Gå til innhold

Midlertidig parkering forbudt-sone


bandreas

Anbefalte innlegg

Hei

 

Utenfor der jeg bor nå har det kommet en midlertidig parkering forbudt-sone som var aktiv fra og med tirsdag 9. mars kl.08.00. Dette gjelder en vanlig veistrekke som går langs rekkehuset som nå blir holdt av til lokalt anleggsarbeid og deres enorme kjøretøy.

 

Saken er at jeg dro bort for et par dager siden for å sove et annet sted og kom tilbake i dag tidlig for å se en parkeringsbot på ruta. La også merke til at 7 andre biler hadde fått samme lapp i frontruta. Takk gud for at jeg kom tilbake for å se det tidlig, for nå tauer de bort de bilene som ikke er flyttet.

 

Men her er det jeg lurer på: Kan de virkelig holde på slik? Å sette ned en slik parkering forbudt-sone på en vei som til daglig blir brukt til parkering for alle som bor her, bare 1 dag i forveien uten noen som helst form for varsel? Den eneste formen for "varsel" er at det står på parkering forbudt-skiltene at dette gjelder fra og med tirsag 9. mars kl. 08.00. Merk at disse skiltene ikke var satt opp på søndag, så de må ha blitt satt opp iløpet av mandagen. Så nå bøtelegger de alle som ikke var å så til parkeringsområdet denne ene dagen i forveien. Det er nemlig ikke slik at man må gå på/forbi/innom denne veien for å komme hjem da denne veien befinner seg på baksiden av bygget. Det er ikke hengt opp noen beskjed om dette i forkant verken på/langs veien eller i bygget slik at alle som bor her kan se det, ikke fra anleggsfirmaet eller boretslaget. Hvem har ansvaret for å informere om dette?

 

Det er veldig surt å måtte betale 500 kroner for å ha blitt luket inn i parkering forbudt-sone uten noen som helst mulighet til å forutse eller vite om at dette kom til å skje. Boretslaget har mail og tlf.nummer til alle som bor her, så det å sende ut informasjonen er i seg selv ikke noe problem. Noen lover/regler som kan hjelpe oss 8 med denne bota? Tenker spesielt på de 5 som nå har fått tauet bort bilen sin i tillegg. Ser at vi ikke har brutt noen regler i henhold til de som står på nettsidene.

 

Setter uendelig stor pris på hjelp her da dette er det bittreste av det bittre :hrm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Parkering forbudt-skilt vil gjelde fra 24. time etter at de er satt opp for biler som var parkert der før de ble satt opp. Desverre betyr det at man ikke bør parkere mer enn et døgn på offentlig vei uten at man sjekker hver dag at det ikke er blitt satt opp noe nye skilt.

Lenke til kommentar

Selv om dette er en offentlig vei, så er det pga. selve anleggsarbeidet at man må parkere der fordi anleggsarbeidet tar opp og fjerner det som var av parkeringsplass for rekkehusene før. Så selv om veien dog er offentlig, har blitt "vår nye parkeringsplass". Men det vil da si at man løper en risiko på å få slike bøter selv om man ikke står feil i utgangspunktet.

 

Jeg kommer hvertfall til å klage på dette, uten store forhåpninger om at klagen går igjennom. Men det føles veldig urettferdig da dette kunne bli løst på en svært enkel måte med en liten notis fra anleggsfirmaet/kommunen gjennom boretslagets felles informasjonskanal.

 

Men jeg trodde virkelig det var regelfestet at dette skulle informeres om før skiltene blir satt opp 24 timer før det trer i kraft.

Lenke til kommentar

Man er pliktig til å undersøke hver dag hvis man parkerer på et sted som man ikke eier selv:

 

§ 12. Undersøkelsesplikt

Senest 24 timer etter at parkeringsregulerende skilt er oppsatt, må fører/eier av kjøretøyet rette seg etter de nye bestemmelsene.

 

(Gjelder de bilene som står parkert, gjelder med en gang for nye biler som vil parkere).

 

Edit: Glemte å skrive at det var sakset fra parkeringsforskriften.

Endret av KVTL
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...