Gå til innhold

PC til encoding


Anbefalte innlegg

Nå bruker jeg faktisk TerraTec Cinergy C PCI & CI kombinert med nyeste CAM/kort fra CD på min HTPC (løsning for TV). Jeg har ikke fått justert opptak 100 %, men det ser ut som Mediaportal klarer det greitt nok. Det er noen merkverdigheter i enkelte program som stopper opptak etter 5 - 10 minutter, men det kan skyldes så mangt.

 

Dreambox er også et meget bra alternativ, selv om siste serie av Conax-baserte kort fra CD skal være noe mer tricky enn tidligere. Og om trådstarter må bruke en 7 - 10 000 kr for å få opptak i kvalitet som en Dreambox eller annen langt rimeligere løsninger vil gi, så ville nok jeg droppet det prosjektet.

 

Når det gjelder kompositt kan man like gjerne glemme det, det gir så dårlig kvalitet at det er bedre å bruke rene analoge signaler på de kanalene som bruker det - og da har man uansett ikke problem med "kryptering". Det er faktisk langt bedre å sette et videokamera på stativ for å ta opp programmet fra skjermen.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

med terratec og cam/kort, får du inn digital eller analogt?

er det bra kvalitet?

 

Digitalt - kortet jeg linker til håndterer ikke analoge kanaler i det hele tatt. Kvaliteten er bra, dog oppskalerer en TV normalt bedre enn standard programvare på PC. I og med at det meste sendes som SD, så må man nesten bruke ffdshow og postprossering for å få virkelig gode bilder.

 

Vil du ha noe som bare funker,gå for dreambox,liker du å plundre med ting gå for pci kortet..

 

Selv om jeg har TV-kort løsning er jeg helt enig. Bare det å finne rett oppsett for tuning av digitale kanaler i Medieportal tok tid, samt at det er en lang rekke andre ting å fikle med. Jeg hadde aldri brydd med om en HTPC hadde det ikke vært fordi dette i hovedsak er en film, musikk og spill-PC. Muligheten til å spille PC-spill på min 40'' FullHD TV var faktisk hovedpoenget med maskina. Det er bare unntaksvis jeg bruker TV-kort tuneren, normalt står CAM og kort i selve TV-en. Det er heller ikke umulig at jeg faktisk kjøper meg en Dreambox eller tilsvarende og bruker den til streaming.

 

At Dreambox er basert på linux betyr her null og niks, i og med at det spesialagede image som er meget kurante å arbeide med. Linux brukes faktisk på alt som er enkle og fungerende løsninger på dette området, da det er overlegent Windows i slike dedikerte systemer. Windows gir faktisk etter min mening null og niks, Windows Media Center (også i Windows 7) er ubrukbar, da den ikke håndterer kabel-TV uten ekstra krøkkete programvare - som i tillegg har en tendesn til å ligge på 40 - 50 % CPU-bruk. MediaPortal er grei nok, men krever også en god del for å få til å fungere bra, virkelig gode HTPC programmer som J.River MediaCenter har null fungerende TV-støtte utenom DVB-T. Og det finnes ennå mer å leke seg med, men alt som kan fungere er friprog, og man kan være sikker på at det er diverse banning og sværting før det virker som man ønsker.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...