Gå til innhold

Kan min gamle ISP hale ut tiden det tar for å skifte ISP?


Anbefalte innlegg

For en uke siden bestilte jeg Nextgentel Next3 jubileumstilbud med 10mbit/5mbit linje til 304kr pr.mnd. Jeg har pr. i dag 2mbit/0,3mbit i fra Eidsiva bredbånd for 299kr pr.mnd.

 

Fikk akkurat en telefon i fra en selger hos min tidligere ISP. De begynner jo selvsagt med at de kan levere meg full hastighet til lavere pris en NGT kan levere og hele den vanlige selger-regla der.

 

Når jeg presenterte NGT sin hastighet og pris så ble det helt åpenbart at de ikke klarer å levere denne hastigheten. Selgeren vil likevell bruke mer tid på å finne ut om de klarer å levere en høyere hastighet. Dette selv om jeg sier at jeg ikke er intressert i inn hastighet noe særlig over 10mbit og ønsker minimum 5mbit ut pga. at NGT sitt tilbud er rimelig og har mye mer symetrisk hastighet en ADSL2+ teknologien Eidsiva kan levere. Jeg har ikke det store behovet for en enorm inn-hastighet, men det er greit at linjen er mer symetrisk en den jeg har i dag pga. de gangene man blir sittende i timesvis å laste opp film-klipp til youtube, bilder til flickr, bilder i full oppløsning på e-post, backupp til server på internett osv... Skulle behovet vise seg for at jeg trenger høyere inn hastighet har jo uansett NGT 30/5mbit linje til 498kr og det er uansett det dobbelt hastighet av hva kapaks sier at de kan levere over ADSL i fra min sentral..

 

Dette var en lang innledning, men det jeg vil frem til er om denne selgeren kan hale ut tiden før jeg får levert bredbånd i fra NGT selv om jeg sier at jeg ikke er intressert i at de skal bruke tid på å finne ut at ADSL hastigheten er begrenset slik at det aldri er mulig å nå de ut hastigheter som deres VDSL teknologi klarer. Jeg googlet dette med hastigheter og fant dette ut når jeg snakket med selger, men han var bestemt på at dette skulle han sjekke ut før jeg fikk ta et endelig valg selv om jeg flere ganger pressiserte at jeg ikke er intressert i å benytte dem om de ikke klarer å matche NGT både på pris og hastighet. Om dette kan ta lenger tid hva gjør jeg i så tilfelle for å kreve at de godtar min avbestilling raskest mulig og ikke haler ut tiden med "undersøkelser"? . Selgeren snakket om at han hadde en uke på seg til å få meg til å bestemme meg, men det er jeg overhode ikke intressert i om det betyr at det tar en uke lenger før jeg får skifte over til NGT. Ble lovet to ukers leveringstid ca. i fra NGT, men om det nå skal ta tre uker pga at min gamle isp skal hale ut tiden blir jeg litt frustrert..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge du har signert ISP-bytteskjema, så har vel ikke Eidsiva noe med hva du gjør. Nextgentel sender en byttISP-ordre til Telenor, med vedlagt utfylt skjema, og Telenor sender ut montør for bytte av ISP.

 

Er ihvertfall slik jeg har oppfattet at det fungerer. De fleste ordre jeg mottar på ISP-bytte har et notat i ordren hvor det står noe slikt som "se vedlegg Jara".

Lenke til kommentar

Så lenge du har signert ISP-bytteskjema, så har vel ikke Eidsiva noe med hva du gjør. Nextgentel sender en byttISP-ordre til Telenor, med vedlagt utfylt skjema, og Telenor sender ut montør for bytte av ISP.

 

Er ihvertfall slik jeg har oppfattet at det fungerer. De fleste ordre jeg mottar på ISP-bytte har et notat i ordren hvor det står noe slikt som "se vedlegg Jara".

 

Jeg har signert digitalt et sånt skjema som NGT oversendte meg ja. Det er nok dette skjemaet min nåværende ISP har fått oversendt tenker jeg. Det høres egentlig bra ut. Da kan han få ringe så mye han vil han i fra mitt forrige selskap, men uten å matche 10/5 linja (noe jeg tviler sterkt på med kun ADSL teknologi tilgjengelig) så har jeg ingen planer om å bruke angrefristen min hos NGT :)

 

Hva betyr "se vedlegg Jara"?

Lenke til kommentar

Eidsiva har rett til å ha deg som kunde frå datoen dei mottok oppsigelse og til oppsigelsestida går ut (merk at oppsigelsestid og bindingstid er to ulike ting), kor lang denne er kan du finne ut i vilkåra for abonnementet ditt.

 

Jara er eit system som vert brukt for å administrere telenettet i Noreg, alle leverandørar på telenettet sender ein ordre til Jara, som så sender ordre til eit montørselskap (t.d. Relacom) som gjer koblingar i sentralen etter leverandørens ordre. Eit vedlegg til ei ordre i Jara kan t.d. vere eit leverandørbytteskjema. :)

Lenke til kommentar

Eidsiva har rett til å ha deg som kunde frå datoen dei mottok oppsigelse og til oppsigelsestida går ut (merk at oppsigelsestid og bindingstid er to ulike ting), kor lang denne er kan du finne ut i vilkåra for abonnementet ditt.

 

Jara er eit system som vert brukt for å administrere telenettet i Noreg, alle leverandørar på telenettet sender ein ordre til Jara, som så sender ordre til eit montørselskap (t.d. Relacom) som gjer koblingar i sentralen etter leverandørens ordre. Eit vedlegg til ei ordre i Jara kan t.d. vere eit leverandørbytteskjema. :)

 

Sakset i fra vilkårene til Eidsiva.

"Kontrakten forlenges automatisk inntil den sies opp. Kontrakten kan da gjensidig sies opp med en

oppsigelsestid som løper ut inneværende måned, pluss den påfølgende måned. Oppsigelsestiden gjelder også

for kontrakten uten bindingstid. Oppsigelsen skal være skriftlig."

 

Betyr dette at jeg må vente ut denne måneden pluss neste før jeg får byttet til NGT eller at jeg bare må betale ut denne mnd. og neste mnd.? Å betale for de to mnd. har jeg allerede gjort så det gjør meg ingenting, men å måtte vente så lenge det vil være litt kjipt. Jeg har heller ikke sendt en skriftlig oppsigelse, men gitt Nextgentel en fullmakt. Må jeg da i tillegg sende en skriftlig oppsigelse til Eidsiva? Fikk beskjed om at NGT ordnet alt dette når jeg bestilte men..

Lenke til kommentar

Når du har signert skjemaet du har fått av NextGenTel har du gjeve dei fullmakt til å ta over linja di. NextGenTel melder til Jara at dei skal ta over linja, og legg ved signert fullmaktskjema. Sidan linja i dag tilhøyrer Eidsiva vil Eidsiva få melding om at linja vert bytta til annen leverandør, og dette er å rekne som meldt oppsigelse til Eidsiva.

 

Du må betale ut oppsigelsestida, men om du må vente til den er gått ut med omkobling veit eg faktisk ikkje. I prinsippet tjener Eidsiva på å la deg gå så tidleg som mogleg (sidan dei uansett får betalt månadsprisen, men ikkje treng å betale trafikkutgifter på trafikken du genererar), men eg er ikkje sikker på praksis.

 

Du kan jo kontakte NextGenTel og sjekke om tidlegare leverandør har godkjent leverandørbyttet, for å sjekke korleis ting går. :)

Lenke til kommentar

Når du har signert skjemaet du har fått av NextGenTel har du gjeve dei fullmakt til å ta over linja di. NextGenTel melder til Jara at dei skal ta over linja, og legg ved signert fullmaktskjema. Sidan linja i dag tilhøyrer Eidsiva vil Eidsiva få melding om at linja vert bytta til annen leverandør, og dette er å rekne som meldt oppsigelse til Eidsiva.

 

Du må betale ut oppsigelsestida, men om du må vente til den er gått ut med omkobling veit eg faktisk ikkje. I prinsippet tjener Eidsiva på å la deg gå så tidleg som mogleg (sidan dei uansett får betalt månadsprisen, men ikkje treng å betale trafikkutgifter på trafikken du genererar), men eg er ikkje sikker på praksis.

 

Du kan jo kontakte NextGenTel og sjekke om tidlegare leverandør har godkjent leverandørbyttet, for å sjekke korleis ting går. :)

 

Det går ikke tydelig frem noen steder egentlig.

 

Egentlig tviler jeg sterkt på at jeg må vente så lenge med å få koblet linjen om. Jeg, som forbruker, må da kunne stå fritt til å velge leverandør og bytte når jeg vil så lenge jeg betaler ut oppsigelsestiden min. *håper*

 

Har allerede kontaktet NGT, men i og med at han i fra min tidligere ISP ringte meg 18:00 på en fredag så ble det ikke noe annet en en e-post til NGT. Ville bare se om det var noen som tilfeldigvis hadde vært igjennom det samme innpå her :) Litt rart at det ikke er noen med erfaring fra å skifte ISP på hardware.no men :p

Lenke til kommentar

Bytte av ISP er ingen problem.

Fra og med 1.Mars så er oppsigelsestiden satt fast til 1mnd ihht den nye bransjenormen som ble vedatt, så mulig du får en par ukers overlapping.

Om du har sendt fullmakt via Nextgentel så har Eidisva fått oppsigelsen fra deg, dette er en regulering NPT har lagt tilrette for et fritt og åpent dsl marked.

Så du ligger ganske godt ann som kunde, så du trenger ikke å være redd for at det kommer til å ta ekstra tid så fremt fullmakten er helt i orden :)

Du får kose deg med ny VDSL2 linje, min griner og går som bare det :D

Lenke til kommentar

Bytte av ISP er ingen problem.

Fra og med 1.Mars så er oppsigelsestiden satt fast til 1mnd ihht den nye bransjenormen som ble vedatt, så mulig du får en par ukers overlapping.

Om du har sendt fullmakt via Nextgentel så har Eidisva fått oppsigelsen fra deg, dette er en regulering NPT har lagt tilrette for et fritt og åpent dsl marked.

Så du ligger ganske godt ann som kunde, så du trenger ikke å være redd for at det kommer til å ta ekstra tid så fremt fullmakten er helt i orden :)

Du får kose deg med ny VDSL2 linje, min griner og går som bare det :D

 

Ok. Da høres det egentlig ut som brukerrettighetene er rimelig bra på dette området og det er jo fint :) Får håpe jeg faller under de nye reglemanget som trådte i kraft 1.mars så er det noen kroner spart.

 

Litt offtopic, men er det mulig å få levert 40/20 linjen med en linjelengde på 535meter + inntak (0,6)? Fikk bare valgt 10/5mbit og 30/5 når jeg bestilte, men 40/20 kan være av interesse om 10/5 og 30/5 viser seg å levere.

Lenke til kommentar

Bytte av ISP er ingen problem.

Fra og med 1.Mars så er oppsigelsestiden satt fast til 1mnd ihht den nye bransjenormen som ble vedatt, så mulig du får en par ukers overlapping.

Om du har sendt fullmakt via Nextgentel så har Eidisva fått oppsigelsen fra deg, dette er en regulering NPT har lagt tilrette for et fritt og åpent dsl marked.

Så du ligger ganske godt ann som kunde, så du trenger ikke å være redd for at det kommer til å ta ekstra tid så fremt fullmakten er helt i orden :)

Du får kose deg med ny VDSL2 linje, min griner og går som bare det :D

 

Ok. Da høres det egentlig ut som brukerrettighetene er rimelig bra på dette området og det er jo fint :) Får håpe jeg faller under de nye reglemanget som trådte i kraft 1.mars så er det noen kroner spart.

 

Litt offtopic, men er det mulig å få levert 40/20 linjen med en linjelengde på 535meter + inntak (0,6)? Fikk bare valgt 10/5mbit og 30/5 når jeg bestilte, men 40/20 kan være av interesse om 10/5 og 30/5 viser seg å levere.

 

Sansynligvis og sikker mer også dog er det velidig avhengig av antall trinn mellom sentral og deg.

Har sett linjer på 750meter som har fått 50/20 :) Samt linjer på under 500 meter som har fått 70/50 og vel så det.

Så de har nok satt begrensinger foreløpig grunnet utstyr og evt muligheter for utvidelse senere.

Så fort du får opp linjen så kan du jo ta en telefon til de, så kan de sjekke om du kan få 40/20 eller 40/15? :)

De gjør det på denne måten slik at de vet at de kan levere en stabil linje hos deg.

Lenke til kommentar

Bytte av ISP er ingen problem.

Fra og med 1.Mars så er oppsigelsestiden satt fast til 1mnd ihht den nye bransjenormen som ble vedatt, så mulig du får en par ukers overlapping.

Om du har sendt fullmakt via Nextgentel så har Eidisva fått oppsigelsen fra deg, dette er en regulering NPT har lagt tilrette for et fritt og åpent dsl marked.

Så du ligger ganske godt ann som kunde, så du trenger ikke å være redd for at det kommer til å ta ekstra tid så fremt fullmakten er helt i orden :)

Du får kose deg med ny VDSL2 linje, min griner og går som bare det :D

 

Ok. Da høres det egentlig ut som brukerrettighetene er rimelig bra på dette området og det er jo fint :) Får håpe jeg faller under de nye reglemanget som trådte i kraft 1.mars så er det noen kroner spart.

 

Litt offtopic, men er det mulig å få levert 40/20 linjen med en linjelengde på 535meter + inntak (0,6)? Fikk bare valgt 10/5mbit og 30/5 når jeg bestilte, men 40/20 kan være av interesse om 10/5 og 30/5 viser seg å levere.

 

Sansynligvis og sikker mer også dog er det velidig avhengig av antall trinn mellom sentral og deg.

Har sett linjer på 750meter som har fått 50/20 :) Samt linjer på under 500 meter som har fått 70/50 og vel så det.

Så de har nok satt begrensinger foreløpig grunnet utstyr og evt muligheter for utvidelse senere.

Så fort du får opp linjen så kan du jo ta en telefon til de, så kan de sjekke om du kan få 40/20 eller 40/15? :)

De gjør det på denne måten slik at de vet at de kan levere en stabil linje hos deg.

 

Ok. Først skal 10/5 linjen stresstestes en god del før det blir aktuelt å oppgradere ihvertfall, men det skal bli gøy å endelig slippe å bruke timer på å laste opp råformat bilder o.l. Er det stabilt nok blir nok et bildegalleri jeg har på nettet flyttet fra colocation løsningen jeg har pr. i dag å hjem også (kun privat bruk så en 20mbit ut linje burde holde i massevis). Takk for gode svar.

Lenke til kommentar

Da bekreftet nextgentel det som ble sagt i tråden her tidligere og jeg slipper å bekymre meg for det. Men tid tar det visst likevell :S Hos Jara ligger jeg inne med "ubekreftet, 26.03.10" eller noe i den dur. Det betyr vel at NGT ikke har fått en bekreftet tilbakemelding på når linjen kobles opp, men at "siste dato" Jara kan bestille noen til å utføre jobben på er 26.03.10 eller er jeg på viddene nå? Håper ikke jeg må vente to uker utover det som ble lovd i fra NGT når jeg bestilte (de sa 10-14dager og ja, jeg er klar over at det står 2-6uker i vilkårene deres).

Lenke til kommentar

Ved bytte fra en ISP til en annen ISP så kan det hende det tar litt lenger tid grunnet fullmakter som må være i orden.

Gjennomsnittet på en dsl leveranse varierer etter sesongen, dog har det vært vanlig med 14dager - 3uker.

 

At det KAN ta lenger tid kan jeg nå bekrefte :S

 

Vel. I dag har saksgangen vært følgende (og ja, dette er kun i dag); -> nextgentel -> eltel networks -> nextgentel -> jara -> nextgentel -> Eidsiva bredbånd -> nextgentel -> ??

 

Jeg er noe oppgitt over at det loves dyrt og hellig 10-14 dagers leveringstid ved bestilling og selv når alt ligger til rette for det så leverer dem linja på fire uker. Og det skal sies med en gang at jeg er, og var hele tiden fullt klar over at det i vilkårene til NGT står 2-6 uker. Sakens kjerne er jo at det sitter en selger å presenterer 10 -14 dagers leveringstid til meg når de overhode ikke klarer å levere det selv om alt ligger til rette for at de skal klare det. Når vi bestiller linjer i jobb sammenheng som express så klarer de jo å levere linjene samme uka om det blir bestilt mandagen ofte så det er jo tydeligvis mulig å lette på rævva, men da koster det jo noen frogner-tiere også.

 

For de som gidder å lese videre så kan jeg prøve å oppsummere kort under her. Om det er noe å få gjort videre nå er jeg veldig mottagelig for tips. Jeg skal uansett bort på jobb-reiser hele neste uke, men det hadde vært kjekt å fått linjen til helgen igjen. Selv om det ikke har den store betydning om linjen kommer neste uke eller uken etterpå synes jeg av prinsipp at ISP-ene har godt av litt mas innimellom når de ikke klarer å levere på den tiden selgerne deres går ut med (den dobble tiden av det som ble antydet anser jeg som å vente lenge uavhengig av om vilkårene sier ditt-eller-datt). Dette er garantert likt hos alle IPS-er så man kan nok bytte ut IPS-ene som er nevnt er med "ISP A" og "ISP B" om man vil.

 

Tar forbehold om eventuelle feilsiteringer da dette blir tatt på "husken".

 

Kort oppsummert snakket jeg med NGT ang hvorfor datoen ble satt til 24.03.2010. Det ble da opplyst at dette var fordi Eltel ikke hadde tid før (ihvertfall antydet han jeg snakket med dette og gav meg et referansenr. og et telefon nr til eltel).

 

En kjapp telefon til Eltel for å sjekke litt rundt dette fikk litt flere opplysninger på bordet. De har ikke engang mottatt noen melding om omkobling i min sentral på den datoen og hun jeg snakket med sa at de vanligvis ikke får bestilling før ca. en uke i forveien av omkoblingen. Hun sa også at det var ikke noen problemer med kapasitet hos dem for å få løst dette før den datoen jeg hadde.

 

De nye opplysningene førte jo selvsagt til at jeg kontaktet NGT igjen og konfronterte dem med de samme opplysningene som jeg fikk av hun i Eltel. Da var det selvfølgelig en annen jeg snakket med og han sa at de ikke kunne gjøre noe med denne datoen (sa det sikkert 10-20 ganger i løpet av samtalen).

 

Jeg tenkte da at det var sikkert Jara som hadde bekreftet denne datoen for NGT og tok så kontakt med dem. Der fikk jeg fortalt at grunnen til at jeg måtte vente var at min tidligere ISP har "bundet" linjen min frem til 17.03.2010 pga. regelverk om byttisp å det er i og for seg greit. Jeg fikk heller ikke som sluttbruker gjort noen endringer på bestillingen NGT har gitt Jara (spurte heller aldri om dette), men fikk opplyst at endringer på denne er det NGT som må stå for.

 

Vel, ny runde hos NGT igjen da for å se om de ikke kunne få endret denne datoen nærmere 17.03.2010 ihvertfall. Komplett umulig. Spurte så om det hjalp å kontakte min tidligere ISP for å få dem til å bekrefte at mine kundeforhold hos Eidsiva Bredbånd AS kan avsluttes tidligere en 17.03.2010 og fikk da til svar at jeg kunne jo prøve det, men han lovde ingenting.

 

Da var det på nytt å gripe fatt telefonen da for å ringe min tidligere ISP å sjekke om dette var mulig. Joda ingen problemer. De hadde bekreftet dette tidligere i dag og oversendt denne informasjonen til de som trengte den. Med andre ord, etter min forståelse, skal nå saken kun henge på NGT.

 

Tok så kontakt med NGT igjen, men da får jeg presentert den samme strofa igjen. Den bekreftede datoen får jeg ikke gjort noen ting med. Uansett hva jeg spør om omtrent så kommer denne strofa som svar. Ikke vil de si noe om "hvor skoen trykker" heller så det tyder vel mye på at når det først er i NGT sin saksgang så er det ingenting å få gjort med det selv om "feilen" nødvendigvis ikke ligger hos andre en dem.

 

Er jeg en vanskelig kunde? Svar: Nei, ikke vanligvis, MEN når jeg blir forespeilet en ting, som i ettertid viser seg å ikke ha rot i virkeligheten i det hele tatt synst jeg at jeg har god grunn til å være vanskelig. At de ikke kan gjøre unntak i rutinene for enkelt kunder kan jeg også til en viss grad forstå, men når de har muligheten til å rette opp det dårlige inntrykket som selgeren nå har gitt meg ved å flytte datoen en uke tidligere og ikke viser noen velvilje til å engang se på saken får det frem litt frustrasjon her ihvertfall.

Lenke til kommentar

Ja nå har du tydeligvis tatt mange unødvendige telefoner.

 

1. Når man bestiller med bytte av ISP så legges det inn en fullmakt (eller må sendes inn av deg som kunde)

2. Din nye ISP sender denne videre til Jara som igjen bestiller omkobling via montør (i ditt tilfelle Eltel)

3. Leveringstiden du har blitt fortalt er nok gjennomsnittet, dog vilkårene sier 2-6uker rett å slett fordi det kan oppstå forsinkelser.

4. Din nye ISP kan i dette tilfelle ikke gjøre noe mer, rett å slett fordi de er avhengige av Jara og Eltel for omkobling (sambandsnummer må endres samt omkobling i sentralen).

 

Så om du har gjort nr1 riktig (Sendt inn riktig fullmakt) så skal alt gå sin gang.

Du er jo tross alt ingen bedrift og har ikke bestilt en linje med express levering til x antall 1000,- så da gjelder nok de vanlige vilkårene der.

Eidsiva kan heller ikke gjøre noe med saken da alt etter det jeg forstår ligger hos Jara.

Datoen Jara setter er noe ISP`ene må forholde seg til.

 

Så ser ikke helt problemet her annet enn at leveringstiden er lenger enn de 14 vanlige dagene?

Lenke til kommentar

Ja nå har du tydeligvis tatt mange unødvendige telefoner.

 

1. Når man bestiller med bytte av ISP så legges det inn en fullmakt (eller må sendes inn av deg som kunde)

2. Din nye ISP sender denne videre til Jara som igjen bestiller omkobling via montør (i ditt tilfelle Eltel)

3. Leveringstiden du har blitt fortalt er nok gjennomsnittet, dog vilkårene sier 2-6uker rett å slett fordi det kan oppstå forsinkelser.

4. Din nye ISP kan i dette tilfelle ikke gjøre noe mer, rett å slett fordi de er avhengige av Jara og Eltel for omkobling (sambandsnummer må endres samt omkobling i sentralen).

 

Så om du har gjort nr1 riktig (Sendt inn riktig fullmakt) så skal alt gå sin gang.

Du er jo tross alt ingen bedrift og har ikke bestilt en linje med express levering til x antall 1000,- så da gjelder nok de vanlige vilkårene der.

Eidsiva kan heller ikke gjøre noe med saken da alt etter det jeg forstår ligger hos Jara.

Datoen Jara setter er noe ISP`ene må forholde seg til.

 

Så ser ikke helt problemet her annet enn at leveringstiden er lenger enn de 14 vanlige dagene?

 

1. Fullmakten ble sendt samme dag som jeg fikk den for "signering" fra NGT. Denne ble bekreftet mottatt hos NGT 02.03.2010.

 

2. Mao. er det Jara som er "sinkene" her? Hvorfor kan ikke da NGT bare si dette med en gang i staden for å slenge med den standard strofen sin. Det virket til tider som nett-chatten ders var noe "AI" opplegg (om dere skulle lese dette NGT, ikke fjern chatten, den er mye greiere en vanlig e-post/tlf):p

 

3. Hvilken forsinkelser skulle det være? Forsinkelsen ligger ikke hos eltel, ikke hos min nåværende leverandør og jeg trodde heller ikke det lå hos Jara når de går ut med at fra og med 17.03.2010 kunne linjen kobles om pga. at da var "karantene" tiden min hos min gamle ISP utløpt. Om det skulle vise seg å ligge hos Jara ref. punkt 2. er NGT unnskyld, men ellers burde de klare å gå pushe dette litt fremover når de bruker fire uker på noe som i følge dem normalt skal ta 10-14 dage.

 

4. Igjen, hvorfor opplyser ikke NGT om det i dette tilfellet så de slipper å få "skyllebøtta". Og om dette er tilfellet så tror jeg at noen må begynne å våkne opp. Dette skal ikke ta en måned. Dette er jo omtrent som statlige organer å regne når man ser på hvor lang tid ting tar. Håper det ikke bare er meg som ser dette. Det er ingen grunn til at om de klarer å levere dette på 10-14dager i 40-50% av tilfellene så skal det ta lenger tid andre ganger med mindre det er svikt i rutinene.

 

Alt går nok sin vante gang regner jeg med, men om ingen reagerer på dette så skjerper de heller ikke rutinene sine. Dog hjelper det neppe om det er kun jeg som maser på lang leveringstid.

 

Det er jeg heller ikke og jeg er som sagt fullt klar over vilkårene, men det retter ikke opp problemet med at det skrytes av 10-14dagers leveringstid ved bestilling. Eidsiva har meldt inn at jeg har avsluttet mitt kundeforhold hos dem og at linjen er "klar for omkobling" og noe utover det har jeg ikke spurt dem om heller.

 

Jeg tror den siste linjen i inlegget ditt er veldig beskrivende av problemet her egentlig. Jara sitter på et "monopol" om jeg har forstått dette riktig. Det medfører at de kan ta seg så god tid som de bare vil uten at det egentlig får noen konsekvenser. Man kan dra en kjapp paralell til posten. En pakkesending fra Oslo til Moelv tar i snitt to dager med Posten (Stats-subsidiert). En pakke fra Nederland (amsterdam) til Lillehammer tar i snitt under 24 timer med TNT (privat eid og i konkuranse med andre aktører). Inntil noen forklarer meg at det faktisk tar så vanvittig lang tid og krever så ufattelig mye resurser å koble om en ADSL linje i fra en ISP til en annen så velger jeg å være kritisk til at dette skal ta dobbelt så lang tid i mange tilfeller.

 

Det er virkelig ikke noe annet problem heller. Og problemet er heller ikke så stort da jeg likevell er mye på reise med jobben for tiden, men hadde han selgeren forklart meg at det tok ca. en måned så hadde jeg selvfølgelig bestilt linjen da også. Da hadde jeg heller ikke vært kritisk til at det tok den tiden det tar, men det jeg reagerer på er at det plutselig skal ta dobbelt så lang tid en det som er vanlig uten at noen av leddene mener det er en feil et sted.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Morro.

 

I morgen er da installasjonsdatoen min og når jeg i dag kontaktet NGT for å høre om de ikke hadde planer om å sende meg et modem snart fikk jeg høre; "Beklager at du ikke har fått tilsendt dette enda.". De har visstnok et leveringsproblem av disse modemene og får ikke inn nytt før "i morgen". Antageligvis drar dette ut minst enda en uke før jeg får det installert tenker jeg. Den 10-14 dagers leveringstiden selgerene pjatter om når de skal selge tror jeg de skal gå helt bort i fra å i det hele tatt nevne :)

Lenke til kommentar

Datoen Jara setter er noe ISP`ene må forholde seg til.

 

Alle ISPer har mulighet til å forespør en annen dato via JARA dersom dette er ønskelig og mulig.

Det kan være NGT har gjort dette, men virker ikke slik.

 

Når man legger inn en ordre i JARA så kan man selv velge dato. Om NGT da har valgt 23.03 (Ja, de fleste legger inn en god margin slik at det kan bli overholdt i forhold til entreprenører og lignende) så har de sikkert fått dette godkjent og ikke gjort noe mer med det.

 

Ettersom Eltel har bekreftet til kunde at de ikke har noen kapasitetsproblemer så ser jeg ikke et problem i at dette kunne vært løst på en helt annen måte, til gode for kunden.

 

Med mindre det var NGT som hadde kapasitetsproblemer (?) :p

Endret av Youcef
Lenke til kommentar

Datoen Jara setter er noe ISP`ene må forholde seg til.

 

Alle ISPer har mulighet til å forespør en annen dato via JARA dersom dette er ønskelig og mulig.

Det kan være NGT har gjort dette, men virker ikke slik.

 

Når man legger inn en ordre i JARA så kan man selv velge dato. Om NGT da har valgt 23.03 (Ja, de fleste legger inn en god margin slik at det kan bli overholdt i forhold til entreprenører og lignende) så har de sikkert fått dette godkjent og ikke gjort noe mer med det.

 

Ettersom Eltel har bekreftet til kunde at de ikke har noen kapasitetsproblemer så ser jeg ikke et problem i at dette kunne vært løst på en helt annen måte, til gode for kunden.

 

Med mindre det var NGT som hadde kapasitetsproblemer (?) :p

 

Dette var egentlig mitt intrykk også. At det er NGT som har gjort dette "tregt" og som ikke hadde noen muligheter for å endre sin saksgang når mølla først var satt i gang.

 

Det kan jo se ut som om det er NGT som har kapasitetsproblemer ettersom de ikke klarer å levere en router på under en måned også :p Skal bli artig å se hvor mange unnskyldninger det kommer i morgen når den routeren likevell ikke blir klar for sending i morgen ^^

Lenke til kommentar

Hehe, et par ting:

 

1. Selgere lyver. :D

 

2. Du sier en selger garanterer leveringstid? Hah, om det ikke er nyoppkobling MED ekspress så kan de ikke love noe som helst :) De fleste linjer tar 7-10 dager, men det er ikke noen garanti ;)

 

3. ISP bytt går slik :

* Ny ISP legger inn i NRDB

* Kunde får epost med link å signerer

* ISP legger inn isp bytte i jara, henviser til nrdb

* Gammel isp har 14 dager på å godkjenne / avvise isp bytte ordre,

etter 14 dager uten at noe er gjort blir de automatisk godkjent.

Legg forøvrig merke til at gammel isp teknisk sett kan avvise uten grunn / feil grunn,

men hvis det skjer for ofte så blir tante Telenor grinete, og de fleste prøver å unngå

det.

* Hvis gammel isp godkjenner, så kan prosessen starte med at ordren blir sendt til

telemontør firma (eltel, relacom eller sønnico). Hvis det ikke er ekspress, blir det

tatt etter hva de har kapasitet til (som oftest går det bra).

 

Ekspress 5 dager koster for øvrig 5000,- per linje IIRC (enten det eller så var det 7500), og hvis de bruker det for å få opp linjen din vil ISP'en trolig gå i tap på deg de neste 5-10 årene. AKA nær null sjangs at det skjer på en privat linje.

 

Edit: Ved isp bytte må install dato settes minst.. tror det var 21 dager frem i tid. 16 dager for gammel ISP til å evt avvise isp bytt, og så et par dager ekstra.

Endret av Terrasque
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...