Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Gasspedal hang seg opp på Toyota Prius...


Anbefalte innlegg

Så på nyhetene at det var en fører av en Prius som opplevde at gasspedalen hadde hengt seg opp, og hvor farten hadde økt til 176km/t før han ukontrollert kjørte inn i autovernet...

 

Litt uforståelig for meg at det skal være så fryktelig vanskelig å trykke inn bremsen når slikt skjer...

 

Har selv opplevd at gasspedalen hang seg opp på en Maxda 5, men det var forde gulvmatten hadde krøllet seg bak pedalene. Det første jeg gjorde var rett og slett å trykke inn bremsen slik at motoren til slutt kvelte seg. Svingte helt kontrollert inn på en busslomme og rettet ut matten igjen...

 

Det så ut som om dette også var på E6 eller en vei med flere felt?

Da skulle det vel være enda enklere, samt at man normalt burde ha litt mer spillerom.

 

Hva mener du?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tenkte det samme. Men så leste jeg at han faktisk prøvde det og det funket ikke, og når bilen er automat gir så får han heller ikke tråkket inn clutchen.

 

Han kunne jo vridd om nøkkelen og skrudd av motoren, men da hadde vel servo styringa og alle de greine skrudd seg av også så det hadda kanskje ikke vært det beste.

Endret av Perrern
Lenke til kommentar

Step 1. Dra til digg.com

Step 2. Legg merke til reklamene

Step 3. Se reklamene

Step 4. Gjør som reklamene sier.

Step 4. ????

Profit!

 

Reklamene på digg er KUN Toyotareklamer som omhandler stuck gasspedaler. De forklarer nøyaktig hva du skal gjøre hvis situasjonen skjer osv.

Lenke til kommentar

Men selv om man har automatgir, så kan man da trykke inn bremsen...

Bremsepedalen slutter jo ikke virke selv om man gir gass...

 

Å skru av tenningen vil ikke aktivere noen rattlås, men å fysisk ta ut nøkkelen vil nok aktivere rattlåsen, men det er jo ikke det man gjør når slikt skjer...

 

Faktisk så er det fult mulig og kjøre en bil hvor gasspedalen har hengt seg opp helt og holdent kontrollert helt til man fant ett sted og stoppe.

 

Er jo bare å bruke bremsepedalen som "gass" det. Når man slipper opp bremsen, går det fortere, og når man trykker bremsen ned går det saktere. Helt til motoren kveler seg og at den slår seg av.

Man kan t.o.m starte bilen igjen og kjøre videre med opphengt gasspedal.

 

Synes det virker som om denne sjaføren ikke klarte og holde hodet kaldt...

 

Ble selv overasket, men det er liksom noe som skjer med en når man går fra en trivelig søndagstur til å nærmest måtte kjempe for livet. Litt overdrevet... men jeg mener bare at det er så innmari logisk og trykke inn bremsen når bilen går ukontrollert fortere.

Lenke til kommentar

Nå skrev jo jeg nettopp at jeg hadde lest at han hadde prøvd å trykke på bremsen men at det ikke funket jeg da. Altså hadde han prøvd, men bremsene funket ikke.

- Det er automatgir på bilen. Han prøvde å hogge til på bremsen, men det hjalp ikke. Til slutt så han ingen annen mulighet enn å kjøre inn i autovernet for å stoppe bilen, forteller sønnen.

 

Også tenkte jeg ikke på aktivering av ratlås, jeg tenkte på servo styringen.

Endret av Perrern
Lenke til kommentar

Hvis bremsen også kuttet ut å virke så er jo dette en katastrofe....

 

Om servoen slutter å virke i den farten har ingen betydning og er knapt merkbart...

 

EDIT:

Hvis gassen har hengt seg opp og man her snakker om en typisk TDI så er det vel såpass med moment det er snakk om at ett autovern ikke ville stanse bilen alene. Så sant man da ikke kjørte rett inn i autovernet med fronten selfølgelig...

 

Mulig det er snakk om mange tillfeldigheter her, men jeg føler at sjaføren ikke klarte og tenke helt klart her...

Endret av BjerkneZ
Lenke til kommentar

Leste ang en liknende sak i australia, da var det cruise kontrollen som hang seg opp:

 

- Man kan ikke slå av bilen i fart, dette for å forhindre at rattlåsen slår inn

- Man kan ikke sette bilen i fri hvis den står i siste gir, aner ikke hvorfor

- Når han bremset nok til at hjula var nær å låse seg så slo ABS inn og han fikk ikke stoppet

- Hjalp ikke å slå av cruise controllen da elektronikken hadde klikket

 

Glad jeg har gammel bil uten all denne UNØDVENDIGE "sikkerheten" de på død og liv skal presse inn i nye biler.

Lenke til kommentar

Man bruker en knapp for å starte og stoppe Prius.

 

"Nøkkelen" har man i lomma og den har trådløs forbindelse med bilen. Om dette gjør så man ikke kan slå av bilen i fart vet jeg derimot ikke.

 

hvis det er sånn, så skal bilen skru seg av hvis den kommer for langt unna nøkkelen... "kaster nøkkelen ut vinduet"...

Lenke til kommentar

En annen ting som jeg har tenkt på, på Prius så sitter det vel elektromotorer på hvert av hjulene, dette kan vel også påvirke bremsene? Jeg er usikker på om det er et spesielt bremsesystem på Prius, men batteriene lades vel ved nedbremsing?

Har svært lite kunnskap om Prius da det nærmeste jeg har vært en slik bil er å parkere ved siden av en.

Lenke til kommentar

Problemet med bilen er jo fwd... Det er moment fra motoren å forhjulene, og det er mest bremsekraft på forhjulene... Bakhjulene ender jo bare opp med å subbe etter hvis han i det heletatt får låst de med fotbremsen, og bremsene foran vil koke til hel*..

Men hvorfor han ikke brukte brekket skjønner jeg ikke ? Det går jo somregel på bakhjulene....

RWD er mye koseligere hvis gassen henger seg opp.

 

(Kjører fwd selv, men med 'mann'uell kasse og uten elektronikk dritt =)

Lenke til kommentar

Leste ang en liknende sak i australia, da var det cruise kontrollen som hang seg opp:

 

- Man kan ikke slå av bilen i fart, dette for å forhindre at rattlåsen slår inn

- Man kan ikke sette bilen i fri hvis den står i siste gir, aner ikke hvorfor

- Når han bremset nok til at hjula var nær å låse seg så slo ABS inn og han fikk ikke stoppet

- Hjalp ikke å slå av cruise controllen da elektronikken hadde klikket

 

Glad jeg har gammel bil uten all denne UNØDVENDIGE "sikkerheten" de på død og liv skal presse inn i nye biler.

 

Desse funksjonane som Prius har er vell lagt til med tanke på kjøyrekomfort og ikkje med tanke på sikkerheit.

Når alt fungerer som det skal så er ein prius særdeles enkel å bruke. Bilen låser seg opp sjølv når du tar i dørhandtaket, bilen starter du med å trykke på ein knapp utan å måtte fikkle med nøkkelen. Sidan bilen har automatgir så vil dei fleste brukarane oppleve det som at bilen berre har to gir å holde kontroll på, fremmover og bakover.

 

Problemet er at det er vanskelig å forutseie kva som skjer når teknikken sluttar å virke.

 

Sjølv har eg ein teori om at beste måten å stoppe bilen på om/når gasspedalen henger seg opp er å kaste "nøkkelen" ut av viduet. Om sjåføren ikkje lenger har nøkkelen så burde vel anti-tjuverisperra slå inn når nøkkelen ikkje lenger er innanfor rekkevidda til bilen?

Lenke til kommentar

Problemet med bilen er jo fwd... Det er moment fra motoren å forhjulene, og det er mest bremsekraft på forhjulene... Bakhjulene ender jo bare opp med å subbe etter hvis han i det heletatt får låst de med fotbremsen, og bremsene foran vil koke til hel*..

Men hvorfor han ikke brukte brekket skjønner jeg ikke ? Det går jo somregel på bakhjulene....

RWD er mye koseligere hvis gassen henger seg opp.

 

(Kjører fwd selv, men med 'mann'uell kasse og uten elektronikk dritt =)

 

 

Det er jo ikke bare moment fra motoren, men det er vel også elektromotorer på hvert av forhjulene?

 

Forøvrig så er ikke brekket alltid kraftig nok, det kommer jo selvfølgelig an på konstruksjonen, men om det er bremsesko inne i bremseskiva så er ikke disse spesielt kraftige...

Lenke til kommentar

Min mening om saken er ganske enkel.

 

Fyren er en fjott som ikke burde kjøre bil!

 

Hva i all verden går gjennom hodet på folk som VENTER med å gjøre noe før det kan gå skikkelig galt? Om han f.eks. hadde stoppet bilen på nøkkelen (ja det går på Prius)så hadde han fått vondt i 100 i stedet for potensielt å få vondt i 200. Forskjellen er ganske merbar vil jeg påstå ;)

 

Som trådstarter nevner så BURDE handbrekk og fotbrems samtidig være nok til å stoppe bilen, ellers skulle ikke bilen vært godkjent for salg...

Lenke til kommentar

Min mening om saken er ganske enkel.

 

Fyren er en fjott som ikke burde kjøre bil!

 

Hva i all verden går gjennom hodet på folk som VENTER med å gjøre noe før det kan gå skikkelig galt? Om han f.eks. hadde stoppet bilen på nøkkelen (ja det går på Prius)så hadde han fått vondt i 100 i stedet for potensielt å få vondt i 200. Forskjellen er ganske merbar vil jeg påstå ;)

 

Som trådstarter nevner så BURDE handbrekk og fotbrems samtidig være nok til å stoppe bilen, ellers skulle ikke bilen vært godkjent for salg...

 

Er ikkje kravet på handbrekken berre at du skal kunne stoppe bilen med handbrekket i 30 km/t eller noke slikt då?

Kan heller ikkje tenke meg at biler i dag er konstuerte slik at om du både bremser og gir full gass i høg hastigheit så skal bremsene være sterkast.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...