Gå til innhold

Gaming/allround-pc til rundt 10 000: Tips til alternative komponenter


Anbefalte innlegg

Det har seg slik at jeg vurderer å kjøpe meg en gaming-pc for første gang på noen år nå, og har mistet en del av oversikten jeg hadde. Derfor søker jeg nå hjelp herfra til alternativer til komponentene jeg har valgt ut, da gjerne i omtrent samme prisklasse.

 

Det jeg har valgt ut til nå er:

 

  • Hovedkort: ASUS P6T SE, X58, Socket-1366 DDR3, ATX, Firewire, GbLAN, 3xPCI-Ex(2.0)x16
  • CPU-kjøler: Cooler Master Hyper N520 CPU Kjøler Socket 1366/755, 754/939/940/AM2/AM2+/AM3, 1800 RPM, 3 pin, 19 dBA
  • Strømforsyning: Cooler Master Silent Pro M700 700W PSU ATX 12V V2.3, 80 Plus, Modular, 2x 6+2pin PCIe, 9x SATA, 135mm Vifte
  • Kabinett: Fractal Design Define R2 Black Pearl Vifter: 1x 120mm Front, 1x 120mm Bak, Lydabsorberende, ATX, mATX, mITX, 15 dBA
  • CPU: Intel Core™ i7 Quad Processor i7-920 Quad Core, 2.66Ghz, Socket 1366, 8MB, 130W, Boxed w/fan
  • Harddisk: Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2 16MB 7200RPM
  • Skjermkort: XFX GeForce GTX 260 576M 896MB PhysX PCI-Express 2.0, 2xDVI, HDCP, 55nm, 576/2000MHz
  • Trådløst nettverkskort: ZyXEL NWD310N Wireless-N 802.11n Draft 2.0 PCI adapter
  • RAM: Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 6GB Kit w/3X HyperX 2GB DDR3, CL9-9-9-27

 

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=783616&su=F6D24573-5F08-4BA2-B4E8-EDE581604AA4

 

Som det kanskje er mulig å gjette seg fram til er jeg lite glad i støy, og jeg er i utgangspunktet åpen for å endre på det meste. :)

Endret av Atald
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

i5-750

p55 (socket 1156) hovedkort

2x2gb pc10800 ram (pc12800 hvis du vil overklokke), vil anbefale å kjøpe merkevare-ram, f.eks. crucial, corsair, geil eller kingston.

ati 5850 eller 5870 grafikkort (for ytelse, jeg vet ikke hvor mye støy disse lager)

 

kabinettetet du har valgt er greit, men hvis du vil ha et rimelig et kan jeg anbefale antec three hundred.

 

 

i7-920 utvikler mer varme enn i5-750, jeg tror du vil ha lettere for å få sistnevnte stillegående.

Lenke til kommentar

Hvis det er -gaming- pc du skal ha, burde mye større % andel av budsjettet gå til skjermkortet.

 

Eg vil også anbefale en SSD, dette medfører en ekstrakostnad på 1500-2000, men du merker det så sinnsykt godt. Det gjør alt så raskt og smertefritt at eg kan slå av pc'n bare for å hente kaffen (litt på spissen). Har sikkert spart inn min investering bare på strømregningen.

Lenke til kommentar

Takk for tipsene. Skal gå gjennom de litt senere i kveld, men jeg tror jeg holder meg til socket 1366 basert på anbefalinger fra kjente. Ellers er nok SSD uaktuelt for øyeblikket, da jeg ikke ønsker å legge mer penger i maskina. Angående skjermkortet har jeg svært liten kunnskap om hva som finnes i dag, så her la jeg bare ved et jeg har lest positive anmeldelser av.

 

:)

Lenke til kommentar

Greit, om jeg da øker budsjettet mitt med omtrent tusenlappen på skjermkortet, er det da HD 5850 du vil anbefale om jeg går for i7 920? Ser foreløpig ut som jeg bestiller fra dustinhome, da de var billigere enn andre jeg har sjekket med fri frakt.

Lenke til kommentar

Det oppsettet kan ikke under noen omstendigheter kalles en gaming-pc. Stort sett vil en gamerpc til 8k være ca 30% kjappere i alle spill en den ellers gode allroundriggen til 10 k med ok'e spilleegenskaper du satte opp i din første post.

 

Men det er like mye en sportsbil som en volvo stasjonsvogn er en sportsbil.

Lenke til kommentar

10k, det en ser etter her er radeon 5870 i en rigg med hovedbruksområde gaming. Det er og det blir Grafikortet som skal prioriteres i en gamerigg.

 

Neste steg blir da å tenke er eyefinety noe som intresesseres, er dette det så bør hovedkortet ha god crossfiremulighet, dvs minimum 8x8 ved crossfire, dette også fordi at dette påvirker valg av psu.

 

Og så ønsker du ikke for mye støy, og det er slik at det vil være grafikkortet som vil være hovedkilden til støy i riggen din, du vil derfor i såmåte være mer tjent med en bedre vifteløsning på skjermkortet enn på cpu.

 

Så utgangspunktet her vil være et av de litt dyrere radeon 5870, deretter sørger vi for nok cpu kraft.

Lenke til kommentar

Utfra hva du skriver at du er i likehet med meg lite glad i støy, må en hensynta dette her. Slik ville jeg satt opp rigge, med utgangspunkt i Saphire radeon 5870 vapor, dette er blant de mest støysvake high end grafikkorta.

 

Radeon 5870 - Vapor

Fractal Kabinett

Fractal 140mm ekstra vifte, montering topp i kabinettet - dra ut luft

Corsiar 750 w psu

Gigabyte 790FX - 16x16 CF support - usb3.0-Sata6

Amd PHII 965 - 3,4 ghz

4 gb Corsiar dominator 1600

Artic Cooling Freezer cpu kjøler

Samsung F3 - 500gb

Samsung DVD brenner

 

Total kr 10 179,- Inkludert frakt, dvs litt rimeligere en ditt oppsett fra Komplett.

 

Fractal kabinettet er godt, men litt dårlig lurftsikulasjon iflg tester, derfor ekstra vifte for topp for bedre lufting, medfører at andre vifter som bråker mer må jobbe mindre, det er ikke pga at 5870 vapor er så mye raskere enn andre radeon 5870 at akkurat dette er valg, men skjermkortet er det som vil forårsake mest støy i riggen, så det er her vi bør bruke "kjøle" penger. Artic Cooling Freezer for cpu er en stillegående og grei kjøler i forhold til pris.

 

Men dersom du ikke har eyefinety i tankene så kan vi lett spare en 1000 lapp uten å miste ytelse out off the box, enten det eller ta en 40 gb Intel SSD systemdisk.

 

I forhold til hva du selv satte opp i din første post vil dette være rund 35-45% raskere i spill. Det er egentlig kun forskjellen på grafikkortet som utgjør dette.

Endret av Osse
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Osse: Jeg har sett litt til etter forrige gang du var innom tråden, men jeg fikk dessverre ikke med meg ditt siste innlegg før nå, og dette blir dagens siste tanke fra meg før jeg tar kvelden. Jeg må nok endre målet mitt til en allround-pc med greie spillytelser.

 

 

Med dustinhomes fortreffelige studentrabatt ble det slettes ikke en verst totalsum.

Endret av Atald
Lenke til kommentar

Setter prisipielt ikke opp Intel rigger, men helt grei allroundrigg med gode gameregenskaper det der. Regner med det er tung videoredigering, encoding, 3d programmer som gjør at du har behov for mer enn 4 gb minne.

 

Volvo med trimma motor :)

 

Edit:

 

Siden du nevner behov for mye minne regner jeg med at du driver med en del tung redigering, programering ol.

 

Her vil jeg tilføye hva som vil gi deg atskillig bedre effektivitet en noen % rasker cpu.

 

2 skjermer (eller 3) vil i alle programmer som omhandler det å ha oversikt og input fra bruker gi deg bedre oversikt hva du holder på med enn hva 1 skjerm + rask cpu vil gi deg, 1 skjerm + rask cpu er suverent dersom cpu skal jobbe mens du gjør noe annet. Jeg sier dette som en relativt profisjonell bruker gjennom 20 år, med photoshop, dreamweaver, store regneark, databaser og litt programering. Brukeren er tregeste del, så 2 skjermer vil forbedre innputten.

Endret av Osse
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For en gamer er et oppsett relativt enkelt, her prioritere en grafikkortet. For rigger med mer allsidig bruk, må en alltid se på hva en bruker riggene til, siden du sier studentrabatt, så går jeg utifra a du er student, siden du sier 4 gb minne er forlite, så må det bety at du jobber , eller utdanner deg innenfor noe som krever mye minne, og det er redigering av store filer, det nytter svært lite om datamaskinene bruker 2 sekund på å gi deg svaret hvis du bruker 2 min på å få oversikt ved å skifte mellom viduer på en skjerm, mens 2 skjermer gir deg mulighet til bedre oversikt.

 

Det at jeg ikke setter opp Intelrigger har kun et markedsøkoniomisk og antimonopolitsik standpunkt å gjøre, ingenting med fanboy tull.

 

Jeg har bygget rigger siden 1990, for meg selv og andre, det er den totale opplevelsen av bruk som teller, og for en opplevesle det var å doble arbeidsflaten fra i skjerm til 2 skjermer, må si "du tror det ikke før du ser det", hvorfor sier jeg dette, enkelt å greit fordi at prisforksjellen mellom et 1366 system og et am3 system er omtrent som følger.

 

1366 gir deg halve skjermkapasiteten.... dvs 1 skjerm, men både 1156 og AM3 plattformen gir deg 2, men i meget tunge kalkulasjoner så er 1366 best , enkelt og greit.

 

Derimot skal du finne oversikt over hva du holder på med, la meg bruke et av de best synlige og praktiske ting, du lager en site (f.eks dreamweaver), du har forrige versjon oppe på en skjerm, den du holder på med på den andre, det gir deg et bedre grunnlag for å si om det du gjør er godt eller ikke, samme gjelder engentlig enten du jobber med bilder, databaser, regneark, så lenge det kreves input fra bruker.

 

Min anbefealing utfra hva du sier er , glem crossfiresupportt, dvs du kan bruke ca 750 kr på et top hovedkort, ca 300 mindre på psu (men det gjelder både intel og amd oppsett), også at psu kan gå ned til ca 550 gode watt. Bare dette alene sparer deg minimum 700 kr, minne 6 gb blir omtrent det samme, dvs du trenger 4 minnebrikker istede for 2, mens 3 går greit på 1366 plattformen , så har du forskjellen på i7-920 vs phenom II 965, til gaming så er phii 965 faktisk hakket bedre, men i brorparten av andre benchmarks vinner i7-920 alt i fra -2-3% til opp mot nærmere 25%, avhenging av hvor trådet programmet er. prisforkjellen er ca 700 kr. Her alene er du opp på 1400 kr tilsammen. DVS en god 22-24 skjerm ekstra.

 

Som gameroppsett vet jeg at jeg stort sett kan sett opp en bedre AMD rigg uansett pris og budsjett, derimot som allroundrigg vil det variere. Til enkelte bruksmønstre så er Intel rett og slett best. Til andre bruksmønstre som helhet kan en sette opp en bedre rigg med AMD, enten i form av SSD disk, ekstra skjerm, 8 gb minne. Men til ren tallknusing så har ikke AMD noe som kan gi i7-920 direkte konkuranse.

 

Og som et lite etterspill skal jeg kort fortelle hvorfor jeg ikke hverken bygger eller setter opp Intel rigger.

 

Intel selger 8 av 10 cpu'er

Monopolisme er noe dritt som hindrer utvikling og konkuranse, som medfører høyere pris for oss forbrukere.

I henhold til hva Intel er dømt for så har de ikke oppnådd sin markedsandel ved å være best. De er dømt for blant annet følgende forhold

-Bestikkelser og ueatisk tilbud for å hindre bruk av konkurents produkter

-juksing og manipulering av benchmarks

 

Nå har jeg ikke noe imot Intel, men hva jeg har imot er et sinario hvor vi kun har en tilbyder av en tjeneste/produkt, Det er enkel og grei markedsøkonomi. Så går det å sette opp en bedre rigg eller like god rigg ved å velge "lillebror" så bør en gjøre det, men dersom lillebror ikke kan levere , ja så velger en storebror.

 

Så er det slik at det er cpu du venter på mens du gjør dine oppgaver, så er i7-920 KLART BEST, er det derimot slik at bedre og større bildeflate vi gjøre slik at du får jobben gjort raskere , så er AMD best. Her skal jeg innrømme at det vil kun være ca 2-300 kr i forskjell mot et 1156 oppsett. I5-750 er også et bedre alternativ her en 1366.

Endret av Osse
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her hadde jeg skrevet en masse, men greide å rote det bort, så tar kortversjonen.

 

Skeptisk til AM3-socket:

- Har et ønske om å fikse Hackintosh, da jeg har falt for OS X, og dette er ikke mulig med mindre jeg går for Intel

- Skeptisk til å kjøpe den dyreste CPUen de har inne til til AM3 da dette fører til at jeg må bytte hovedkort om CPUen skal oppgraderes i fremtiden. Eller tar jeg helt feil her?

 

Testet eyefinity på en kamerats pc i dag, og det var fantastisk.

- Har ikke plass til mer enn 1 skjerm per i dag, men flytter til sommeren, og kan da tenke meg at det blir to til.

- Om jeg kjøper ett HD5870-kort i dag, kan jeg kjøpe et HD5970 eller annet til sommeren og kjøre disse to i Crossfire sammen, eller vil dette oppsettet bli betydelig hemmet av at det ene kortet yter dårligere?

- På dette hovedkortet er det flere USB-utganger, og det er støtte for 1600 MHz RAM, noe det ikke er på Gigabit-kortet du linket til tidligere. Så vidt jeg kan se og lese fra anmeldelser har jeg også her samme støtte for 16x16 CF. Noen grunn til å velge det fra Gigabit over det fra Asus?

 

Setter opp komponentene jeg har endret siden sist.

 

Endret av Atald
Lenke til kommentar

Har også som trådstarter ganske kraftig "støyallergi" og som det står i signatur et temmelig likt oppsett som er nevnt tidligere i tråden. Jeg bestilte opprinnelig Vapor 5870 i november 09, men levering ble stadig utsatt og etter hva jeg ser i nettbutikkene sist jeg sjekket oppgitt til ca 1. april. I januar kjøpte jeg derfor en Sapphire 5870 med stock kjøling. Jeg angrer ikke. Stock-kjøling er ikke hørbart på idle. Kun ved spilling begynner den å bli hørbar og da plager det ikke meg, ingen spiller vel Crysis, CoD-spillene, Bioshock og BfBC2 uten lyd enten i høytalere eller med headset.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

vannreven: Jeg fikk nettopp svar fra en nettbutikk med beskjed om at det godt kunne hende det ble utsatt enda lengre, så da gjør jeg nok som deg. Takk for nyttige innspill fra alle parter, nå nærmer det seg veldig bestilling. :)

 

Red.: Da står det faktisk at HD5870 Vapor-X er inne på lager hos dustinhome.

 

 

 

Da har jeg også klart det jeg ser for meg blir det endelige, og legger det inn her for godkjenning, evt protester før jeg bestiller.

Endret av Atald
Lenke til kommentar

Godt oppsett men med en vesentlig feil.

 

Minne, her skal du bruke 4 brikker ikke 3, 3 brikker vil medføre singel kanals minnebåndbredde. Her er det greit nok med 1333 mhz minne.

 

Neste punkt her som ikke er feil, men litt unødig pengebruk er hovedkort med x16 crossfiresupport, dette fordi at dersom du skal gå for crossfire av 5870 på et senere tidspunkt så vil psu være i grenseland.

 

for å ikke endre totalsummen så anbefaler jeg 790x chipsettet evt 890gx, sørbrua til 890 har noen forbedringer, i tillegg har 890 også ferdig støtte for AMDs 6 kjerne som kommer rundt mai, dog betaler en unødvendig for integrert grafikkort.

 

Så er det ikke dumt å sjekke at hovedkortet har et par usb 3.0 porter og sata 6, 890gx skal ha dette, men det ser ut som dette gjelder det dyreste, gigabyte sine 790 TA kort har usb 3.0 og sata6.

 

Så var du litt bekymret for om det kommer bedre cpu'er til AM3, vel neste generasjons cpu'er fra AMD , bulldozer er AM3 kompatible, støtte her vil nok avhenge av biosoppgraderinger.

 

Men oppsettet er meget godt, er faktisk ikke mulig å sette opp et bedre AMD system en det du har gjort der.

 

Edit:

 

Med litt kreavtivitet har en alltid plass til en ekstra skjerm. Løft de litt opp fra skrivebordet ved og lage en hylle ca 15 cm over skriveboredet, enten skru i veggen eller bare understøtt på hver side av en 20 cm bred hobbyplank, slik får du større skrivebordplass og plass til omså 3 skjermer.

Endret av Osse
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...