Gå til innhold

Den Store Mini-ITX Tråden


Mr. A

Anbefalte innlegg

Hei.

I denne tråden kan dere snakke om det meste, både løst og fast om Mini-ITX.


Jeg godtar også andre formfaktorer som er under 250mm på den lengste siden.
--------------------------


Litt om Mini-ITX:

Mini-ITX er et 17X17cm stort(lite) hovedkort som bruker veldig lite strøm og som oftest brukes til HTPC'er eller små hjemmeservere. Det finnes forskjellige typer, noen har innebygget prosessor som Intel sin atom prosessor, mens andre bruker samme prosessor som vanlige pcer bruker. Som oftest kan man faktisk skru Mini-ITX hovedkort in i fullstørrelse kabinett takket være standarene de har satt for hovedkort.

Mere utfyllende info finner dere her
--------------------------
Artikkler
http://www.hardware.no/artikler/mini-itx_kommer/31764

--------------------------
Nettsider som er verdt å nevne:
http://www.mini-itx.com/


Kom gjerne med forslag til flere nettsider som er verd å besøke
--------------------------


Hvis du har annen relativ info jeg kan legge til, kontakt meg på pm.


Da er det bare å slå dere løs å diskutere

Endret av Mr. A
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bra at det kom tråd om Mini-ITX!

 

ZOTAC ION ITX-G ser ut som eit godt valg i min NAS/MEDIA maskin men desverre har den kun 4 SATA (Skulle hat minium 5), Einaste produsentene med meir SATA inganger er Jetway med ekspension kort og Super Micro...

 

Det er ikkje flere produsenter atom og 5 x SATA eller meir?

Endret av Tj-nome
Lenke til kommentar

Hei


Fint at du liker tråden.


Grunnen til at jeg laget denne tråden er for at jeg nettopp har fått interesse for disse små herlige hovedkortene og ikke fant noen tråd med noe Mini-ITX relatert.


Har nettopp kjøpt meg et Zotac ION Mini-ITX-A-E fra Net On Net. Har tenkt å lage meg en liten media pc til å begynne med, så det kan hende jeg legger ut noen bilder her etterhvert

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

ZOTAC ION ITX-G ser ut som eit godt valg i min NAS/MEDIA maskin men desverre har den kun 4 SATA (Skulle hat minium 5), Einaste produsentene med meir SATA inganger er Jetway med ekspension kort og Super Micro... Det er ikkje flere produsenter atom og 5 x SATA eller meir?

Hva med et socket 1156 og en i3 cpu? Burde sparke greit fra seg uten å lage for mye varme. Har et Zotac et-eller-annet med Atom/ION som jeg bruker til filserver ++, og den er ikke direkte rask (til applikasjoner osv, som filserver funker det utmerket). Neste prosjekt må bli en Lian-Li PC-Q08 med et socket 1156 pluss en Core i7. Skikkelig power i en liten eske. :)

 

Edit: Atom og 6 SATA (riktignok Mini-DTX, ikke ITX):

http://pden.zotac.com/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_images.tpl&product_id=210&category_id=7&option=com_virtuemart&Itemid=1url

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

Hei

 

Tror ikke i7 er nødvendig på et slikt kort siden de stortsett brukes til media og server løsninger.

 

Ville gjerne se flere sata kontakter på kortene, det jeg har bestillt har kun 3 og en e-sata, synes ivertfall de kunne ha droppa e-sata og og hatt 4 sata kontakter.

 

Noen som har forslag til operativsystem og programvare til å spille av film på ?

 

 

Mvh Mr.A

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Hei

 

Kanskje, men da ville jeg heller gått for EVGA x58 micro. Tror ikke at det bli noe populært å bruke Mini-ITX til gaming, tror det er født til å brukes som media løsning og for casemodders som liker å bygge pcer in i ting

 

 

 

 

 

Mvh Mr.A

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Kanskje, men da ville jeg heller gått for EVGA x58 micro. Tror ikke at det bli noe populært å bruke Mini-ITX til gamin, tror det er født til å brukes som media løsning og for casemodders som liker å bykke pcer in i ting

Det er jo Micro-ATX, det blir noe annet. Jeg tenkte å lage en kraftig Hyper-V server med PC-Q08 og Zotax H55 (e.l.). Da trengs en fin Quad-Core, og 8 gig ram. Burde bli bra. Dessverre kommer ikke Lian Li PC-Q08 til Norge før i mai, i følge en mail jeg fikk fra Microplex. Håper ikke det tar så lang tid.

Lenke til kommentar

Hei

 

Ja det er Micro-ATX , det er litt større, men gir mere ytelse for pengene, og for størrelse.

Som jeg sa så tror jeg ikke Mini-ITX blir noe populært til gaming da du har valg som EVGA x58 micro som tilbyr nesten lik ytelse som storebrødrene sine men fortsatt har den lille størrelsen.

 

Synes ikke Lian Li PC-Q08 ser noe bra ut.

 

 

Mvh Mr.A

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Synes ikke Lian Li PC-Q08 ser noe bra ut.

Tja, jeg synes det ser brukbart ut pga god plass til hele 6 stk 3,5" disker. Det er en fordel i en server. At det er kort vei opp til PSU er ikke så farlig når man kjører Intels standard kjølevifte. For mitt bruk tror jeg det er perfekt.

Lenke til kommentar

Hei

 

Da snakker jeg om utseende ikke funksjon. Funksjons messig må jeg si at lian li har gjort en god jobb som vanlig, har selv et lian li, da fulltower kabinett, og har vent meg til det pene designet og gode funksjonalitet som ofte er kjennetegnet til lian li. Eneste kabinettet fra lian li jeg virkelig synes er heselig er Lian li- pc-888, men nok ot fra meg :p

 

Edit: klilleng, klarer ikke å se disse 6 3.5" brønnene noen steder ser bare en.

 

 

Mvh Mr.A

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Sapphire har med sitt IPC-AM3DD785G lansert et fantastisk bra mini-ITX-hovedkort. AM3-sokkel og vanlig DDR3 gjør det enkelt å sette opp en kraftig, men likevel effektgjerrig liten maskin. Hovedkortet har i tillegg et PCIe x16-spor for de som ønsker et kraftig skjermkort.

 

Fikk lyst til å bygge et lite kabinett i tre og slenge inn et slikt kort.

Lenke til kommentar

Sapphire har med sitt IPC-AM3DD785G lansert et fantastisk bra mini-ITX-hovedkort. AM3-sokkel og vanlig DDR3 gjør det enkelt å sette opp en kraftig, men likevel effektgjerrig liten maskin. Hovedkortet har i tillegg et PCIe x16-spor for de som ønsker et kraftig skjermkort.

Oi, den har integrert grafikk. Det får man ikke på f.eks. Zotac H55.

Men pr nå er vel Intel et stykke foran på 4-kjerner mtp ytelse vs varmeutvikling?

Lenke til kommentar

Edit: klilleng, klarer ikke å se disse 6 3.5" brønnene noen steder ser bare en.

Ser du på riktig kabinett? PC-Q08 har 6x3,5" mellom hovedkortet og frontvifta.

 

Hei

 

 

sorry, dumme google viser feil kabinett, de viste PC-Q07 istedenfor nå ser jeg det :blush:. PC-Q08 ser bedre ut for det er litt lengere en PC-Q07. Men siden de fleste Mini-ITX HKene jeg har sett bare har mellomg 2 og 5 sata kontakter så blir jo det litt dumt, eller er det HK som har flere sata kontakter ?

 

 

Mvh Mr.A

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Sapphire har med sitt IPC-AM3DD785G lansert et fantastisk bra mini-ITX-hovedkort. AM3-sokkel og vanlig DDR3 gjør det enkelt å sette opp en kraftig, men likevel effektgjerrig liten maskin. Hovedkortet har i tillegg et PCIe x16-spor for de som ønsker et kraftig skjermkort.

Oi, den har integrert grafikk. Det får man ikke på f.eks. Zotac H55.

Men pr nå er vel Intel et stykke foran på 4-kjerner mtp ytelse vs varmeutvikling?

Integrert grafikk er også en positiv ting som jeg glemte å trekke frem ja =)

 

Hovedkortet støtter ikke prosessorer som drar mer enn 65W. Føler uansett ikke det er noe problem, da AMD har mange prosessorer som fortsatt kan benyttes:

 

Phenom II X4 900e, 905e og 910e på hhv. 2,4 2,5 og 2,6GHz, 65W TDP.

Athlon II X4 600e og 605e på hhv. 2,2 og 2,3GHz, 45W TDP.

 

Man når ikke helt opp i toppen av ytelsessjiktet, men en 910e tipper jeg er tilstrekkelig for de aller fleste.

Lenke til kommentar

sorry, dumme google viser feil kabinett, de viste PC-Q07 istedenfor nå ser jeg det :blush:. PC-Q08 ser bedre ut for det er litt lengere en PC-Q07. Men siden de fleste Mini-ITX HKene jeg har sett bare har mellomg 2 og 5 sata kontakter så blir jo det litt dumt, eller er det HK som har flere sata kontakter ?

Zotac H55 har vel 6 stk. Man kan også fjerne de to nederste diskplassene i Q08 for å få plass til et lengre gfxkort.

Lenke til kommentar

synes egentlig de burde snu hovedkortet horisontalt i bunn av kabinett, for da får man jo mere plass til både CPU kjøler skjermkort og PSU

 

Edit: Da fant jeg ut at Net on net Der jeg bestillte kortet mitt ikke hadde registrert bestillingen min så nå må jeg vente enda lengere

 

Edit 2: Fant nå ut at det tar enda lengere tid fordi det har gått to ras som blokkerer toglinjene så da tar det enda lengere tid. Snakk om uflaks :cry:

 

 

Mvh Mr.A

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da har jeg fått Hovedkortet mitt i posten, ble overasket over hvor lite det er. Har støtt på et lite problem, strømintaket er rett under wifi antenna bakpå I/O panelet og den er såpass stor at det er problemer med å få plass til både den og antenna så får prøve jalle til en løsning.

 

 

 

Vet ikke helt hva jeg skal bruke det til. skal jeg bygge en mini server eller en mediapc ? Planen var egentlig å bruke den til medieløsning, men siden jeg ikke har tv for øyeblikket så tenkte jeg å bytte til SSD i den stasjonære pcen og bruke serveren til filmer musikk og bilder så jeg slipper alt bråket fra harddisker. Hva synes forumet om det ? Er det en god ide eller er det bortkasta ?

Lenke til kommentar

Da har jeg fått Hovedkortet mitt i posten, ble overasket over hvor lite det er. Har støtt på et lite problem, strømintaket er rett under wifi antenna bakpå I/O panelet og den er såpass stor at det er problemer med å få plass til både den og antenna så får prøve jalle til en løsning.

 

 

 

Vet ikke helt hva jeg skal bruke det til. skal jeg bygge en mini server eller en mediapc ? Planen var egentlig å bruke den til medieløsning, men siden jeg ikke har tv for øyeblikket så tenkte jeg å bytte til SSD i den stasjonære pcen og bruke serveren til filmer musikk og bilder så jeg slipper alt bråket fra harddisker. Hva synes forumet om det ? Er det en god ide eller er det bortkasta ?

 

Eg har ide om og lage NAS/Media server av mit Mini-ITX kort, men desverre venter eg endå på kortet med 6 SATA porter.

 

SSD kan du ha i stasjonæren, vanlig hardisk bråke ikkje så mye, vist du treng ein SSD finnest det eit par modeler ute som ikkje koster skjorta. i min NAS/Media server skal innholde 4 hardisker, 1 SSD og DVD/Blueray rom. Men desverre vente eg på kabinettet og hovudkortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...