Gå til innhold

Noen spørsmål angående rekrutten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man tar aldri med seg våpen inn i teltet. Det settes altid opp våpenstativ utenfor. Grunnen til dette er at når du er ute i -20 grader, så fryser våpenet, når du da tar våpenet inn i teltet, så smelter isen, når du dagen etter tar våpenet ut igjen, blir det is igjen. og våpenet fungerer ikke. Men nok om det.

 

Ta med deg en klokke du ikke er for redd for, og tåler litt. Ta ikke med for mye stæsj, sivile klær osv. Men jeg kan anbefale deg å ta med laptop hvis du har det. Vi fikk bruke det under rekrutten, og det var digg på kvelden. Om du skal være uheldig og ikke få bruke laptoppen, så er det bare å låse det inne i sivilskapet ditt. Null stress.

Lenke til kommentar

Har hørt flere historier og vært vitne til folk som har trodd at det ikke var noen patron i kammeret når de sjekka og vådeskudd har kommet. Er lettere enn man skulle tro. Bruk av lykt er obligatorisk når vi tømmer våpenet i mørket.

 

Hodelykt får du utlevert og du får neppe bruke privat hvis det ikke er rødt filter på den. Leathermann hadde jeg tatt med. Dan være dere får utlevert en, men det blir ikke med en gang. Personlig foretrekker jeg private treningssko fordi forsvaret ute sko fucker opp beina mine. Passer ikke min fot.

Lenke til kommentar

Man tar aldri med seg våpen inn i teltet. Det settes altid opp våpenstativ utenfor. Grunnen til dette er at når du er ute i -20 grader, så fryser våpenet, når du da tar våpenet inn i teltet, så smelter isen, når du dagen etter tar våpenet ut igjen, blir det is igjen. og våpenet fungerer ikke. Men nok om det.

Nuvel, nuvel. En tar definitivt med seg våpen inn i telt, også når det er snø ute. Det krever bare litt mere vedlikehold.

Våpenstativ er en annen løsning. Begge er i henhold.

Lenke til kommentar

Bør jeg bare ta med private ute sko? Er man ikke så mye inn etc at jeg vil få bruk for inne sko?

 

Hmm trenger kanskje ikke å ta med hodelykt da. Hvis man må ha rødt filter (har park lys, sånn lyseblått. Men det teller kanskje ikke).

 

Leatherman skal jeg prøve å skaffe meg.

 

Er bare å skriver flere tips hvis dere har noen. Tar imot alle.

 

 

Tror jeg dropper å ta med laptop. Skal bare være der 2 uker før det blir påskeperm. Så tar den heller med da hvis jeg føler at jeg vil få bruk for den.

Lenke til kommentar

Har hørt flere historier og vært vitne til folk som har trodd at det ikke var noen patron i kammeret når de sjekka og vådeskudd har kommet. Er lettere enn man skulle tro. Bruk av lykt er obligatorisk når vi tømmer våpenet i mørket.

 

Vi hadde ALLTID lysdisiplin på øvelser, å gjennomføre tøm våpen-kontroler funker fjell i mørket bare man sjekker med finger i kammeret. Funka bra for oss i hvertfall, vi hadde ingen vådeskudd i vår patrulje. Rødt lys på hodelykta gjør ikke underverker for nattsynet, og du lyser opp alt og alle du ser på som et jævla juletre uansett om du bruker det røde filteret.

 

Det skal ekstremt lite lys til før du er synlig når det er bekkmørkt ute i skauen. Husker en demonstrasjon på hvor lett man høres/syns om natten under rekrutten (ergo hvorfor det er viktig med lyd- og lysdisiplin).. røyker du i felt blir du et lett mål for å si det sånn.

Lenke til kommentar

Man tar aldri med seg våpen inn i teltet. Det settes altid opp våpenstativ utenfor. Grunnen til dette er at når du er ute i -20 grader, så fryser våpenet, når du da tar våpenet inn i teltet, så smelter isen, når du dagen etter tar våpenet ut igjen, blir det is igjen. og våpenet fungerer ikke. Men nok om det.

 

Ta med deg en klokke du ikke er for redd for, og tåler litt. Ta ikke med for mye stæsj, sivile klær osv. Men jeg kan anbefale deg å ta med laptop hvis du har det. Vi fikk bruke det under rekrutten, og det var digg på kvelden. Om du skal være uheldig og ikke få bruke laptoppen, så er det bare å låse det inne i sivilskapet ditt. Null stress.

 

 

Jeg vet ikke hvor du har vært, men jeg har vært ute i felt på 2 øvelser med 2 forskjellige tropper, leirer og tjenester. På Madla og HOS.

Det å la våpenet ligge ute mens du er i teltet, er refsbart.. Og man tar alltid tøm-våpen-kontroller før man går inn i et telt eller en bygning. Vi måtte nærmest sove oppå AG'en.

 

Angående stæsj å ta med seg: Ta med deg minst mulig første gangen, og hent det du trenger når du skal på perm før forste gang. Jeg hadde meg PCen på rekrutten, men droppet å bruke den fordi fellesskapet var så bra og vi hadde som oftest noe sosialt å finne på om kveldene. :)

Lenke til kommentar

Man tar aldri med seg våpen inn i teltet. Det settes altid opp våpenstativ utenfor. Grunnen til dette er at når du er ute i -20 grader, så fryser våpenet, når du da tar våpenet inn i teltet, så smelter isen, når du dagen etter tar våpenet ut igjen, blir det is igjen. og våpenet fungerer ikke. Men nok om det.

 

Ta med deg en klokke du ikke er for redd for, og tåler litt. Ta ikke med for mye stæsj, sivile klær osv. Men jeg kan anbefale deg å ta med laptop hvis du har det. Vi fikk bruke det under rekrutten, og det var digg på kvelden. Om du skal være uheldig og ikke få bruke laptoppen, så er det bare å låse det inne i sivilskapet ditt. Null stress.

 

 

Jeg vet ikke hvor du har vært, men jeg har vært ute i felt på 2 øvelser med 2 forskjellige tropper, leirer og tjenester. På Madla og HOS.

Det å la våpenet ligge ute mens du er i teltet, er refsbart.. Og man tar alltid tøm-våpen-kontroller før man går inn i et telt eller en bygning. Vi måtte nærmest sove oppå AG'en.

Vel, jeg var i hæren i 2bn, og der var det våpenstativ som gjaldt. Som jeg har sagt før, begge deler er i henhold. Hva man velger kommer an på situasjonen, men det er sjeldent opp til deg som menig.

Lenke til kommentar

Har hørt flere historier og vært vitne til folk som har trodd at det ikke var noen patron i kammeret når de sjekka og vådeskudd har kommet. Er lettere enn man skulle tro. Bruk av lykt er obligatorisk når vi tømmer våpenet i mørket.

 

Vi hadde ALLTID lysdisiplin på øvelser, å gjennomføre tøm våpen-kontroler funker fjell i mørket bare man sjekker med finger i kammeret. Funka bra for oss i hvertfall, vi hadde ingen vådeskudd i vår patrulje. Rødt lys på hodelykta gjør ikke underverker for nattsynet, og du lyser opp alt og alle du ser på som et jævla juletre uansett om du bruker det røde filteret.

 

Det skal ekstremt lite lys til før du er synlig når det er bekkmørkt ute i skauen. Husker en demonstrasjon på hvor lett man høres/syns om natten under rekrutten (ergo hvorfor det er viktig med lyd- og lysdisiplin).. røyker du i felt blir du et lett mål for å si det sånn.

 

 

får å få til å sjekke kammeret med finger på 416, skal du være oppsatt med en meget lang tynn finger som er mer bøybar enn gjennomsnittet

Lenke til kommentar

Er det mye snø ute, så er det som oftest lite vits å bruke lys. Beste er å gi øyene litt tid til å venne seg til mørket. Så vil etterhvert snøen reflektere mer enn nok lys til at du kan gjennkjenne en person på et par meters avstand midt på natten.

Men feltøvelser er svært forskjellige fra sted til sted og avdeling til avdeling.

Alle mine feltøvelser har vært HELT forskjellig nettopp fordi de har forskjellige hensikt og andre befal.

Lenke til kommentar

Har hørt flere historier og vært vitne til folk som har trodd at det ikke var noen patron i kammeret når de sjekka og vådeskudd har kommet. Er lettere enn man skulle tro. Bruk av lykt er obligatorisk når vi tømmer våpenet i mørket.

 

Vi hadde ALLTID lysdisiplin på øvelser, å gjennomføre tøm våpen-kontroler funker fjell i mørket bare man sjekker med finger i kammeret. Funka bra for oss i hvertfall, vi hadde ingen vådeskudd i vår patrulje. Rødt lys på hodelykta gjør ikke underverker for nattsynet, og du lyser opp alt og alle du ser på som et jævla juletre uansett om du bruker det røde filteret.

 

Det skal ekstremt lite lys til før du er synlig når det er bekkmørkt ute i skauen. Husker en demonstrasjon på hvor lett man høres/syns om natten under rekrutten (ergo hvorfor det er viktig med lyd- og lysdisiplin).. røyker du i felt blir du et lett mål for å si det sånn.

 

 

får å få til å sjekke kammeret med finger på 416, skal du være oppsatt med en meget lang tynn finger som er mer bøybar enn gjennomsnittet

Vel, lysdisiplin skal ikke brytes uansett. Da forsvinner hele poenget med lysdisiplin.

Lenke til kommentar

Sikkerhet er alltid det viktigste og er en i tvil er det bedre å slå på det røde lyset å sjekke. Har aldri opplevd å få refs av å slå på lys når vi tømmer våpen, men en i troppen fikk det når han ikke brukte lys.

 

Lys skal uansett holdes på et minimum, men det kommer an på hvor du er stasjonert seff. Ligger du i en skjult op på grensa bør en ikke bruke lys akkurat:P men igjen der kan du sjekke med fingern i Ag'en;)

Lenke til kommentar

Sikkerhet er alltid det viktigste og er en i tvil er det bedre å slå på det røde lyset å sjekke. Har aldri opplevd å få refs av å slå på lys når vi tømmer våpen, men en i troppen fikk det når han ikke brukte lys.

 

Lys skal uansett holdes på et minimum, men det kommer an på hvor du er stasjonert seff. Ligger du i en skjult op på grensa bør en ikke bruke lys akkurat:P men igjen der kan du sjekke med fingern i Ag'en;)

Train as you fight, er det noe som heter. Mulig det ikke er så farlig med de som får soldatopplæring kun fordi "det skal være sånn", men som aldri faktisk skal bruke denne til noe, men de som faktisk er en del i felt utover enn den obligatoriske feltuka på rekrutten må leve etter det prinsippet i så stor grad som mulig.

Hva gjør du når du er i Afghanistan og ikke vet hvordan du forsikrer deg om at børsa ikke er ladd, uten å bruke lys? Eller i skauen mens russerne ser etter deg?

 

Og fikk han refs for ikke å bruke lys, eller fikk han streng beskjed om å bruke det?

Lenke til kommentar

Han fikk refs for det, men det var da også en skarp patron i kammeret og han var 2 sek fra å trekke av i usikker retning. En tulling men han sjekka ikke godt nok.

 

Er fullstendig klar over at en alltid skal trene så realistisk som mulig. I krig og i Afghanistan utgår også mange av de sikkerhtesbestemmelsene som står i UD2-1. Det er forskjell på krig og fred. En skal ikke ta unødvendige sjangser i fred som kan skade deg selv eller andre selv om det går utover treningseffekten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...