Gå til innhold

Anbefalte innlegg

:roll:

 

Ja... Kjærringa skal ha speilrefleks og jeg har fra før av K10d, som jo hun liker veldig godt pga alle funksjonene og manuelle styringer.

 

Litt bakgrunn:

-Det må bli Pentax da vi har masse objektiver

-Hun liker fargene K-x`en kommer i (spesielt rød :cool: ) Dermed ligger k-x hardt i ønskebunken.

 

Jeg lurer på om noen har konkret info om hva hun evt kommer til å savne fra K10d som ikke er på K-x? Jeg vet det er et vell av funksjoner på K-x, men vet ikke helt konkret hva...

Har prøvd div googlinger og infosøk men blir ikke helt klok.

 

 

På forhånd tusen takk for svar :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

:roll:

Jeg lurer på om noen har konkret info om hva hun evt kommer til å savne fra K10d som ikke er på K-x?

 

Kanskje ingenting, det spørs helt hva hun legger vekt på. Her er noen forskjeller:

K10D: Større, tyngre, solidere. Større kamera har ofte litt bedre ergonomi siden det er bedre plass til knapper og ratt, men mange foretrekker uansett mindre og lettere siden det er mindre å drasse rundt på.

K10D: Søkeren er nok et hakk bedre

K-x: Nyere sensor og elektronikk gir bedre bildekvalitet, det klarer også litt flere bilder i sekundet, har videomodus og litt større LCD-skjerm.

Autofokusen har jeg ikke sett noen sammenligning av, kanskje du kan finne noen tester, men den er helt sikekrt ok på K-x.

Sikkert noe jeg ikke kommer på, men K-x har også alt av manuelle muligheter. Personlig hadde jeg valgt K-x fremfor K10D selv om værtettingen til K10D frister litt. Men et kamera bør uansett være svart.

 

Edit: Rettet noen skrivefeil og la til en link:

http://www.dpreview.com/reviews/compare_post.asp?method=sidebyside&cameras=pentax_k10d%2Cpentax_kx&show=all

Endret av se#
Lenke til kommentar

K-x har nok mer 'sikker' autofokus, dog ikke nødvendigvis raskere. ISO-ytelse er nok også en god del bedre på K-x. Uten at K10D er helt grusomt om man eksponerer rett, mener mange at K20D er et godt stopp bedre enn K10D, og K-x bedre enn K20D (igjen).

 

Er man vant til to kontrollhjul, er det selvsagt noe man kommer til å savne, i tillegg til visning av AF-punkter i søkeren. Aner at det ikke er noe problem å titte på skjermen for å velge, men man blir nok litt bortskjemt av hvor lett det er på K10D.

 

(For øvrig kommer hun ikke til å savne lukkerlyden, som er hva som hindrer K100D å bli med som mer kompakt reisekamerat enn K20D. Blir rett og slett for lite diskre.)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...