Gå til innhold

Hva er forskjellen på pc og konsoll spill?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det finnes 1 million forskjellige sammensettninger av pc'er.

Til konsollene er det 2 maskinvare standarer. Ps3 og X360.

 

Utviklerene veit nøyaktigt kor masse kraft dei har til rådigheit i kvar konsoll, på pc er det litt difust.

 

Det er nok fleire grunner, men det er hovedgrunne, kjendt maskinvare!

Lenke til kommentar

joa, men altso.. Dei aller fleste spill pcer har ho bedre maskinvare enn xbox og ps3 nå, så hvorfor klarer ikke dem å dra like bra?

 

Min XPS knuser jo hardware til konsollene, så hvorfor drar jeg ikke spillene bedre?

Har vell ikke noe å si om det er ATI eller nvidia som drivere spillene osv?

Lenke til kommentar

De kjører jo også vidt forskjellig operativsystem - OS'et til Xboxen er optimalisert for nettopp Xbox, da hardwaren ikke forandrer seg nevneverdig over tid. Samme prinsipp med PS3.

 

På pc derimot, skjer det hele tiden forandringer, og man har et mylder av forskjellige hovedkort, skjermkort, chipsets, prosessorer etc etc. Operativsystemet er stort sett det samme (i dette tilfellet, Windows XP/Vista/W7). Hver hardware-del PC'en din har trenger en driver for å fungere sammen med OS'et, og på grunn av at det finnes så mange forskjellige komponenter og kombinasjoner, er det umulig å ha en PC som fungerer 100% optimalt.

 

Kjøper du deg en stasjonær spill-pc får du bedre grafikk (nyere og kraftigere skjermkort og prosessorer, mer minne osv). Men aberet er at du må oppgradere jevnt og trutt for å være med i gamet.

 

Sånn sett vil levetiden til en konsoll muligens overstige det av en spill-pc. (pluss at en PC koster som regel mye mer enn en konsoll).

 

Jeg bygget min siste stasjonære pc i slutten av 2007. og jeg oppgraderer ikke før 8800GT-kortet mitt går til de evige jaktmarker. :blush:

Lenke til kommentar

Det handler om å utnytte hardwaren. Et eksklusivt spill til xbox360 er laget kun for den hardwaren, så de kan bruke en rekke triks for å utnytte hardwaren der maksimalt. Så lenge det fungerer på testkonsollen deres vet de at det vil fungere på alle andre konsoller også. Det samme gjelder for øvrig spill laget kun for PS3, PSP, Wii og DS.

 

Når de lager spill for PC derimot har de et enormt utvalgt de må ta hensyn til. Det er slettes ikke alle som har bedre hardware enn konsollene. Noen har hardware som kanskje kan konkurrere med forrige generasjons konsoller, eller enda dårligere. De må ta hensyn til disse folkene også, så da sier det seg selv at de ikke kan dra full utnytte av topp moderne hardware. De kan selvsagt utnytte DX11, Quad Core CPU og alt det der, men de må også dra nytte av DX9, Single Core CPU og så videre. Den eneste løsningen blir å enten lage tre helt forskjellige spill (ett som støtter DX9, ett som støtter DX10 og ett som støtter DX11), eller la være å utnytte nyeste teknologi fullt ut.

 

Et spill som må kjøre på alle konsollene pluss PC sliter enda mer. Nå må de plutselig ta hensyn til all hardwaren på alle konsollene og PCen, så det sier seg selv at de ikke får utnyttet hardwaren noe som helst. Det er grunnen til hvorfor spill som er på flere konsoller ikke kan sammenlignes med eksklusive spill på noen som helst måte.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet, ja. Se for eksempel på Crysis. De prøvde å utnytte hardware vanlige folk ikke har råd til ennå, så det ser utrolig bra ut, har bra fysikk og alt det der. Problemet er at det ble altfor kraftig for oss vanlige dødelige, så det var svært få som kunne spille det uten lag. En xbox-versjon var planlagt, men da måtte de først redusere det betraktelig på noen områder. Crysis kom derfor aldri på konsoll, men Crysis 2 kommer. Denne kjører på en ny motor som krever mindre av hardwaren, og går derfor fint å kjøre på konsoll.

Lenke til kommentar

Crysis 2 kommer til PC, Xbox 360 og PS3 ved slutten av året.

 

Har sett en del HD-videoer og må si PS3- og PC-versjonen av Bad Company 2 er forbausende like grafikkmessig (utenom oppløsning og framerate selvsagt). Kan jo bare drømme om hvor bra det hadde sett ut hvis det var laget kun for PC i utgangspunktet, men får vente på Battlefield 3...

Lenke til kommentar

Hardwaren som sitter i xboxen og ps'en er faktisk ganske heftig. Det du finner i en laptop er ikke. Selv om du har en C2Q eller hva som helst, og et nedklokka skjermkort. Spill på PC = spill på stasjonær. Forskjellen er enorm.

 

HD er dessuten noe som TV'er bryr seg om. PC har hatt "HD" siden.. ja jeg veit ikke når. Er ikke mye forskjell i antall bildepunkter på en gammel 1600*1200 skjerm og en ny 1920*1080. PC-er er i konstant utvikling, og den beste PC-en vil alltid være bedre enn en konsoll. Det er jo de samme folka som utvikler hardwaren (ati, nvidia etc), bare at 360'n begynner å bli 5 år gammel snart. Kjør et par knallkort i SLI eller Crossfire, og en griseklokka i7 eller noe, så knuser du en konsoll. Men det koster.

 

Dessuten er det andre grunner til at jeg har både PC og konsoll. Konsoll er lett, og det er digg å ligge på soffan med kontrolleren. :)

Lenke til kommentar
Dessuten er det andre grunner til at jeg har både PC og konsoll. Konsoll er lett, og det er digg å ligge på soffan med kontrolleren. :)

 

Ligger på sofaen med kontrolleren sjøl, men jeg har PC. Alle burde flytte PCene sine til stua (lyddempe LITT først) og skaffe seg gamepads :love:

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...