Gå til innhold

Morsomme ting man kan gjøre med Linux!


Anbefalte innlegg

Det er jo moro med Linux...

Her er en tråd for de lekne, hvor man kan dele morsomme ting man har fått til med boxen(e) :D

 

Nå har jeg satt opp et lite script som logger seg inn via ssh til min Nokia N810 Internet Tablet og bruker dens temperaturmåler til å sjekke romtemperaturen.

 

Hvis den er over 23C, spiller boxen min av en lydfil som sier ifra. Det samme hvis den er under.

Genialt til å "detektere" dårlig/varm luft etter mange timers arbeid i samme rom.. Men mest for moro skyld.

 

Og for at den ikke skal vekke meg om natten ved å klage på temperaturen, har jeg gjort slik at den sjekker om det er mørkt i rommet (samme greie, bare at den sjekker lysmåleren i Nokiaen), og dersom det er 0 lux i rommet, kjøres ikke noen lyd fra tempsjekk.

Kan evt også lage et scripts som sier ifra dersom det er dårlige arbeidsforhold, lysmessig :D

 

Alle temperaturer og lysstatus i rommet logges i loggfiler.

 

Det er jo litt moro :D

 

Gøy å få den til å si "Hey! Nå ble det mørkt" når lyset slås av osv..

 

Litt nerdete da.. Men ganske morsomt :D

 

Noen andre som har noen morsomme ting de vil fortelle om? Er klar for nye "utfordringer" :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Morsom greie det der. :)

 

Noe litt annet, men likevel litt gøy, var å legge inn linux + XBMC på en sånn som jeg fikk for noen dager siden. Bruker den som "HTPC" i stua. Nesten lydløs, og spiller av alt jeg kaster på den.

 

Alt funket såpass bra ut av boksen at det nesten ble litt kjedelig, dog.. :p

Skal bli gøy å skru sammen et opplegg så jeg kan bruke en form for fjernkontroll på den. Lurer på om jeg kan få det til med en PS3-kontroller (bluetooth).

Lenke til kommentar

Morsom greie det der. :)

 

Noe litt annet, men likevel litt gøy, var å legge inn linux + XBMC på en sånn som jeg fikk for noen dager siden. Bruker den som "HTPC" i stua. Nesten lydløs, og spiller av alt jeg kaster på den.

 

Alt funket såpass bra ut av boksen at det nesten ble litt kjedelig, dog.. :p

Skal bli gøy å skru sammen et opplegg så jeg kan bruke en form for fjernkontroll på den. Lurer på om jeg kan få det til med en PS3-kontroller (bluetooth).

 

Hvis alt funker som den skal: Skru den fra hverandre og finn ut hva som er galt :p

Lenke til kommentar

Det er jo moro med Linux...

Her er en tråd for de lekne, hvor man kan dele morsomme ting man har fått til med boxen(e) :D

 

Nå har jeg satt opp et lite script som logger seg inn via ssh til min Nokia N810 Internet Tablet og bruker dens temperaturmåler til å sjekke romtemperaturen.

 

Hvis den er over 23C, spiller boxen min av en lydfil som sier ifra. Det samme hvis den er under.

Genialt til å "detektere" dårlig/varm luft etter mange timers arbeid i samme rom.. Men mest for moro skyld.

 

Og for at den ikke skal vekke meg om natten ved å klage på temperaturen, har jeg gjort slik at den sjekker om det er mørkt i rommet (samme greie, bare at den sjekker lysmåleren i Nokiaen), og dersom det er 0 lux i rommet, kjøres ikke noen lyd fra tempsjekk.

Kan evt også lage et scripts som sier ifra dersom det er dårlige arbeidsforhold, lysmessig :D

 

Alle temperaturer og lysstatus i rommet logges i loggfiler.

 

Det er jo litt moro :D

 

Gøy å få den til å si "Hey! Nå ble det mørkt" når lyset slås av osv..

 

Litt nerdete da.. Men ganske morsomt :D

 

Noen andre som har noen morsomme ting de vil fortelle om? Er klar for nye "utfordringer" :D

 

når du først henter disse verdiene kan du legge dem inn i munin. ( apt-get install munin munin-node )

 

mitt siste prosjekt var en plugin for munin som henter ut verdiene fra en usb-basert temperatur-og-luftfuktighetsmåler jeg fikk. se hvor enkelt scriptet er her: cleware

da får man grafer og kan se hvordan ting endrer seg over tid.

 

821-1.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...