Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Skjerkort,skjerm eller drivere, hva er galt


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Kjøpte meg den nye Bad company 2 spillet her om dagen.

Fyrte opp spillet, men fikk problemer med grafikken. (skjermkortet ble overheta og kom nærmere 100*C). Så jeg bestemte meg for å installere nye drivere samt fjerne litt støv fra skjermkortene(crossfire 4870 xfx).

Jeg har nå prøvd 5 forskjellige drivere, samt prøvd å gått tilbake til den gamle uten hell.

Problemet er at jeg ikke kan vise høyere oppløsning enn 1280, verken i spill eller i windows. Hvis jeg skrur på høyere blir alt blurry, samt at skjermen ikke viser hele bildet (flytta seg langt mot høyre, eller langt oppover o.l).

 

Når jeg fjerner driverne blir bildet strukket mere oppover, og det blir en konstant "bevegelse/forstyrrelse" i bildet. Legger ved et bilde av dette.

 

Så spørsmålet mitt er om dette er skjermen, skjermkortet, eller driverne sin skyld?

*Selv om dette "startet" når jeg først fjernet drivere*

 

system:

Amd phenom 2 x3 720 prosessor 2800MHz

2x xfx radeon 4870 512 i crossfire (det sies at kortet skal tåle over 120*C, så jeg har blitt fortalt å ikke bekymre meg over temperaturene jeg har hatt tidligere. 70 til 80*C idle, og opp i 100*C full load)

Cooler master hab tower(så skulle hatt god luftsirkulasjon)

4gig ram

Benq 24 skjerm 2412 (1920x1080 pixels resolution, 300 cd/m2 brightness, 1000:1 contrast ratio, 2 ms response time, 16.7 color depth)

 

Kjører vista 32bit

 

Værsåsnill hjelp en stakkar i nød!

post-116870-1267892706,0525_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres vel ut som skjermkortet ditt svikter. Men du bør jo få prøvd skjermen din med en annen pc, evt en laptop du har liggende bare så du kan stryke det av listen.

 

Videre bør du få prøvd å stresse GPUen din med et program, 3Dmark06 eller 3Dmark vantage f. eks og se hvordan den takler det. Bruk og ATI tools eller lignende til å overvåke temperaturene.

Lenke til kommentar

Takker for svar;

 

Angående fjerning av drivere så gjorde jeg følgende: uninstalla, fjerna ati mapper, kjørte Driver sweeper, og avslutta med tuneuputillities registry cleaner før jeg installerte ny. Så jeg trodde jeg fikk fjerna det meste. Men skal prøve med det programmet du nevner.

 

Testing av annen skjerm samt stresstest har jeg heller ikke gjordt, så skal gjøre det.

 

Temperaturene du nevner Chavalito er nok drømmetemp for mine skjermkort.. Kjører 50% viftekapasitet (skrudd opp fra 20%) temperaturen er fortsatt rover 80*C når jeg kjører spill.

(Med ati overdrive)

Har bestillt kjølepasta (arctic 5) som jeg skal prøve å smøre på i håp om at det driver ned temperaturene litt.

Lenke til kommentar

Takker for svar;

 

Angående fjerning av drivere så gjorde jeg følgende: uninstalla, fjerna ati mapper, kjørte Driver sweeper, og avslutta med tuneuputillities registry cleaner før jeg installerte ny. Så jeg trodde jeg fikk fjerna det meste. Men skal prøve med det programmet du nevner.

 

Testing av annen skjerm samt stresstest har jeg heller ikke gjordt, så skal gjøre det.

 

Temperaturene du nevner Chavalito er nok drømmetemp for mine skjermkort.. Kjører 50% viftekapasitet (skrudd opp fra 20%) temperaturen er fortsatt rover 80*C når jeg kjører spill.

(Med ati overdrive)

Har bestillt kjølepasta (arctic 5) som jeg skal prøve å smøre på i håp om at det driver ned temperaturene litt.

Nja, da har du gjort det du kan for å fjerne de gamle driverne så det er tvilsomt om et annet driverfjerningsprogram vil være til bedre hjelp.

 

Har du prøvd ett og ett kort?

Lenke til kommentar

Takker for svar;

 

Angående fjerning av drivere så gjorde jeg følgende: uninstalla, fjerna ati mapper, kjørte Driver sweeper, og avslutta med tuneuputillities registry cleaner før jeg installerte ny. Så jeg trodde jeg fikk fjerna det meste. Men skal prøve med det programmet du nevner.

 

Testing av annen skjerm samt stresstest har jeg heller ikke gjordt, så skal gjøre det.

 

Temperaturene du nevner Chavalito er nok drømmetemp for mine skjermkort.. Kjører 50% viftekapasitet (skrudd opp fra 20%) temperaturen er fortsatt rover 80*C når jeg kjører spill.

(Med ati overdrive)

Har bestillt kjølepasta (arctic 5) som jeg skal prøve å smøre på i håp om at det driver ned temperaturene litt.

Nja, da har du gjort det du kan for å fjerne de gamle driverne så det er tvilsomt om et annet driverfjerningsprogram vil være til bedre hjelp.

 

Har du prøvd ett og ett kort?

 

Nei det har jeg heller ikke..Will do!

Lenke til kommentar

Har sjekket med skjermer og konkludert med at det er videokortet/kortene.

Klarte å installere noen drivere som gjorde at dette fungerte, driver 9.8!

 

Kjørte battlefield noen timer uten syke problemer (litt flimring osv bare)

 

Så plutselig datt skjermen ut under spilling (No signal)

Jeg restarta og fikk tilbake bildet. Startet så opp et nytt spill i håp om at det var et engangstilfelle. Så skjedde det hele igjen.

Denne gangen derimot ville ikke skjermen skru seg på under oppstart (No signal).

Testet med annen skjerm, men det samme kom der.

 

Tok så ut skjermkortene og fjernet endel støv som hadde samlet seg på heatinken rett under vifta. Når jeg startet pcn igjen fikk jeg tilbake bildet samt temperaturene på kortet har droppet 10-15*C. Så nå idler jeg på 60*C ca med 50% vifte. Har ikke opplevd lignende problemer etter at jeg gjorde dette.

 

Skal fortsatt kjøre en stor stresstest for å se om ting er OK.

 

Samtidig har jeg gått til innkjøp av arctic 5 kjølepasta som jeg skal smøre på for å få ned temp ytterligere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...