Gå til innhold

Hvorfor bruker vi ennå sedler og mynt?


Windoge

Anbefalte innlegg

Dersom det er aktuelt å ha et kontantløst samfunn ville det etter alt å dømme innføres en eller annen form for anonymiserte kort – tilsvarende som en i dag har mulighet til å benytte seg av AutoPass anonymt – dermed ville både de som ønsker unngå sporingsmuligheter og kriminelle ha mulighet til å fortsette mer eller mindre som før.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så hvorfor bruker vi mynt og sedler i 2010?

 

Når folk velger å betale med kontanter, er det nok fordi de mener det er hensiktsmessig. Ellers ville de betalt med kort i stedet. Men det kan sikkert være at en del velger kontanter av gammel vane.

 

Selv betaler jeg nesten alltid med kort, men i en del sammenhenger synes jeg det er kjekt å betale med mynt/seddel, f.eks. på utesteder, på bussen m.v. Dessuten hender det jo at man selv får kontanter: F.eks. får man gjerne penger i hende hvis man selger en gammel sykkel, eller når noen skylder en for en pizza eller en flaske vin eller hva det nå måtte være. Da har en jo kontantene, og det naturlige er jo å bruke dem neste gang man skal kjøpe noe.

Lenke til kommentar

Godt spørsmål, det er på tide å ta skrittet over og kun bruke elektroniske betalingsmidler.

 

Med et slag ville veldig mye kriminalitet blitt fjernet.

Kriminelle ville kanskje gått over til euro, dollar eller gull, men det er en god start. Jeg tilhører dem som mener at alle pengeoverføringer bør kunne spores. Og så kan man si at politiet f.eks må ha en kjennelse fra tingretten for å kunne se på kontoutskriften din.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg pleier som regel å ha / ta ut litt penger i cash til å ha som sikkerhet/backup (er student) ettersom jeg av erfaring bruker mer penger når jeg bare bruker kortet. Det er lettere å ha kontroll på forbruket ved bruk av sedler :)

Lenke til kommentar

Det burde være mulig å få kort på samme måte som et gavekort fungerer. At det er et fast beløp på kortet, og restbeløp blir trykt på kvitteringen din. Det er et maksbeløp på dette kortet (5000 kanskje). Og dette kortet trenger kode, og man kan overføre penger fra minibankkort til dette kortet i minibanker og i butikker. Dette kortet er helt anonymt, fungerer ikke som ID og blir ikke registrert brukt noen steder. Kortet baserer seg på RFID.

Dette betyr at du må gå med både minibankkort og dette nye kortet hvis du skal være sikker på at du har mye penger, og/eller hvis du vil kunne fylle på det nye kortet.

Det burde også være mulig å kjøpe en rfid-leser hjemme og overføre penger til det nye kortet via PC og nettbank. PC-programmet kan også lese restbeløp og endre PIN-kode.

 

Litt usikker på hvor sikkert det vil være med RFID (hvem som helst kan holde en leser nær lommen din og registere informasjon). Det må i så fall være kryptert, men hvor sikkert det vil være hvis alle terminaler må ha krypteringsnøkkelen (hvem som helst kan sjele en slik, og hente ut denne nøkkelen). Det kan selvfølgelig være slik som det er nå, at terminaler sender informasjonen fra kortet til servere som dekrypterer endrer informasjonen, krypterer og sender ny info tilbake til kortet og bekreftelse på at alt er i orden til butikkene. Men litt av poenget er at beløpet skal være i informasjonen på kortet, og ikke på en server. Serverene kan heller ikke lagre transaksjonen, og eneste bevis på at du har betalt er kvitteringen du får i butikken.

Blir dette trygt nok, tror jeg dette kan bli en god erstatning for kontanter.

Endret av WhiteKnight
Lenke til kommentar

Synest også at vi godt kunne fått tilbud om eit enkelt uregistrert kontantkort som erstattning for fysiske penger.

Er jo berre å knytte opp ein konto til eit kort og sette ein maks grense på f.eks 1000 kroner per kort.

Slike kort bør være uregistrerte og upersonlige, helst utan pin-kode (eventuellt ei standard pin kode 1234).

Når du då handler i butikk så berre drar du kortet og pengane blir ført over automatisk, det beste hadde vært om dette fungerte med en rask bevegelse, men å sette i kortet og trykke OK ville også fungert. Restbeløpet vil fortsatt være på kortet og du vil få sjå den eksakte summen enten på displayet eller på kviteringa.

 

Sidan dette kortet er upersonlig så kan du heilt fint lånevekk kortet til andre om dei skal handle for deg.

Mister du kortet så blir det nesten nøyaktig slik som om du mister lommeboka med 1000 kroner i.

 

Kostnadane med eit slikt standardisert kontantkort ville nok fort bli spart inn ved at butikkane slepp å kjøpe vekslepenger og bankane slepp å flytte rundt på fysiske penger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...