Gå til innhold

Hva kan man bli av å studere filosofi?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lærer er som du selv sier vanlig, ellers er det flere jeg vet om som har vært med på å forfatte bøker, korekturlese logikk etc. Men det har nok en god del å si hva du spesialiserer deg i. For eksemplel, for å ta et fag jeg selv har, filosofi og estetikk, da er det naturlig å knytte seg nærmere opp mot kunst i en eller annen form. Et annet fag, som kjønn og filosofi, stipulerer andre arbeidsområder. Ofte tar mennesker filosofiske fag i tillegg til eller ved siden av et annet studie. Filosofi ligger som en basis for andre fag, og de kan alle dra nytte av kjennskap til sitt opphav. Men vurderer du et 100% filosofi studie, kjør på hvis det er der appetitten din ligger!

Lenke til kommentar

Vel jeg vil gjerne studere filosofi ved blindern... karaktermessig skal det gå helt greit å komme inn. Men jeg er ikke sikker på hva dette kan brukes til. Jeg vil ikke ende opp med studiegjeld (uansett hvor lite/mye), uten at jeg har fått noe igjen for all tiden og kreftene jeg har lagt i arbeidet. Sånn sett hadde det vært bedre om jeg valgte elektriker :p Jeg vil bare være sikker på at jeg kan skaffe meg en jobb etterpå, og helst en jobb som jeg trives i, og tjener nok til å leve helt ok på lønna mi^^

Lenke til kommentar

Ikke engang de som foreleser filosofi vet hva man kan bruke faget til. Er en liten minoritet som får seg noen gulljobber som å sitte i etikkrådet til oljefondet, ellers så er det å forelese i ex phil som er det mest aktuelle alternativet.

 

Noe av det værste man kan gjøre er vel å begynne på et studie uten å ha noen plan om hva man skal bruke det til. Ikke særlig samfunnsnyttig den kunnskapen du tilegner deg på et filosofistudium.

 

For å skremme deg ennå litt mer. Når jeg "studerte" faget hørte jeg skrekkhistorier om personer med master som endte opp som asfaltarbeider.

 

Gjør deg selv en tjeneste og les det på hobbybasis.

Lenke til kommentar

hva kan man bli av å studere filosofi?

 

Jeg bla igjennom forumet og dette spørsmålet fikk meg til å opprette profilen!

 

Du stiller spørsmål som er så generelt at det ikke er mulig å tilfredstille deg med noen svar. Det syns jeg ihvertfall! Jeg har selv studert filosofi og vært interesert i den i ganske lang tid. Hva ble det av meg? Bilmekaniker i Norge(jeg er ikke norsk, men det er nok iøynefallende pga språket mitt :) Jeg har ikke peiling på hvordan man studerer filosofi her på berget. Men filosofi er filosofi, der nede og, tror jeg. Den er jo oppfant av grekerne. Men til poenget!

Alt er mulig etter å ha studert filosofi(eller burde jeg ha sagt : nesten alt). Du skrev du ville ha penger av det. Hvis pengene er viktig for deg og ellers har du en klar forestilling av livett ditt i framtida, burde du kanskje velge noe annet å studere...? Det kan ikke utelukkes at etter at du har lest et eller annet, forandrer seg revolusjonelt ditt livssyn og ødelegger på den måten livet ditt? Det skjedde med meg, men når det gjelder akkurat meg, så gikk det i motsatt retning. Filosofi har nemlig åpnet mitt hue og hjulpet meg å frigjøre meg fra mange problemer.Jeg hadde det vondt og ble det utrolig mye bedre.

 

Filosofiensstudiene kan forsterke dine egenskaper. Kan gjøre din hjerne om til skarp kniv. Det skjer ofte. Men for å ha utbytte av det må du kunne allerede noe mer, interesere deg av flere ting. Men som sagt det kan være til og med livsfarlig. Skarpt verktøy er ikke noe å tulle med.

 

Det var det. Jeg kan snakke om filosofi i timer. Helst drikke og snakke :) Men bare med mennesker som på en måte har offret sitt liv til dette faget. Det var mindretall ved mitt universitett. De fleste etter å ha fått master i filosofi begynte med noe annet(mange gjorde det faktisk allerede under filosofistudiene og drev med to ting samtidig.) De følte at det var ikke nok. Filosofi kunne ikke garantere dem at de lykkes i livet.

Howgh!(slik snakker indianersjefer, i mine barnebøker iallfall:)

Lenke til kommentar

I Skottland hvor jeg studerer har man 3 fag man kan ta. I mitt tilfelle har jeg Psykologi som grad, Biologi og Filosofi som andre fag (Major i Psykologi, minor i Biologi og Filosofi). For å være helt ærlig aner jeg ikke hvordan det fungerer i Norge, men hvis det er slik det foregår anbefaler jeg på det sterkeste å finne en eller annen grad med litt mer praktisk bruk og heller kjøre Filosofi på siden. Du har de samme fagene som de som tar graden opp til andre året (her hvertfall) og deretter spesialiserer du deg kun innenfor graden.

 

Filosofi har ikke akkurat veldig mange bruksområder, men hvis du er ekstremt lidenskapelig kan det vel være verdt å forfølge.

Lenke til kommentar

I Norge er utformingen på graden avhengig av hvor man tar den. NTNU har vel rent bachelor program mens UIB kjører vel et slags fellesopplegg for relaterte fag første året for så å gi mulighet for spesialisering senere. Men godt mulig ting har endret seg.

 

For å legge til en klassisk morsommhet. Man kan filosofere over hvordan det er å være arbeidsledig :)

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Sorry for at jeg bumper, men jeg har prøvd å finne svar fra et norsk perspektiv om nyttigheten av en filosofigrad. Engelske artikler viser bare positive sider av en filosofigrad. Selv studerer jeg ikke filosofi, men jeg fikk høre av en venn, som studerer filosofi, at graden hans er viktig og ikke så ubrukelig som folk vanligvis sier.

 

I utlandet virker det som om en filosofigrad er veldig nyttig, fordi sysselsettingen hos filosofistudenter er høy. Denne og denne artikkelen viser at filosofistudenter kan jobbe hos markedsføring, finans, juss, regnskapsfører og arbeidsområder som er helt irrelevant til det de studerte på universitetet.

 

Det virker som om alt er annerledes i utlandet, der folk som har irrelevant utdanning kan få jobb i andre arbeidsområder. Ta for eksempel denne fyren:

fbUWNAM.jpg

Hvordan kan en språkutdannelse skaffe jobb hos Investment Banking? Er det slik i Norge også? Kan en person med en bachelor og master i afrikansk historie (for eksempel) fra toppskolene i verden gjør deg attraktiv for en jobb hos Statoil eller Norsk Hydro eller andre store norske arbeidsgivere?

Endret av Mladic
Lenke til kommentar

Kan en person med en bachelor og master i afrikansk historie (for eksempel) fra toppskolene i verden gjør deg attraktiv for en jobb hos Statoil eller Norsk Hydro eller andre store norske arbeidsgivere?

JA, med superbolde bokstaver..

 

OM, med like bolde bokstaver, en har meritter eller tilleggskunnskap som gjør en kvalifisert.

 

Filosofi er genialt om det kombineres med noe annet og gir et kjempepluss. :-)

Lenke til kommentar

Hvor vanlig er det i Norge at man har en helt irrelevant utdanningsbakgrunn for den 'gode' jobben man har?

 

Jeg skjønner ikke hvordan filosofer kan få jobb innen finans, som krever teknisk bakgrunn. Ja, filosofer er gode til å tenke kritisk og analysere, men kan de analysere tall og grafer med filosofiutdanningen?

Ved å studere filosofi kan man jobbe som lærer innen filosofi slik at elevene senere kan undervise i filosofi og utdanne nye lærere innen filosofi

Hva med alle de personene fra den første linken? De har jo mange forskjellige type jobber.

Lenke til kommentar

Hvis man er virkelig flink, samfunnsengasjert og skriver godt, kan man jo bli en såkalt "debattant", journalist eller politiker. Jeg har ihvertfall inntrykk av at man kan ha mye nyttig av logikk og måten å argumentere på som man lærer i filosofien (selv om man selvfølgelig må beherske å tilpasse det til sitt publikum).

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hvis man kun snakker om filosofi, blir man bare en som prater - kan kalles en pratmaker

 

Hvis man lever etter filosofien, så kan man bli det som filosofien lover

 

De fleste ser ut til å mest foretrekke den første varianten

 

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...