Gå til innhold

"High-end" gaming PC - kommentarer til oppsett


Anbefalte innlegg

Etter mange år siden forrige PC-kjøp føler jeg meg rimelig lost når jeg nå skal kjøpe ny PC....har brukt en del tid i det siste for å prøve og orientere meg. Det jeg trenger er en PC som skal brukes til gaming, filmer og noe 3D-applikasjoner. Har laget følgende oppsett:

 

 

- Antec Nine Hundred II Ultimate Gamer Case

 

- Asrock X58 SuperComputer, ATX, DDR3, 4xPCI-E, Audio7.1, GbLAN, FireWire, Raid

 

- INTEL Core i7 920 2.66GHz 8MB LGA1366 Boxed

 

- INTEL 160GB X25M SATA SSD

 

- 1.5TB S-ATA harddisk 3,5

 

- G.SKILL 6GB DDR3 Kit (3x2GB) PC3 1333MHz

 

- Chill Innovation CP-1000M 1000W Modular

 

- Radeon HD5970 2GB DDR5, 2xDVI, DisplayPort, HDMI Adapter, DirectX 11

 

 

Pris for dette er ca. 17500 kr som forsåvidt er innenfor budsjett.

 

 

I tillegg til det over kommer Win7 64 bits, DVD-brenner og blu-ray spiller. Har allerede en 24" skjerm.

 

 

1. Ser dette greit ut ?

 

2. Trenger dette oppsettet mer kjøling ? Inntrykket jeg får når jeg leser på nettet er at så lenge man ikke er hard på overklokking så skal ikke det være nødvendig.

 

3. Trenger jeg et separat lydkort ? Har tenkt å kjøpe meg et surround-anlegg for spill og filmer. Vil lydkortet som er integrert i hovedkortet være godt nok ? Her er jeg usikker basert på det jeg har lest på nettet....

 

4. Er hovedkort, kabinett o.a. ok ift senere ekspansjons-muligheter ? Dvs. mer ram, ekstra grafikk-kort, flere disker etc.

 

 

Mht til SATA6 og USB3.0 så er planen å kjøpe dette kortet http://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=p:2760423 etterhvert (ikke planer om å kjøpe noen USB 3.0 produkter med det første).

 

 

Sett i lys av min noe (!) manglende kompetanse på dette feltet så er det garantert ting som kan endres/optimaliseres i oppsettet over. Hovedpoenget mitt er å få sjekket om jeg bommer totalt ift noen av komponentene. Er ganske fed-up av å lese et uendelig antall tester og annet på nettet, mye av det ting jeg egentlig ikke forstår, så nå vil jeg få PC'en i hus slik at jeg kan få spilt BFBC2 :yes:

Utifra min ringe forståelse så bør oppsettet over være bra ift spilling og det bør også være godt nok for spillene som kommer de første par årene.

 

På forhånd takk for alle svar !

 

BF

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Ja det ser greit ut

 

2. Skal du ikke klokke er stock kjøling greit. Men det kan bråke litt og bli varmt, i så fall kan du investere i en ny CPU-kjøler, men det trengs ikke hvis du ikke skal klokke.

 

3. Nå er det slik at de absolutt fleste onboard lydkort er mer en god nok. Jeg har surround anlegg og trives godt med onboard lydkort. Jeg bruker derimot coax kabel, altså digital kabel. Da har det så og si ingenting å si.

 

4. Det du hovedsaklig må sjekke ut er hvor langt HD5970 er (32cm tror jeg?) og om det passer i kabinettet.

 

 

HD5970 er et overkill grafikkort spør du meg. Med mindre du skal kjøre ekstreme oppløsninger på et eyefinity oppsett. Jeg vil anbefale at du går ned til HD5870, du vil ikke merke store forskjellen ettersom du bare skal kjøre på 1920*1200 oppløsning på 24 tommeren din.

 

I tillegg vil jeg anbefale at du heller går for i5 750 ettersom den yter noelunde likt med i7 920. 800kr mer er ikke verdt det.

Det medfører også at du må finne et 1156 socket hovedkort, her anbefaler jeg UD6 hovedkort. Sjekk http://www.tomshardware.com for å finne det beste hovedkortet, de har veldig flotte tester.

 

Driter du derimot penger og ikke har problemer med å svi av 17000kr på noe som er ganske overkill er det bare å kjøre på. Det er et solid oppsett du kommer med.

 

Jeg er ikke kjent med hovedkortet du førte opp, har du lest tester av det? Igjen vil jeg henvise til http://www.tomshardware.com for å finne det beste. På hovedkort fronten er det mest snakk om funksjoner og overklokkings muligheter/stabilitet ettersom ytelse er så og si likt på brikkesettene.

Endret av siindre
Lenke til kommentar

Jeg ville ha kjøpt i5-750 CPU, denne er nyere, utvikler mindre varme og har TurboBoost (høyere hastigheter ved bruk av 1-2 kjerner). Til spillbruk ser jeg ingen fordeler med i7-920 dersom du ikke bruker SLI eller Crossfire med meget kjappe grafikkort.

 

Sats på et 1156-hovedkort med USB3.0 og bruk onboard lydkort (bruk heller penger på høytalere enn lydkort hvis du vil ha bedre lyd).

 

Ellers er 6gbs SSD-disker kommet for salg flere steder og er en del kjappere enn 3Gbs-disker, så jeg ville vurdert å kjøpt en slik eller vente til de ble billigere.

 

Skjermkortet er bra men du skal opp i ganske høye oppløsningen for å få utnyttet det skikkelig.

Lenke til kommentar

Takk for alle svar !

 

 

Basert på innspillene gjør jeg som følger:

 

- Bytter ut HD5970-kortet med et HD5870-kort. Da bør vel ikke kabinettet lenger være et mulig problem.

 

- Kjøper ikke et separat lydkort

 

- Ser at det sikkert er lurt å kjøpe et hovedkort som støtter USB3.0 og SATA6 med en gang. Hva med UD7-kortet fra Gigabyte ? (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=513288&view=links#ProductTabs)

 

- Beholder i7 920 prosessoren...egentlig mest av latskap ettersom det er disse prosessorene jeg har lest litt om. Kjenner også andre som spiller BFBC2 med HD5870 og i7 920 og er strålende fornøyd med spillopplevelsen. BFBC2 utnytter etter det jeg har lest Quadcore teknologien godt (se f.eks. http://www.overclock.net/pc-games/659536-contagion-review-dual-core-vs-quad.html). Jeg antar dette blir tilsvarende for BF1943 og BF3 så det viktigste for meg er hvordan prosessoren kjører med alle fire kjernene.

 

 

 

Har også noen flere spørsmål:

 

1. Betyr det noe særlig fra hvilken produsent man kjøper grafikk-kortet ? Teknologien i kortet er jo laget av AMD og denne er vel da lik uavhengig av hvilken produsent som lager kortet ?

 

 

2. Det store spørsmålet er om jeg klarer å bygge denne pc'en selv......er det en tidkrevende og vanskelig affære ?

 

 

3. For UD7-kortet så står det følgende i spesifikasjonen ang. USB-utganger:

 

"4 via the USB brackets connected to the internal USB headers". Hva betyr dette ? Blir disse utgangene tilgjengelig fra utsiden av kabinettet ?

 

 

Kom gjerne med innspill/kommentater dersom det er ting med oppsettet som nå ikke vil fungere.

 

 

Takk igjen for alle svar !

 

 

BF

Lenke til kommentar

1. Betyr det noe særlig fra hvilken produsent man kjøper grafikk-kortet ? Teknologien i kortet er jo laget av AMD og denne er vel da lik uavhengig av hvilken produsent som lager kortet ?

Den nye radeon 5-serien viser seg å kjøre bedre på AMD-prosessorer kontra de fra Intel. Har sikkert noe med intern optimizing å gjøre. Samtidig har tester vist at Intels SSDer har høyere ytelse på de nyere brikkesettene i 1156/1336. Dette kommer av en litt smartere SATA-kontroller.

 

2. Det store spørsmålet er om jeg klarer å bygge denne pc'en selv......er det en tidkrevende og vanskelig affære ?

Nei, les manualen som følger med kabinettet (om så i .pdf-format på nett) i forkant. Det er temmelig self-explanatory egentlig. Det eneste jeg tar meg i å gjøre er å ettersjekke skruene for å forsikre meg om at alt sitter. Et lite obs også ved festing av CPU-kjøler'n.

 

3. For UD7-kortet så står det følgende i spesifikasjonen ang. USB-utganger:

"4 via the USB brackets connected to the internal USB headers". Hva betyr dette ? Blir disse utgangene tilgjengelig fra utsiden av kabinettet ?

Regner med det er snakk om de som befinner seg på selve "bakplata" til hovedkortet, ja. Vil egentlig tro det mer spesifikt er de fire usb 2.0/1.1-utgangene, så kommer 2stk NEC USB 3.0-utganger i tillegg. Da har du vel "bare" støtte for et titalls usb-utganger på kabinettet igjen.

 

i7 920 er absolutt ingen dårlig prosessor, men til normalt bruk koster den mye mer enn den smaker sett i forhold til i5 750 og Phenom II. Det er vanskelig å rettferdiggjøre ei prisøkning på 2000kr når FPSen ville vært det samme uansett hvilket spill du holder på med.

 

En siste ting: før OS-install burde du gå inn i BIOS og sette SATA-modus til AHCI. Dette er nødvendig for å dra nytte av NCQ (Native Command Queue), som vil forbedre ytelsen på SSDen drastisk. Dette skal visstnok også være mulig etter OS-install ved å styre litt i registry, men veit ikke hvor bra det fungerer. For mer informasjon rundt dette vil jeg råde deg til å lese gjennom GullLars sin SSD-guide her.

 

Edit: Små omformuleringer

Endret av gaasart
Lenke til kommentar
Har også noen flere spørsmål:

 

1. Betyr det noe særlig fra hvilken produsent man kjøper grafikk-kortet ? Teknologien i kortet er jo laget av AMD og denne er vel da lik uavhengig av hvilken produsent som lager kortet ?

 

Tenker du da på om du kjøper grafikkortet ditt fra asus, POW, Club3D etc etc? Hvis det er det du mener så har det ingenting å si fra hvilken produsent du kjøper grafikkortet. Eneste forskjellen er klistremerket på utsiden. I enkelte tilfeller har noen produsenter overklokkete versjoner, koster som oftest en hundrings ekstra og gir deg 2-3fps ekstra og noenganger ingenting.

Noen produsenter har også en annen kjøleløsning som skal kjøle mer, og være mer stillegående. Her er det også små forskjeller, og prisen er som oftest ikke verdt det.

Lenke til kommentar
Har også noen flere spørsmål:

 

1. Betyr det noe særlig fra hvilken produsent man kjøper grafikk-kortet ? Teknologien i kortet er jo laget av AMD og denne er vel da lik uavhengig av hvilken produsent som lager kortet ?

 

Tenker du da på om du kjøper grafikkortet ditt fra asus, POW, Club3D etc etc? Hvis det er det du mener så har det ingenting å si fra hvilken produsent du kjøper grafikkortet. Eneste forskjellen er klistremerket på utsiden. I enkelte tilfeller har noen produsenter overklokkete versjoner, koster som oftest en hundrings ekstra og gir deg 2-3fps ekstra og noenganger ingenting.

Noen produsenter har også en annen kjøleløsning som skal kjøle mer, og være mer stillegående. Her er det også små forskjeller, og prisen er som oftest ikke verdt det.

 

 

Var akkurat det jeg tenkte jeg på ja - takk.

 

Hva tenker dere om UD7-kortet fra Gigabyte ? Er det bra ?

 

Veldig usikker på om jeg skal bygge PC'en selv.....hvis et eller annet går gale under byggingen eller noen av delene er defekte når jeg får dem så kan timene og dagene gå fort. Er dette reelle bekymringer ?

Det er vel også et problem ift garantier o.l. Er greit å ha en forhandler å forholde seg til hvis det er noe.

Men jeg føler meg egentlig ganske motivert for å bygge :)

 

BF

Endret av Breiflabben
Lenke til kommentar

Det er relativt enkelt å bygge selv. Det er selvfølgelig en del ting du skal ha i bakhodet, og det er greit å få med et antistatisk armbånd så du ikke gir støt til noen av delene dine. Et godt tips er å lese masse guider, søk på google, søk på youtube og les alt du kommer over.

 

De viktigste tingene å tenke på er i hovedsak:

Ikke kladd på delene, ta på kantene og plastikken

Går det ikke nedi? Ikke press for hardt, finn ut om du gjør noe feil

Rambrikker går bare en vei nedi slotten! (jeg har gjort denne tabben og presset en brikke nedi slotten for full maskin, feil vei.)

CPU'en skal ikke dyttes på plass, den sklir nedi.

Dobbeltsjekk at alle kabler er på plass, ellers får du ikke på PCen din.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...