Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

psykiske problemer


trespiser

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg vil med dette hjelpe ei venninne av meg på 16 år. jeg er veldig glad i henne og bryr meg veldig.

 

Saken er det at hun er egentlig en veldig glad person med mye energi og liker å være ute og finne på ting. hun har mange venner og virker helt normal.

 

men hun har vært en del lei seg ved siden av som startet i oktober. jeg vet ikke hvorfor eller hva hun har vært lei seg for.

 

nå den siste tiden har hun forandret seg veldig.. ikke personlig men redd for å gjøre ting hun liker og mista mye energi og nå i det siste så har hun forandret seg fra å være sosial til å være mest for seg selv. hun er sammen med venner ogsånn på fritida.

 

litt vanskelig å forklare men jeg tror dere forstår hva som kan være galt.

 

fint hvis noen kan komme med utspill om hva som skjer med henne og hva jeg kan gjøre for å hjelpe henne best mulig og om hun bør gå til lege osv.

 

håper på raske og positive svar

 

takk :)

 

 

edit: for meg høres det ut som hun har begynt å utvikle angst og deperisjoner.

 

hun er bekymret og jeg er bekymret.

Endret av trespiser
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
litt vanskelig å forklare men jeg tror dere forstår hva som kan være galt.

Vi har da ikke anelse, utennom at hun tydligvis har det litt kjipt om dagene.

 

Du skriver ikke et spesifikk problem, bare at hun er lei seg om dagene. Hvis du ikke vet hva som er problemet, så er det litt vanskelig å komme med råd.

Lenke til kommentar
litt vanskelig å forklare men jeg tror dere forstår hva som kan være galt.

Vi har da ikke anelse, utennom at hun tydligvis har det litt kjipt om dagene.

 

Du skriver ikke et spesifikk problem, bare at hun er lei seg om dagene. Hvis du ikke vet hva som er problemet, så er det litt vanskelig å komme med råd.

Grunnen til at jeg ikke sier noe om selve problemet er at jeg mener at det ikke er nødvendig. jeg er ingen lege eller psykolog men jeg skjønner at det ligger noe bak. jeg har prøvd å komme inn på det men hun sier at det har blitt sånn av seg selv. men det er nok sannsynligvis en grunn til det. veit liksom ikke hvordan jeg skal komme inn på problemet uten å tukle for mye med psyken hennes fordi jeg er redd for å gjøre det værre.

 

men det kan være veldig mange problemer og årsaker som forandrer henne.

Lenke til kommentar

Det er ikkje alltid så lett å vite kva problemet er, kanskje ikkje for ho heller. Ville anbefalt deg å prøve å prate me ho i verkelegheita framfor oven veven - men alt er jo betre enn ingenting. Hugs at nettet ikkje kan formidle den varmen og utstrålinga og trøysten eit menneske kan sende til eit anna. Berre å helde nokon i hånda å sjå dei inn i augo utgjer ei stor forskjell.

Eg ville rådført ho til å søkje hjelp. Det er ikkje noko kjekt å gjere, men så snart ein gjer det er ofte halve problemet løyst. Fordi ein innrømmer det for seg sjølve.

Lege og ein eventuell psykolog tilbyr óg kanskje anti depprisiv - noko ein frivillig kan velje å byrje med. Det gir litt meir energi, og for nokon eit meir nyansert bilete. Men berre det å ha nokon uavhengige å prate med - nokon du ikkje ser kvar dag og treng å helde ei maske for, er herleg. Nokon som berre høyrer og er der. Både ven, men kanskje enda meir psykiater.

Lenke til kommentar

Det er nok som flere over meg skriver, vanskelig å stille en diagnose. Om venninnen din sliter med angst, eller om hun er depressiv er en diagnose verken du eller hun kan stille. Sånt trenger man fagpersoner til.

 

En drastisk forandring i humør, og personlighet er svært vanlig i tenårene og ungdomstiden. Alle forandrer seg mye, og en fult energisk person kan bli til en lating på bare en uke. Det handler om at ungdommen går gjennom så mange forandringer på innsiden. Disse forandringen kan skyldes en spesiell hendelse, noe hun har opplevd, eller det kan rett og slett være en reaksjon på at hun blir eldre. Det er dessuten slik at en ikke alltid ser selv at man forandrer seg. Dette er også helt normalt og du trenger ikke bekymre deg før du kan se tydelige tegn på at denne personen er ulykkelig.

 

Symptomer du bør se etter, er: nedsatt sosial omgåelse med andre, søvnproblemer, konsentrasjonsproblemer, at personen spiser lite eller uregelmessig og ord som uttrykker en spesiell misnøye med livet. Det kan være vanskelig for deg som venn og se disse symptomene, og den beste måten å få svar på slike spørsmål, er jo rett og slett å spørre rett ut. Men da må du være konkret og rett på sak, ikke gå rundt grøten, men spørre rett ut om denne personen har det bra. Å hvis du først skal spørre, må du være helt sikker på at du kan gi fullverdige råd dersom det kommer opp. Du kan heller aldri straffe, eller dømme personen etter det personen sier, uansett om det kan være vanskelig å fordøye. Du er der enten 100% eller 0%, fordi er du der 50% vil du kunne gjøre saken mye verre.

 

Alle ungdommer går gjennom en drastisk forandring, men noen ganger kan det være vanskelig å takle disse forandringene. En liten ungdom i en stor verden. Å gå til psykolog, og snakke ut om problemene man har eller å bære snakke om livet generelt, er noe av det smarteste man kan gjøre. Undersøkelser viser at ungdommer som går til psykolog, mye bedre klarer å takle hverdagen :) Lykke til.

Lenke til kommentar

Det er nok som flere over meg skriver.....

Tusen takk for et meget hjelpsomt svar. Alt du sier høres veldig riktig ut.

 

Jeg husker jeg hadde en personlighetsforandring i tenårene som var lite populært hos de fleste av familie medlemmene som ikke godtok meg etter det osv. sliter fortsatt. fordi jeg ikke får lov til å være meg selv. Selv om jeg er langt opp i 20 åra nå.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...