Gå til innhold

Samsung tar 3D-grep


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En viktig ting for oss brilleslanger: Er 3D-brillene brillekompatible?

 

En annen ting. Jeg ser for meg at om 3D-TV-er slår an, så vil det etterhvert komme mange 3. parts produsenter av 3D-briller som vil kunne selge briller med støtte for flere skjemprodusenter, til en lavere pris enn orginalbrillene. Først da kan det være aktuelt for meg med 3D-TV.

Lenke til kommentar

Hvor mange briller følger med i Samsung-pakken?

 

Hvis 3D TV slår an i det hele tatt så vil jeg si det er alt for tidlig å kaste seg på bølgen nå. Først må produsentene enes om en standard for signal mellom TV og briller før man kan ta med seg sitt brillepar når man skal på besøk. Evt. at brillene blir så billige at det ikke koster nevneverdig å ha briller nok til hele kameratgjengen.

Lenke til kommentar

Godt spørsmål! Flere av disse 3D-brillene skal det være mulig å ha på utenpå vanlige briller, men jeg er litt usikker på om det gjelder alle.

 

Jeg tror også at dersom 3D-TV virkelig skal slå an må briller fungere på tvers av ulike produsenters TV-er. Og når det skjer vil det helt sikkert komme masse tredjepartsbriller på markedet :)

 

To par briller følger med i denne Samsung-pakken.

Lenke til kommentar

Siden de fleste kjører aktive briller (utenom LG) så burte de være kompatible med hverandre, eller i hvertfall lett kunne gjøres det.

 

Personlig så venter jeg til neste år med å kjøpe, da har markedet satt seg litt, og mange har fått testet ut både spiller og TVer skikkelig.

 

Og ja, disse brillene skal funke med de fleste typer normale briller, akuratt som på kino. Det hadde vært å skyte seg selv i foten hvis de ikke tenkte på dette. Det er nokså mange prosent av befolkningen som bruker briller. Men man kan jo ikke garantere at den funker med absolutt alle. Det kan hende man må skru av 3D når bestemor kommer med sine gigant briller.

Lenke til kommentar

Hvorfor kan ikke produsentene samarbeide om å lage felles standarder? Tenk så dumt å kjøpe denne tv'n, få med 2 par briller, venter ett år, har lyst på større tv, velger Sony og må ha nye briller i tillegg.

 

Tullete tullinger som sitter på hver sin haug og lager egne sære ting.

 

xPand annonserte for ett par dager siden at de slipper briller som kommer til å fungere mot alle TVene som bruker aktive briller (altså ikke de billige LG TVene, men så å si alle andre)

 

De kan gjøre dette fordi det er xPand som lager brillene for alle produsentene, og selv om de har forskjellige signaler som sendes, så har xPand fått lov å lage universale briller med alle disse mottaker signal typene integrert.

 

http://www.highdefdigest.com/news/show/Industry_Trends/3D/XpanD/XpanD_is_Rolling_Out_Universal_3D_Glasses/4411

 

 

Mest sannsynlig blir disse også litt billigere enn de som er tilpasset de forskjellige TVene. Slik pleier det å bli. Når man må betale 2500,-+ for ett Sony veggfeste så får man det samme, eller bedre veggvester fra tredjeparts produsenter helt ned til 10 ganger mindre.

 

Så hvis man greier å la være å kjøpe den billigste LG 3D TVen som bruker polarisert teknologi, og overtaler alle sine venner til å kjøpe xPand sine briller når de kjøper 3D TV så blir livet bra når 3D endelig kan kjøpes også.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Er det noen sjangs for at man kan få 3D-støtte på TV'n og blu-rayen ved hjelp av firmwareoppdatering? Man føler jo litt som om man skulle ha kjøpt katta i sekken når man allerede har investert i ny TV og blu-ray rett før dette kom (I mitt tilfelle, er det UE40B6050 og BPD-1400.)

 

Eller må man ha 'nytt' med HDMI 1.4? Det ser slik ut for meg, for jeg antar at 1.3 og 1.4 er forskjellig i hardware'en.

Endret av VinterUlv
Lenke til kommentar

Er det noen sjangs for at man kan få 3D-støtte på TV'n og blu-rayen ved hjelp av firmwareoppdatering? Man føler jo litt som om man skulle ha kjøpt katta i sekken når man allerede har investert i ny TV og blu-ray rett før dette kom (I mitt tilfelle, er det UE40B6050 og BPD-1400.)

 

Eller må man ha 'nytt' med HDMI 1.4? Det ser slik ut for meg, for jeg antar at 1.3 og 1.4 er forskjellig i hardware'en.

 

Rent teknisk så skulle det ikke være noe problem. 3DBD spesifikasjonene tilsier at alle eksisterende BD spillere skal kunne vise 3D, da i 1080i, slik som PS3 får (Selv om mange hevder og tror den får 1080p, det tror jeg den dagen jeg ser det).

 

Men produsentene vil nok heller tjene penger på ny spiller, enn å gi deg det gratis.

 

TVen så burte det også funke med 3D, hadde den fått 1080i inn og, vist så annenhvert bilde, så ville du fått 3D. Også bare en firmware oppgradering unna. Men igjen, det er mer penger å tjene på å selge ny TV, enn å gi deg noe gratis.

 

Det fine med at de ikke gir oss dette, er at vi får beste kvalitet med en gang, med full 1080p til hvert øye, samt activ shutters og ikke polarisering (Utenom LG sin billigste 3D skjerm). 1080i 3D gir mest sannsynlig kun 540p oppløsning til hvert øye, hvis de ikke setter sammen 2 og 2 bilder slik det gjøres med 1080i i dag, og da får man 1080 pr øye, men det blir noen bilder i sekundet til overs (50 og 60Hz er ikke delbart på 24 Hz som det ligger på platen.)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...