Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Da har jeg fått testet ut MS Access 2010 mot internett. Greit nok, jeg får publisert skjema og rapporter via sharepoint, men ikke helt hva jeg hadde trodd.

 

Sitter nå med en database i acess som jeg tenker å videreutvikle. Database skal ligge på web-server. All registrering og rapporthenting skal skje via internett. I tillegg benytte arbeidsflyt/varsling. Brukere skal logge seg på via internettside med bruker navn og passord for å få tilgang til database.

 

Finnes det en standard databasepakke som vil løse mine behov? Hva med Filemaker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for kjapt svar.

 

Ser på meg selv som en habil bruker av access. Bygger tabeller, koplinger, skjema og query. To spørsmål om mysql;

 

1. Er brukerterskelen høy?

2. Kan man lage skjema og rapporter i mysql også, eller trenger man da egen applikasjon?

Lenke til kommentar

MySQL er kun en databasemotor, og her har du datagrunnlaget for rapporten du vil lage. Rapporten derimot, må lages via et eget programmerings-/script-språk som PHP, ASP, C#, VB.net, Java, Perl, Ruby, C++, BASH and so on and so weiter.

 

Brukerterskelen bestemmer du selv via grensesnittet du lager, læringskurven(din) derimot varierer i fra person til person og er vanskelig å avgjøre på forhånd.

Lenke til kommentar

MySQL er kun en databasemotor, og her har du datagrunnlaget for rapporten du vil lage. Rapporten derimot, må lages via et eget programmerings-/script-språk som PHP, ASP, C#, VB.net, Java, Perl, Ruby, C++, BASH and so on and so weiter.

 

 

Det der er vel ikke helt utfyllende. Som Access-bruker kan det sikkert være greit å vurdere alternative rapporteringsverktøy, i tillegg til programmeringsspråk. Crystal Reports er mye brukt, uten at jeg kjenner så mye til det, og så har du Jasper Reports m. iReport som er opensoruce-alternativet. Siden vi allerede er innom MS-plattformen er det vel ikke noe krav med OS og null-pris, så da er det bare å ta for seg på øverste hylle.

 

I tillegg er det vel egentlig ingenting iveien for å koble Access opp mot MySQL og bruke de mulighetene Access har, dersom det er fordelaktig? (Det er litt uklart for meg akkurat hva - eller om - det er noe fordelaktig ved å bruke Access, men hvis man kjenner verktøyet ...)

 

(Og dersom det er mulighet til å styre unna MySQL til fordel for PostgreSQL ville jeg selvsagt gjort dét, uten at det er noe point i å ta opp den diskusjonen her ...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...