Gå til innhold

Kredittsjekk - "Score"


Anbefalte innlegg

Jeg har lest litt om dette med "score" når det foretas en kredittsjekk av en person. Det jeg har sett er at det opereres med en skala fra 1 til 100, hvor "19" er det som skal til for å bli "anbefalt". Men jeg har også hørt om en skala opp til 300. Hva er dette? Og hva er grensen for "ikke anbefalt" og "anbefalt" her?

 

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ganske nøyaktig 148 poeng, men kan tilpasses de ulike kundene.

 

Uansett så er ikke de kredittscorene alltid like troverdige da de tar utgansgpunkt i postadressen også. Så lever du i et "rikt" nabolag så vil det slå heldigere ut enn om du bor i et "fattig" nabolag. Dette selv om kanskje huset i det "fattige" nabolaget er det palasset mens huset i den "rike" delen er den rønna som er uselgbar, med mange offentlige krav om utbedringer osv.

 

Kilde:

 

http://dbinteractive.dbsverige.se/Norway/Omdb/db_1.htm

Lenke til kommentar

Vet du hvor mye 1 bet.anmerkning vil trekke ned scoren? Eller er det ingen fasit på akkurat det?

 

Har du en betalingsanmerkning gir det automatisk laveste score.

 

Se også her:

 

http://vgd.no/forbruker/oekonomi/tema/1541265/tittel/hva-er-kredittscore

 

Ja, jeg fant den siden der... Personen jeg prøver å sjekke for har én anmerkning på et krav på 5-6000,- Han fikk gjenpartsbrev der det sto en score på 89 av 300. Prøver å finne ut om han går over "anbefalt" grensa (148) når kravet er betalt....

Lenke til kommentar

Vet du hvor mye 1 bet.anmerkning vil trekke ned scoren? Eller er det ingen fasit på akkurat det?

 

Har du en betalingsanmerkning gir det automatisk laveste score.

 

Se også her:

 

http://vgd.no/forbruker/oekonomi/tema/1541265/tittel/hva-er-kredittscore

 

Ja, jeg fant den siden der... Personen jeg prøver å sjekke for har én anmerkning på et krav på 5-6000,- Han fikk gjenpartsbrev der det sto en score på 89 av 300. Prøver å finne ut om han går over "anbefalt" grensa (148) når kravet er betalt....

 

Scoren er et resultat at mange forskjellige parametre. Å få fjernet betalingsanmerkningen vil hjelpe, men det er umulig å si hva den nye scoren vil være.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Bumper denne..... Har fått 2 kredittsjekkbrev ifm en søknad. Den ene fra Lindorff viste 4 av 5 og nummer to fra D&B viste 32 (eller 34) av 100. På meg virker disse to litt sprikende! Den første er nesten toppscore og nummer to under gjennomsnitt... Kan noen uttale seg om hvordan lese kredittscore "32"? Jeg vet at "19" er det som er standard for godkjenning, men... jeg vil jo gjerne være så høyt som mulig... :)

 

Takk!

Lenke til kommentar

En kreditscore er ikke beregnet for lånesøkere. Det er en statistisk sannsynlighetsberegning som forteller finansieringsselskapet hvor sannsynlig det er at mennesker som deg misligholder lånet sitt. Selv om D&B gjør beregningen, er det finansieringsselskapet som bestemmer kravene for å innvilge lån.

 

Forskjellige typer lån har forskjellige krav til score. Et pantelån (hus/bil) krever lavere score enn et blankolån (kredittkort/forbrukslån) siden det er høyere sikkerhet i pantelånet. Det finnes ikke faste regler. Kravene til score er finansieringsselskapenes bremseklosser, og i disse tider er de nok litt høyere enn for et par år siden.

 

En utestående betalingsanmerkning setter score til laveste, men betalingsanmerkning skal slettes ved oppgjør.

 

Stabilitet over tid er det eneste som kan bygge opp score, samt et fornuftig forhold mellom gjeld og inntekt. Så lenge man holder seg unna inkasso, mye flytting og har fast jobb er ikke dette noe å tenke på til daglig. Da er den vanligvis god nok. Tjener du 300k har du rett og slett ikke bruk for Posche og Platinakort...

 

Godkjent på 19 høres veldig lavt ut. Kanskje en lånesøknad beregnet på studenter e.l? Sist jeg sjekket meg selv lå jeg rundt 60 (av 100), med normal inntekt og relativt gjennomsnittlig økonomi. 32 ville sannsynligvis gitt avslag på billånet mitt, men det kommer jo an på finansieringsselskapet. Tror alder og nabolag har mye å si...

Lenke til kommentar

En kreditscore er ikke beregnet for lånesøkere. Det er en statistisk sannsynlighetsberegning som forteller finansieringsselskapet hvor sannsynlig det er at mennesker som deg misligholder lånet sitt. Selv om D&B gjør beregningen, er det finansieringsselskapet som bestemmer kravene for å innvilge lån.

 

Forskjellige typer lån har forskjellige krav til score. Et pantelån (hus/bil) krever lavere score enn et blankolån (kredittkort/forbrukslån) siden det er høyere sikkerhet i pantelånet. Det finnes ikke faste regler. Kravene til score er finansieringsselskapenes bremseklosser, og i disse tider er de nok litt høyere enn for et par år siden.

 

En utestående betalingsanmerkning setter score til laveste, men betalingsanmerkning skal slettes ved oppgjør.

 

Stabilitet over tid er det eneste som kan bygge opp score, samt et fornuftig forhold mellom gjeld og inntekt. Så lenge man holder seg unna inkasso, mye flytting og har fast jobb er ikke dette noe å tenke på til daglig. Da er den vanligvis god nok. Tjener du 300k har du rett og slett ikke bruk for Posche og Platinakort...

 

Godkjent på 19 høres veldig lavt ut. Kanskje en lånesøknad beregnet på studenter e.l? Sist jeg sjekket meg selv lå jeg rundt 60 (av 100), med normal inntekt og relativt gjennomsnittlig økonomi. 32 ville sannsynligvis gitt avslag på billånet mitt, men det kommer jo an på finansieringsselskapet. Tror alder og nabolag har mye å si...

 

Det med 19, leste jeg på D&B's nettsider.

Men, jeg har faktisk funnet ut hvorfor score var lav hos D&B. De hadde ikke fått med seg at jeg har oppløst mitt enkeltm.foretak. Det hadde Lindorff. Jeg har skjønt det slik at ENK kan/vil slå negativt ut på en score. Leste om en kar i 50-årene med enkeltmannsforetak, hadde omsetning på 1,5 mill. tror jeg det var, aldri anmerkninger eller noe kluss.... hadde en score på 7 hos D&B.

 

Nå skal jeg ikke uttale meg om min inntekt, men Porsche er ikke aktuellt :) Ei heller platinakort. Har ett med gullfarge, men det er ennå ikke brukt :)

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar

Nehh. Alltid långiver som bestemmer grensene for innvilget/avslag, ut i fra råd fra kredittselskapene (Lindorff, Experian og D&B)

Og ja, det kan være lurt å sjekke seg selv før man søker om noe større, f eks gjennom støm eller tele-leverandører. Jaggu ikke sikkert disse selskapene får med seg alle endringer. Noe tid med stabil inntekt og uten næringsinteresser garanterer kraftig økning i score (for dem som ikke gidder flytte eller skifte kjønn :) )

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...