Gå til innhold

Nikon 10-24 vs 12-24


Anbefalte innlegg

Jeg skal ha meg ett av de nevnte objektivene, men klarer ikke helt å bestemme meg. Har hatt 12-24 før, men solgte det billig pga litt småskader. Var egentlig veldig fornøyd med objektivet, men tenker at 10mm kan være nyttig.

 

Objektivet vil nok stå på kameraet mesteparten av tiden og bli brukt som et slags allround-objektiv, mens en 35 f/1,8 vil bli tatt med i lommen.

 

Slik jeg har forstått det har 10-24 noe dårligere byggekvalitet, men om det er relevant har jeg ingen formening om. Jeg klarte jo å skade 12-24 uansett (zoomringen låste seg etter et fall). Er litt mer bekymret for lysstyrken, men igjen vil jeg jo ha med meg 35mm'eren.

 

Rent optisk har jeg sett veldig lite av 10-24 annet enn hva en viss Rockwell skriver, og det klarer jeg ikke helt å stole på.

 

Takker for svar...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har som deg tidligere vært eier av Nikons 12-24. Et flott objektiv. Og ja, det nye 10-24 er ikke like godt bygget. Selv har jeg bare prøvd dette på kamera i butikk, så kan ikke personlig uttale meg om bildekvalitet. Måtte nok uansett hatt en "skikkelig" test for å klare å skille de.

Men jeg hadde ikke vært i tvil om å gått for 10-24. Dette basert på brennvidde og på tester på nettet.

 

10-24 vil nok være et mer attraktivt objektiv om du skulle velge å selge igjen også. Supervidvinkel objektiver som går lavere enn 12mm er jo "den nye standarden", og uten tvil de som har størst etterspørsel.

12-24 er jo på de fleste steder noe dyrere også.

 

Om du bare har lest Rockwell sine ord så har jeg opprettet en side til objektivet som har linker til aktuelle tester du kan være interessert i (siden er ikke ferdig i skrivende stund).

http://www.objektivguide.com/objektiver/Nikon%2010-24.html

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...