Gå til innhold

Kan strøm forårsake usynlige skader?


Anbefalte innlegg

vet ikke helt hvilken katerogi dette går etter men er jo om problemer med tver og høyttalere osv.

 

Det jeg lurer på er altså om strømmen som er i huset kan føre til skader på elektriske ting ved svingninger og overbelastning av strømmen.

 

I stuen har vi en flat skjerm som støyer noe voldsomt til tider men til vanlig så piper den(fra høyt - svinger mellom høyt og lavt - deretter lavt igjen).

Så jeg tenkte noe var feil med tven å ignorerte dette sålenge.

Men over en lang tid nå så har jeg hatt problemer med en stasjonær pc som har fått påført skader til komponentene grunnet feil ved PSU ifølge reprasjonsrapport fra butikken(grunnet strømmen kanskje?)

 

Laderen til den bærbare pcen min piper faktisk i takt med tven så da må det være noe feil ved den kretsen som går gjennom hele stua.

Alle mobil laderne og data skjermer piper, samt lyspærer skiftes ut flere ganger i måneden fordi de sprenger innvendig.

Alt av høytalere piper og subben "brummer" konstant.

 

Er dette et kjent problem eller burde jeg ta kontakt med et elektro firma for å fått målt stømmens svingninger over en periode?

Så hvis det viser seg at strømmen har hatt svingninger, kan dette da ha pådratt en konstant skade på de elektriske ustyret som har blitt brukt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres mer ut som tinnitus enn svingninger på strømnettet.

 

Fra spøk til alvor, så kan et ustabilt strømnett medføre det du beskriver, men det høres litt ekstremt ut at så mye piper. En veldig høyfrekvent (lys) piping kan f.eks. være en kondensator som synger på siste verset. Nå er jeg ingen ekspert på området, men det sier jo seg selv at det ikke er normalt, så det er helt klart noe som bør tas tak i om det går utover dyr elektronikk.

Lenke til kommentar

At det piper i elektronikk (strømforsyninger, skjermer, etc) er ganske vanlig. Det trenger ikke være feil eller skade på produktet av den grunn.

 

Men at det er så mye som du beskriver er vel ikke normalt. Kan mistenke at det er overtoner på strømnettet. Kanskje forårsaket av noe industri i nærheten?

 

Flytter denne til Elektronikk, det er en kategori som leses av elektrokyndige folk.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

måle spenningen med multimeter. for bolighus skal den vere rundt 225V-235V alt etter når på døgnet. mål frekvensen vis du har mulighet for det. den skal vere 50Hz og ikke noe mer. ta kontakt med elektriker. vi elektrikere vil ikke at folk skal fikse det elektriske ting selv med tanke på kvalitet og skader og forsikring. selv om elektriker er dyrt så, sparer du mye på det. du slipper å miste huset eller livet. jeg trur problemet kan vere overbelastning av nettet der du bor. problemet skal da vere da folk bruker minst strøm. da får du 230V eller høgere. er det store forbrukere som industriområder så kanskje disse ikke brker så mye strøm hele tiden, så når de ikke trekker så mye strøm så vil du få over 230V. har du overspenningsvern innstallert? altså grov vern? denne skal hindre overspenninger.

 

fra 1 juni skal alle nye hus ha overspenningsverninnstallert. dere andre som ikke har det, får slite med overspenningsproblemer til dere kontakter elektriker som monterer disse.

Lenke til kommentar

Å måle spenningen med et vanlig multimeter kan lure deg mye. Selv om du måler 230V og 50Hz trenger ikke nettet ditt å være i orden.

Har du andre forstyrrelser som overharmoniske o.l. klarer aldri et standard multimeter å fange det opp. Uansett, så skal spenningen i kontakten være et sted mellom 207 og 253V (230V +/-10%).

 

Det beste du gjør er å få noen (en elektriker obviously) til å ta målinger over nettet ditt i en lengre periode. Da får du et bedre bilde over hva som kan være galt.

 

Når det gjelder skade på utstyr er det vanskelig å si, men ofte så er det elektronikk som tar skade av "dårlig" strøm (alt fra batterilader til datamaskin, til enkelte oppvasksmaskiner osv.). Det er stort sett bare lyspærer og panelovner som ikke tar skade av lav spenning.

 

Har forresten naboene dine de samme problemene?.

Lenke til kommentar

Før man begynner å tenke på HI tech løsninger som strømnettproblemer ol.

 

Så ta det mest åpenbare, og erfaringsmessig vanligste problemet(iallefall for meg) når det gjelder forstyrrelser og rare lyder fra elektrisk utstyr:

 

 

Billig elektrisk/elektronisk utstyr uten de nødvendige skjærminger og støyisoleringer, støyfiltre ol kan lage de utroligste problemer som slår inn på alt mulig elektrisk utstyr.

 

Det kan være alt fra trafoer til spotter i taket, til fancy lamper,ladere osv.

 

Vanligvis handlet i utlandet eller på internett.

Og er ikke produsert etter de kvalitetskrav man krever på utstyr hær i landet.

 

Frekvensomformere installert noe sted i nærheten?

 

 

Men det at du opplever skader på utstyr tyder derimot på at det kan være overspenninger/spenningsvariasjoner i nettet ditt.

 

Noe som må verifiseres med å måle spenningen.

 

En vanlig grunn til spenningsvariasjoner i nettet er gjerne små og mellomstore bedrifter på samme trafo.

Som har kraftkrevende utstyr i sving.

 

Når det legges inn og ut så vil det medføre spenningsvariasjoner som sliter på elektronisk utstyr.

Endret av Arteju
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...