti og reklamasjonsrett. Her i Norge så har vi en av verdens beste rettigheter hvis noe skulle gå gale og du må få fikset pc'en, og som hvertfall jeg glatt betaler litt ekstra for.

 

 

Lenke til kommentar

Her er det behov for en del korrigeringer av stygge feil.

 

For det første finnes ikke moms/VAT i USA. I USA har man noe som heter Sales Tax, varierer fra knappe 3 % til over 10 % avhengig av delstat (kilde Wikipedia). Kan til og med variere internt i en delstat. Dette er noe som den enkelte delstat bestemmer over og generelle regler for refundering finnes ikke. Kjøper man i vanlig butikk må man derfor sjekke reglene for akkurat det området. Men det er ikke uvanlig at det finnes butikker som selger uten denne til besøkende. Delstaten kan også ha refunderingsregler. Kjøper man på nettbutikker er det som oftest ikke Sales Tax.

 

Det finnes ikke noen beløpsgrense på 4 000 kr. Beløpsgrensene for toll- og avgiftsfri innreise er (kilde Tollvesenet):

1. Inntil 24 timer ute av Norge = kr 3 000,-

2. Over 24 timer ute av Norge = kr 6 000,-

 

Gjelder uansett om vi snakker om toll eller moms.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Usikker. Men jeg håper du tar med i beregningen at tastaturet du kjøper der borte ikke har alle tegnene malt på samme sted som du er vant til i Norge, og at strømforsyningen muligens er beregnet på 110 volt, mens vi i Norge har 220 volt i stikkontakten.

 

Såvdt jeg har hørt er det i det minste ikke toll på data og bøker.

 

220v på alle maskiner fra Apple. Tastatur problematikken er minimal sammelignet med besparelsen. Jeg kjøpte maskin når jeg flyttet tilbake og alt fungerer perfekt.

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Vel, det er bare å be om tax free skjema ved kjøp eller printe ut selv, fylle ut og finne tollkontoret på flyplassen (fungerer iallefall slik her i norge, men greit å undersøke/google litt på forhånd).

 

Pengene kommer heller ikke inn på konto med en gang, så du må nok regne et par ukers ventetid. Blir 25% moms her i norge, men om momsen er ganske lik i USA så ender du ikke opp mye i minus, men du må forstå at du betaler fullpris og så 25% på prisen du betaler i USA minus deres moms uten å få noe tilbake fra USA enda.

 

Tastatur er jo ikke noe problem, man kjøper bare tastatur her i norge. Strøm er heller ikke noe problem, du må bare ha rett kabel.

 

Men et stort problem er jo at du har kun ett års garanti og ingen reklamasjonsrett, du kan jo kjøpe applecare, men det koster jo litt. En annen ting er at en imac er jo ikke akkuratt liten uansett skjermstørrelse og det er mange flyselskap som godtar f.eks ikke laptops osv i bagasjen, litt kjipt om du støtter på problemer der for å så ikke nevne at bagasjen blir ikke akkurat håndtert forsiktig i det hele tatt. Tror ikke at jeg ville ha risikert å ha min imac slengt overalt eller liggende med flere andre kofferter stablet oppå den.

 

Tar du den som "ekstra bagasje/håndbagasje" og merker den riktig så går det nok bra, men det øker jo prisen enda mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...