Gå til innhold

Aldersgrense 18/20 år?


Anbefalte innlegg

vi sitter her og diskuterer aldersgrenser osv og blir ikke helt klok.

Hva er forskjellen på et utested med 18års aldersgrense og et med 20år? Jeg har vært på mange puber/utesteder som slipper inn 18åringer, og i tillegg serverer sprit til 20 åringer da bartenderen gjerne spør om leg. Men så har jeg vært på utesteder som slipper inn 18åringer, men ikke selger sprit i det heletatt. Hva sier loven om dette? jeg begriper ikke hvorfor en pub skal nekte en 20åring sprit, hvis den lovlig kan selge det til tross for at dørvakta slipper inn 18åringer.

Endret av pungrotten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kjem ann på kva skjenkebevilgning utestedet har og på utestedets økonomiske prioritering.

 

Frå Lov om omsetning av alkoholholdig drikk m.v. (alkoholloven):

 

§ 4-2. Omfanget av bevillingen.

Bevillingen kan gjelde alkoholholdig drikk med høyst 4,7 volumprosent alkohol, alkoholholdig drikk med lavere alkoholinnhold enn 22 volumprosent eller all alkoholholdig drikk.

 

Videre må utestedet ta i betraktning det økonomiske aspektet, dersom dei ikkje får besøk av mange over 20 år er det lite økomomisk å ta ta inn produkt som berre kan selgast til folk over 20 år.

Lenke til kommentar

Når det gjelder aldersgrense på utesteder så er det veldig forskjellig etter hvordan utestedene ønsker å ha det. Prinsippet er som nevnt over her at man ikke skal servere sprit til mennesker under 20 år. Om dette kontrolleres av bartender eller dørvakt er opp til utestedet. Ofte på utesteder med mye gjester så vil de ha full kontroll på dette i døren, og da slipper ikke en 18 åring inn på et 20 års sted. Er det få folk kan de la det være opp til bartenderen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei.

Dette kommer også litt an på hva kommune gir tillatelser til i sin alkoholpolitiske handlingsplan.

 

Jeg kommer fra Skien og her tillater de ikke at et sted med 20 års aldersgrense slipper inn 18 åringer, men vi har hatt et sted hvor de har hatt 18 års aldersgrense i en separert etasje og 20 i en annen del av bygget, hvor da 18 åringer ikke slipper inn på 20 års delen, og det er ikke lov å ta med alkoholgruppe 3 (alkohol over 22%) inn i 18 års delen av lokalet.

 

Ett utestdet som har 20 års grense kan søke om og kun også ha 18 år på fredager, men da skal alt av drikke i alkholgruppe 3 være dekket til.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei.

Dette kommer også litt an på hva kommune gir tillatelser til i sin alkoholpolitiske handlingsplan.

 

Jeg kommer fra Skien og her tillater de ikke at et sted med 20 års aldersgrense slipper inn 18 åringer, men vi har hatt et sted hvor de har hatt 18 års aldersgrense i en separert etasje og 20 i en annen del av bygget, hvor da 18 åringer ikke slipper inn på 20 års delen, og det er ikke lov å ta med alkoholgruppe 3 (alkohol over 22%) inn i 18 års delen av lokalet.

 

Ett utestdet som har 20 års grense kan søke om og kun også ha 18 år på fredager, men da skal alt av drikke i alkholgruppe 3 være dekket til.

 

Selvsagt! Slik er det over hele landet, og Alkoholloven dekker dette, ikke bare kommunen.

Lenke til kommentar

på en pub vi har her jeg bor, vet man aldri hva aldersgrensen er :p de bytter sånn random på å ha 18 års grense og 20 års grense :p har ikke helt skjønt meg på hvorfor.

men det er mange som mener at 18 åringer er mer bråkete enn 20 åringer, og dermed ikke vil slippe de inn osv...

Lenke til kommentar
Men så har jeg vært på utesteder som slipper inn 18åringer, men ikke selger sprit i det heletatt. Hva sier loven om dette? jeg begriper ikke hvorfor en pub skal nekte en 20åring sprit, hvis den lovlig kan selge det til tross for at dørvakta slipper inn 18åringer.

Dette er noe utestedet fritt kan velge selv.

 

Hvis de ikke vil selge spriten de har stående på hylla, har de all rett til å ikke gjøre dette. De kan faktisk nekte å selge øl også, selv om de har mer på lager og har rettighetene til det. Ja, til og med brus og vann kan de nekte å selge.

 

Hvor økonomisk det er å nekte å selge ditt og datt, det er en helt annen diskusjon :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...