Gå til innhold

Shimano 105 vs Ultegra


mX mann

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Er det store forskjeller på Shimano 105 og ultegra? På landeveis sykkelen min sitter det komplett 105 men med ultegra bakgir. Har vet inne på tanken om og sette på komplett ultegra etterhvert. Men er det noe poeng i det egentlig? Hva er forskjellene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er av det inntrykk at 105 holder fint til det aller meste.. Bortsett fra vektforskjellen, tviler jeg på du merker særlig mye forskjell ytelsesmessig med mindre du driver på elite/proff-nivå.

 

Har selv en Monoc TC2 med 105 foran og Ultegra bak. Har prøvd flere nyere modeller med kun ultegra, men kan ikke si at jeg opplevde det som en "aha" opplevelse.. ( forutsatt at 105 systemet er finjustert og godt vedlikeholdt )

 

Dessuten er ofte prisforskjellen mellom 105 og Ultegra ( som LX til XT ) på et par tusen kroner..

Personlig synes jeg ikke det er verdt det - hvertfall ikke på en landeveissykkel hvor man ikke er SÅ avhengig av kjappe skift som i terrenget..

 

Bakskifteren får jo som oftest mer juling enn selve systemet og forskifter.. Så lenge du ikke har problemer med sistnevnte, og den klarer å holde følge med deg på trening - er midt tips å bare beholde delvis 105/ultegra.

Endret av Star
Lenke til kommentar

Om du bruker tiden som går med på å vurdere hvorvidt du skal oppgradere fra 105 til Ultegra til f.eks intervalltrening, tror jeg det har større effekt på hvor raskt du kjører (eventuelle) ritt.

 

Hilsen Petter (rask med 105 gruppe)

 

Enig med deg der ;) Skal ikke skifte før 105 gruppen er utslitt uansett, men litt info om diverse ting er jo aldri domt og skaffe seg alikevell til senere tider:)

Lenke til kommentar

105 holder egentlig for alle. Det er det som brukes av de fleste av rytterne på kontinentallag nedover i Europa. Forskjellene er hovedsakelig vekt. 105 girene og bremsene har ikke en like sterk fjær som på Ultegra. Dette fører til at bremsene ikke tar like godt, og at girene ikke er like tighte. Men på en annen side, 105 gruppen holder lengere enn Ultegra. Hvis du har tenkt til å bytte til Ultegra, ville jeg passet på å ikke kjøpe Ultegra SL, da kan du i følge Shimano ikke bruke noe av 105 utstyr annet enn bremser. Av personlig erfaring fungerer det helt fint, men du kan slite med reklamasjon hvis noe ryker.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
105 holder egentlig for alle. Det er det som brukes av de fleste av rytterne på kontinentallag nedover i Europa.

 

Kontinentallag i Europa bruker ikke 105. De fleste som kjører på Shimano, bruker Dura Ace.

 

Forskjellen på 105 og Ultegra er ikke spesielt stor. Om jeg hadde vært deg hadde jeg spart til du har råd til Dura Ace..

Lenke til kommentar
105 holder egentlig for alle. Det er det som brukes av de fleste av rytterne på kontinentallag nedover i Europa.

 

Kontinentallag i Europa bruker ikke 105. De fleste som kjører på Shimano, bruker Dura Ace.

 

Forskjellen på 105 og Ultegra er ikke spesielt stor. Om jeg hadde vært deg hadde jeg spart til du har råd til Dura Ace..

 

Ja, kommer nok heller til og bytte ut til Dura Ace litt etter litt ettersom ting blir slitt og må byttes alikevell...

Lenke til kommentar
105 holder egentlig for alle. Det er det som brukes av de fleste av rytterne på kontinentallag nedover i Europa.

 

Kontinentallag i Europa bruker ikke 105. De fleste som kjører på Shimano, bruker Dura Ace.

 

Forskjellen på 105 og Ultegra er ikke spesielt stor. Om jeg hadde vært deg hadde jeg spart til du har råd til Dura Ace..

 

Ja, kommer nok heller til og bytte ut til Dura Ace litt etter litt ettersom ting blir slitt og må byttes alikevell...

 

Skal du oppgradere til eksotiske deler bør du heller legge sparepengene dine i komponenter du faktisk merker at du oppgraderer. Spar heller opp og kjøp et rått hjulsett enn å kjøpe en dyrere gruppe. Det er med råere hjul du faktisk opplever oppgraderingen, annet enn at det står Dura-Ace i stede for Ultegra på giret ditt. Kjører selv med 105 gruppe og lette Dura-Ace hjul. Så lenge jeg ikke konkurerer på høyt nivå er det en topp løsning.

Lenke til kommentar

Hvis du i dag har 105 på sykkelen din, så regner jeg med at du kanskje har en helt ok aluminiumsramme.. Jeg ville da aldri oppgradert fra 105 til Ultegra siden du ikke vil merke noen særlig forskjell. Spar heller opp mer penger og bytt ut hele sykkelen til en med bedre og lettere ramme (carbon) og hjul. Det er her du vil merke forskjellen.

 

Jeg ville selv heller hatt en ordentlig god ramme og gode hjul med dårligere gir, enn en tung og dårlig ramme/hjul og bra gir-komponenter. Mange av de billigste syklene kommer nemlig ofte med nettopp dette da de vet at mange bare ser på hvilken gir-klasse sykkelen har. Det er hjul og ramme som koster mye penger på en sykkel og her prøver noen å spare inn.

Lenke til kommentar

Hvis du i dag har 105 på sykkelen din, så regner jeg med at du kanskje har en helt ok aluminiumsramme.. Jeg ville da aldri oppgradert fra 105 til Ultegra siden du ikke vil merke noen særlig forskjell. Spar heller opp mer penger og bytt ut hele sykkelen til en med bedre og lettere ramme (carbon) og hjul. Det er her du vil merke forskjellen.

 

Jeg ville selv heller hatt en ordentlig god ramme og gode hjul med dårligere gir, enn en tung og dårlig ramme/hjul og bra gir-komponenter. Mange av de billigste syklene kommer nemlig ofte med nettopp dette da de vet at mange bare ser på hvilken gir-klasse sykkelen har. Det er hjul og ramme som koster mye penger på en sykkel og her prøver noen å spare inn.

 

Sykkelen vi prater om er en Trek Madone 4.5C med 105 oppset, Ultegra bakgir og Bontrager SSR hjul sett. Altså en sykkel med over gjennomsnittet ok carbon ramme i den pris klassen. Og som sakt tidligere blir det ikke Ultegra før 105 oppsett er slitt ut.

 

Dura-Ace Slangeløse felger i carbon frister jo veldig da :p Men blir å kjøre på det som er denne sesongen her!

Endret av mX mann
Lenke til kommentar
105 holder egentlig for alle. Det er det som brukes av de fleste av rytterne på kontinentallag nedover i Europa.

 

Kontinentallag i Europa bruker ikke 105. De fleste som kjører på Shimano, bruker Dura Ace.

 

Forskjellen på 105 og Ultegra er ikke spesielt stor. Om jeg hadde vært deg hadde jeg spart til du har råd til Dura Ace..

 

I følge den tidligere selgeren som var ansvarlig for østnorge, og Terje shimanos daglige leder så gjør de det. Jeg skal egentlig ikke bry meg, for jeg bryr meg ikke om proff eller semiproff sykling.

 

Min sykkel med Ultegra SL har en tightere giring enn mange sykler jeg har prøvd med Dura Ace (Ikke Di2), det er fordi jeg kan ta vare på sykkelen min, og jeg kan justere girene. Dette er noe alt for få kan i landet vårt. Det hjelper ikke å ha det råeste utstyret hvis du ikke kan holde det vedlike.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...