Gå til innhold

Oppgradere eller kjøpe nytt?


Anbefalte innlegg

Spurte på hw kafeen, men der druknet den i andre ting, så lager en ny tråd her. Limer likesågreit inn det fra den andre tråden:

 

Lurer på om noen kunne hjulpet meg å bestemme meg for oppgradering av min litt utdaterte maskin. Jeg har i dag:

CPU: Intel C2D 6300

MB: Asus P5B Deluxe/WiFi

GFX: Nvidia 8800GT

RAM: 4 GB DDR2

SOUND: Creative Soundblaster X-FI Music

PSU: OCZ 450W

CASE: Lian Li PC-6070B

 

Det jeg lurer på er om det lønner seg å kjøpe en ny CPU (vurderer en C2D Q9500) og skjermkort (ATI 5XXX, kanskje 5850?), eller om jeg bør gå for en komplett oppgradering av MB, minne osv? Er det noe vits å bruke penger på en "klattoppgradering"?

Jeg spiller for tiden i 1650*1080, men ser meg om etter en ny 24" skjerm også (med 16:10 aspect), så kan bli 1920*1200 snart. Tenkte kanskje å bruke mitt gamle skjermkort som Physx-kort når jeg slengte i et Ati-kort. Det burde vel gå ann?

Jeg har litt lyst på en Quad CPU da jeg bla kjører PS3 Media Server på maskinen, og det sees filmer/serier mens jeg spiller noen ganger, og spiller noen ganger multi spill der en av oss må kjøre server, så er greit med litt ekstra kraft.

 

Når det gjelder budsjett håper jeg å kunne holde meg under 5 000 kr, men med gode argumenter kan jeg kanskje øke det litt.

Endret av hardkjerne
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forslag fra Netshop. Jeg antar at den strømforsyningen er ok, og holder til å dra HD5850. Jeg valgte et hovedkort med to PCIe16 slik at du kan kjøre ditt Nvidia-kort slik som du anbefaler. I tillegg valgte jeg DDR2 siden du allerede har 4 GB. 4 GB holder normalt og er det en passe ok DDR2 så er det ikke noe behov for å bytte den ut.

 

Skjermkort:

Club3D HD5850 1024 MB GDDR5 PCIe 2.0

Display port/ native HDMI/ DVI Bekreftet

10.03.10 2 195,- 2 195,-

 

Hovedkort:

Gigabyte GA-MA790X-UD3P,Socket-AM2+/AM3

AMD 790GX+SB750, ATX, DDR2 , Firewire, Ubekreftet

08.03.10 825,- 825,-

 

Prosessor:

AMD Phenom II X4 955 Black Edition

Socket AM3 3,2Ghz 8MB cache, 125W, Boxed 4

1 245,- 1 245,-

 

 

Sum 3 412,-

Miljøavgift 0,-

Fraktforsikring 0,-

Frakt inkl. evt. gebyr 0,-

Mva 853,-

Totalt 4 265,-

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

Vil den CPU'en og HK gi meg særlig mye mere kraft enn en Q9400? Den koster bare 1400, og kan brukes direkte i resten av riggen min med en gang.

 

Dersom hovedkortet ditt er i orden, så er Q9400 et bedre kjøp. Ytelsen er kanskje litt dårligere, men ikke noe du vil merke. Jeg trodde hovedkortet ditt var ødelagt :), men da er selvsagt en oppgradering mye bedre. Husk å sjekke BIOS og evt oppgrader til siste BIOS før du bytter prosessoren.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...