Gå til innhold

Hvorfor bruker vi ennå sedler og mynt?


Windoge

Anbefalte innlegg

Etter 3 års erfaring fra butikkyrket merker jeg at utrolig mange betaler med mynt og sedler. I helgene er det utrolig lange minibankkøer i kjøpesenterene fordi folk skal ta ut sedler med bankkortet sitt. Hvorfor kan ikke folk dra bankkortet sitt i terminalen istedet? Når jeg kjørte verditransport hendte det av og til at vi ikke rakk å levere penger til minibankene. Det endte som regel med lynforbannede kunder som ikke kunne ta ut penger istedet for å dra kortet i butikken. I tillegg tar det lengre tid å betale med sedler og mynt, man må bruke ressurser på å frakte dette, samt større sjangse for å bli utsatt for ran. Så hvorfor bruker vi mynt og sedler i 2010?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Egentlig enig med deg derja.

 

Selv bruker jeg bare kort, fordi jeg ikke orker drive med penger som detter på gulvet, telle penger osv.

 

Unntakene er når jeg får mange småpenger (mynter) heller jeg alt oppi pengemaskinene på butikken, sånn for å bli kvitt dem.

 

Jeg tar også ut penger for å bruke på bensinstasjoner, dette fordi bensinstasjoner bare godtar den gammeldagse magnetstripen som ikke funker på mitt kort.

Lenke til kommentar

Hva med kortsvindel? 1 minibank mot 654 steder man drar kortet med rumenere bak ryggen.

 

Jeg tar ikke ut for å betale i butikk, jeg tar ut for å betale på steder uten kortterminal som på pistolklubben eller når jeg skal kjøpe blader av hoboes på gata.

 

 

Fra over,

Jeg tar også ut penger for å bruke på bensinstasjoner, dette fordi bensinstasjoner bare godtar den gammeldagse magnetstripen som ikke funker på mitt kort.

Ja, bensinstasjonene er internasjonale kjeder og det tar lang til å få byttet ut betalingssystemet når det ikke er en lov, men kun anbefalt.

De sliter med kunder som ikke vil dra kortet og da heller ikke fyller bensin/handler.

Endret av War
Lenke til kommentar

Når jeg hadde jobb i kassa på en butikk ble jeg grenseløst irritert over folk som skulle betale med mynt når det var lange køer på folksomme dager. Da mener jeg spesielt eldre folk som på død og liv skal tømme lommeboken sin på disken for å kunne betale nøyaktig beløp. For å ikke snakke om å måtte bruke tid på å telle pengene ved oppstart og endt dag.

Lenke til kommentar

Hva med kortsvindel? 1 minibank mot 654 steder man drar kortet med rumenere bak ryggen.

 

Jeg tar ikke ut for å betale i butikk, jeg tar ut for å betale på steder uten kortterminal som på pistolklubben eller når jeg skal kjøpe blader av hoboes på gata.

 

 

Fra over,

Jeg tar også ut penger for å bruke på bensinstasjoner, dette fordi bensinstasjoner bare godtar den gammeldagse magnetstripen som ikke funker på mitt kort.

Ja, bensinstasjonene er internasjonale kjeder og det tar lang til å få byttet ut betalingssystemet når det ikke er en lov, men kun anbefalt.

De sliter med kunder som ikke vil dra kortet og da heller ikke fyller bensin/handler.

 

Det hender at jeg må ta ut penger for å betale kebaben min på lørdager. Det er stort sett den eneste plassen som ikke tar kort i min by. Kunne sikkert levd uten kebaben dersom de hadde fjernet mynt og sedler.

 

Og at de ikke tar kort på buss er galskap. Mister snart tellingen over hvor mange ganger bussen i Tromsø har blitt ranet.

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar

Tenker på overvåkingssamfunnet. Hver gang du bruker kort logges det i banken hvor du har vært. Kan en person hacke, kan personen finne ut ting omm deg.. :ph34r:

 

Det er selvfølgelig negative ting med både kontanter og kortbruk. Poenget er at det er langt flere negative ting med kontanter enn det er med kort. Perfekt til det nok uansett aldri bli.

Lenke til kommentar

For mange er det veldig greit å ha en del kontanter. Jeg vet for eksampel at han gamlefar aldri har under 500,- i kontanter. Dette er for å dekke små kioskbesøk hvor han f.eks skal ha en avis og en brus, hvis jeg f.eks handler for han de gangene jeg er på besøk, osv..

 

Likevel går han aldri i minibank. Han drar kortet i butikken og tar ut penger der også.

Lenke til kommentar

Et samfunn uten fysiske penger er en skremmende tanke, spesielt mtp mulighetene for overvåkning, etc. Dog er jeg helt for mikrobetalingssystemer, der du f.eks kan betale for babben og brusen med mobilen via RFID e.l. Egentlig rart at det ikke har blitt rullet ut i stor skala.

 

Enig! For ikke å snakke om mulighet for svikt i det elektroniske systemet, strømbrudd og hackeangrep, plutselig står vi der uten mulighet til å bruke våre elektroniske penger.

Lenke til kommentar

Hvis man skulle kvittet seg kontanter så er det ganske mange som hadde fått et problem. Det er langt fra alle som i det hele tatt får bankkort. Og, nei, jeg snakker ikke om VISA, mastercard eller lignende. Jeg snakker helt vanlige minibankkort uten noe dilldall, som man ikke kan overtrekke 100kroner en gang.

Hvis man skal kvitte seg med kontanter så må man lovpålegge bankene å gi alle som ønsker det kort. Det tror jeg ikke er så lett å få til.

Lenke til kommentar

Tenker på overvåkingssamfunnet. Hver gang du bruker kort logges det i banken hvor du har vært. Kan en person hacke, kan personen finne ut ting omm deg.. :ph34r:

 

Det er selvfølgelig negative ting med både kontanter og kortbruk. Poenget er at det er langt flere negative ting med kontanter enn det er med kort. Perfekt til det nok uansett aldri bli.

 

Vel, det er din mening. Etter i mange år å ha brukt kort til alt (der det var mulig), begynte jeg å bruke kontanter i mye større grad. Dette har bl.a med at jeg vet at folk har "snoket" i mine kontoutskrifter. Det føles deilig å kunne handle uten å legge igjen elektroniske spor overalt. Kontoutskriften i banken blir mye ryddigere også, uten alle disse korttransaksjonene.

 

Tidligere følte jeg meg litt utrygg med å ha penger på meg, men jeg fant ut at det var irrasjonelt. Jeg har aldri blitt frastjålet eller mistet lommeboka i hele mitt liv, og mobilen er uansett mer verdt en pengene jeg enhver tid har på meg. Derimot har jeg blitt kortsvindlet for en gang da jeg fikk kortet skimmet i en butikkterminal.

Lenke til kommentar

Vel... Det finnes flere steder jeg ikke ville brukt kort.

 

Det er ikke mange år siden at du ikke skulle sette igjen kortet i baren på et utested, og det bør man vel strengt tatt fortsatt ikke gjøre (hva er det som får folk til å gjøre det egentlig, en utpreget machochismetrang eller?). Personlig liker jeg å bruke kontanter på utested, mye på grunn av at mye av kortsvindelen tradisjonelt skjer der. Så kan det jo hende at når du drar fra utestedet at du har lyst på litt mat, kanskje drar du inn på en litt luguber kebabsjappe, DER vil jeg iallefall ikke bruke kort. Så kan det være at du dagen derpå drar innom en matbutikk (invandrerbutikk) som selger billig frukt og currykrydder. De tar som regel ikke kort der, og jeg ville heller ikke brukt kort der.

 

Jeg er ikke veldig paranoid mht om noen kan logge kortbruken min. Det er heller direkte skimming jeg bryr meg om. Personlig så liker jeg low key, billige steder, og mange av disse stedene tar ikke kort, og tør jeg ikke å bruke kort på. Til det har man kontanter.

 

Kontanter er rett og slett fine greier, de kan ikke spores de kan ikke smkimmes.

Endret av grouchosmith
Lenke til kommentar

Jeg bruker kontanter når jeg handler for små beløp og på restauranter og utesteder hvor det erfaringsvis jobber endel individer som har et heller avslappet forhold til loven.

 

Tar ut en tusenlapp eller deromkring i minibanken ved jobben når det begynner å bli tomt i lommeboka.

Lenke til kommentar

Hvis man skal kvitte seg med kontanter så må man lovpålegge bankene å gi alle som ønsker det kort. Det tror jeg ikke er så lett å få til.

Det er ikke så fryktelig vanskelig, f.eks. får amerikanske myndigheter private banker til å utstede «bankkort» (Electronic Benefit Transfer) til sosialklienter. Langt greiere ordning enn food stamp-systemet de surret med tidligere, både for myndigheter og mottagere.

 

Det har for øvrig vært utredet å gå helt bort fra kontanter i Japan, slik at myndighetene kan sette styringsrenten under 0.

Lenke til kommentar

Godt spørsmål, det er på tide å ta skrittet over og kun bruke elektroniske betalingsmidler.

 

Med et slag ville veldig mye kriminalitet blitt fjernet.

 

Slike holdinger skremmer meg virkelig ... det at fullstendig overvåking er et gode i seg selv. En ufattelig naiv tiltro til stat, politi, bankvesen og øvrige som har tilgang til opplysninger.

Lenke til kommentar

Synes selv det er veldig flott med kontanter da man fysisk kan se hvor mye penger en har til enhver tid. I tillegg liker jeg å bruke kontanter til å betale for ting som er mindre godtatt av mine foreldre, har VISAet mitt registrert i min fars nettbank og han liker svært dårlig mye netthandling og gambling online.

 

Føler meg mye bedre når jeg har litt privatliv ovenfor både mine foresatte og evt. andre personer som kan få tilgang til mine konto utskrifter.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...