Gå til innhold

Stemmer det at alenemødre med barn får 25.000 kr i netto hver måned?


Anbefalte innlegg

Stemmer det at alenemødre med barn får 25.000,- per måned i støtte uten å løfte en finger? Har en venninne med barn som sier dette stemmer, og mener jeg har hørt om flere tilfeller om dette. Med 6 års utdanning må jeg allikevel jobbe ekstremt mye overtid for å få 25.000 netto på konto hver måned. På en god måned har jeg kanskje 20.000,- i netto lønn.

 

Hvis dette stemmer må jeg si at vi bor i et korrupt samfunn, hvor man ellers kan livnære seg godt på å få barn i tidlig alder. For en slik nettolønn kunne jeg gjerne levd luksusliv med en baby hjemme!

Endret av petterpann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det tviler jeg sterkt på. Jeg kan ikke tenke meg at å være alenemor er en særlig lukrativ jobb.

 

Jeg fant noe på SSB (http://www.ssb.no/emner/00/02/rapp_200507/rapp_200507.pdf)

 

Noen sitater:

.....de har en årlig inntekt som er mindre enn 103 444

kroner.

 

Omtrent annenhver alenemorhusholdning over lavinntektsgrensen har problemer med å betale en uforutsett regning på 3000 kroner.

 

Det er en graf der som sier at en alenemor tjener mellom 200 000 og 250 000

Lenke til kommentar

Nei trådstarter, det stemmer ikke. Enslige mødre (og fedre) får en overgangsstønad på snaut 2 ganger grunnbeløpet, altså ca 12000 kroner. Men dette er skattepliktig. Overgangsstønaden får du normalt bare i 3 år, skjønt det kan forlenges i et par år, så det er ikke noen inntekt å basere fremtiden på. I tillegg krever NAv at du er i minst 50% arbeid eller utdanning fra barnet er 3 år. All arbeidsinntekt og andre ytelser (sykepenger med mere) kommer til fradrag fra overgangsstønaden.

 

I tillegg får enslige forsørgere 660 kroner i måneden i tillegg til den normale barnetrygden.

 

En enslig forsørger med 3 barn vil altså normalt få drøyt 10 000 koner per måned etter skatt i tre år hvis vedkommende ikke jobber.

 

Hvis du er hjemme med barna istedet for å sende dem i barnehage kan du i likhet med alle andre foreldre få kontantstøtte, fra ungen er ett til tre år. Dette utgjør 3300 kroner i tillegg. Men da er det ikke snakk om å ikke løfte en finger. Tro meg; Å være småbarnsforeldre er ingen dans på roser, selv ikke for oss som har vært to om det.

 

Ut over dette kommer bidrag fra den andre av foreldrene. Det vil i utgangspunktet kunne være så lite som 1200 kroner dersom vedkommende mangler betalingsevne. For en normal lønnsintekt vil det være typisk 2500 kroner.

 

Kilde: NAV. Med forbehold om feil.

 

Så finnes det unntak. Vi hadde en diskusjon for et år siden eller to om den enslige moren med 8(?) barn som fikk sosialstønad og bostøtte i tillegg. Hun var vel opp i over 20 000 i måneden. Men med 8 barn er det en heltidsjobb og ikke mye pr. person når husleie og mat er betalt. Og vi kan ikke lage reglene etter unntakene.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mulig hun er i en annen situasjon siden hun aldri har fullført VGS og aldri har hatt jobb. Hun har vært trygdet fra dagen hun fylte 18. Nå er hun i starten av 20-årene, og ungen er vel snart 3. Etter hva jeg har skjønt kommer det snart en ny liten helt til verden. (Mulig hun bare har lagt på seg. Vanskelig å si når man kommer opp i en gitt vektklasse.)

Lenke til kommentar

NAV har i hvertfall sikret levebrødet sitt for neste generasjon

 

Ikke helt uviktig det du nevner der. En betjent av meg fikk barn med ei ung oslojente for 3-4 år siden. Etter at det ble slutt med dem går nå barnemoren hjemme, alt betalt av NAV. Hennes mor bor visst også sammen med dem, er uføretrygdet. Det er jo desverre slik at det å være sosialklient ofte går i arv.

Lenke til kommentar

Stemmer det at alenemødre med barn får 25.000,- per måned i støtte uten å løfte en finger? Har en venninne med barn som sier dette stemmer, og mener jeg har hørt om flere tilfeller om dette. Med 6 års utdanning må jeg allikevel jobbe ekstremt mye overtid for å få 25.000 netto på konto hver måned. På en god måned har jeg kanskje 20.000,- i netto lønn.

 

Hvis dette stemmer må jeg si at vi bor i et korrupt samfunn, hvor man ellers kan livnære seg godt på å få barn i tidlig alder. For en slik nettolønn kunne jeg gjerne levd luksusliv med en baby hjemme!

 

Du har en feil oppfattelse av det å være småbarnsforeldre, det er langt annet enn det slarafenlivet du ksal ha det til å virke som.

 

Nei trådstarter, det stemmer ikke. Enslige mødre (og fedre) får en overgangsstønad på snaut 2 ganger grunnbeløpet, altså ca 12000 kroner. Men dette er skattepliktig. Overgangsstønaden får du normalt bare i 3 år, skjønt det kan forlenges i et par år, så det er ikke noen inntekt å basere fremtiden på. I tillegg krever NAv at du er i minst 50% arbeid eller utdanning fra barnet er 3 år. All arbeidsinntekt og andre ytelser (sykepenger med mere) kommer til fradrag fra overgangsstønaden.

 

I tillegg får enslige forsørgere 660 kroner i måneden i tillegg til den normale barnetrygden.

 

En enslig forsørger med 3 barn vil altså normalt få drøyt 10 000 koner per måned etter skatt i tre år hvis vedkommende ikke jobber.

 

Hvis du er hjemme med barna istedet for å sende dem i barnehage kan du i likhet med alle andre foreldre få kontantstøtte, fra ungen er ett til tre år. Dette utgjør 3300 kroner i tillegg. Men da er det ikke snakk om å ikke løfte en finger. Tro meg; Å være småbarnsforeldre er ingen dans på roser, selv ikke for oss som har vært to om det.

 

Ut over dette kommer bidrag fra den andre av foreldrene. Det vil i utgangspunktet kunne være så lite som 1200 kroner dersom vedkommende mangler betalingsevne. For en normal lønnsintekt vil det være typisk 2500 kroner.

 

Kilde: NAV. Med forbehold om feil.

 

Så finnes det unntak. Vi hadde en diskusjon for et år siden eller to om den enslige moren med 8(?) barn som fikk sosialstønad og bostøtte i tillegg. Hun var vel opp i over 20 000 i måneden. Men med 8 barn er det en heltidsjobb og ikke mye pr. person når husleie og mat er betalt. Og vi kan ikke lage reglene etter unntakene.

 

Geir :)

 

De 660 kr du nevner kalles småbarnstillegg og utbetales kun hvis man får uredusert overgangsstønad. I tillegg til 970 kr i barnetrygd så får man et ekstra tillegg på 970 for å være enslig.

 

Har man uredusert overgangsstønad blir regnestykket slik:

 

970+970+660= 2600

 

Hvis man har redusert overgangsstønad:

 

970 + 970= 1940 kr.

 

 

Bostøtte eller støtte til husleie, eventuelt dekt husleie, internett og kabelTV er også noe man kan søke om å få. Så vidt jeg kan se har jenta i nabohuset fått innvilget alt. Heldigvis har jeg fortsatt større TV enn henne. :)

 

Bostøtte er ikke akkurat noe å rope yay for. Dessuten har alle personer som oppfyller vilkårene rett til bostøtte. De eneste gruppene som faller utenfor er stort sett barn under 18 år uten barn, studenter uten barn og vernepliktige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stemmer det at alenemødre med barn får 25.000,- per måned i støtte uten å løfte en finger? Har en venninne med barn som sier dette stemmer, og mener jeg har hørt om flere tilfeller om dette. Med 6 års utdanning må jeg allikevel jobbe ekstremt mye overtid for å få 25.000 netto på konto hver måned. På en god måned har jeg kanskje 20.000,- i netto lønn.

 

Hvis dette stemmer må jeg si at vi bor i et korrupt samfunn, hvor man ellers kan livnære seg godt på å få barn i tidlig alder. For en slik nettolønn kunne jeg gjerne levd luksusliv med en baby hjemme!

 

Det stemmer nok det ja, men de fleste med høy utdanning stemmer jo rødgrønt uansett, så dette taper de ingen stemmer på.

Lenke til kommentar

NAV har i hvertfall sikret levebrødet sitt for neste generasjon

 

Ikke helt uviktig det du nevner der. En betjent av meg fikk barn med ei ung oslojente for 3-4 år siden. Etter at det ble slutt med dem går nå barnemoren hjemme, alt betalt av NAV. Hennes mor bor visst også sammen med dem, er uføretrygdet. Det er jo desverre slik at det å være sosialklient ofte går i arv.

 

 

Nå tror jeg du blander kortene....forhåpentligvis ovenfor bordet og ikke under....

 

Uføretrygd er ikke sosialstøtte.

 

Uføretrygd er pensjon.

 

Akkurat som alderstrygd.

 

Uføretrygd innvilges etter mènvurdering, av flere leger / spesialister og en vurdering av NAV, om hvorvidt de mener at denne person kan komme i jobb igjen.

 

Sosialstøtte gies IKKE ut fra mènvurdering, men en økonomisk vurdering, der utgifter til hus og livsopphold er kjente.

Lenke til kommentar
  • 10 år senere...

Voksen mor med 2 tenåringsbarn, tjener for mye for å få bostøtte dvs jeg har en helt grei jobb. Det eneste jeg får extra fra staten er 1000 kr i enslig tillegg. De tusen kronene skal da hjelpe meg å dekke alle utgiftene mine.

Husleie på 16.500,- det er en 3 roms leilighet hvor barna må dele rom. (lån får jeg ikke, banken vil ikke ta i enslige med barn)

Som enslig er det helt grusomt økonomisk, hvis du er "oppegående". (Ref.ikke syk, arbeidsledig,student,under 18, ufør etc)

Hadde aldri gått uten mine foreldre!

Vinner jeg i lotto noen gang skal jeg opprette et legat som skal hjelpe enslige, hvor fedre ikke hjelper til. 

./N

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Uderzo låste denne emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...