Gå til innhold

Tanker rundt fotograferingslyst og bytte av utstyr


Anbefalte innlegg

Heisan hoppsan!

Leeenge siden jeg har vært her inne på forumet nå, men starter dette emnet ettersom jeg har sittet og tenkt litt her i det siste.

 

Først litt om meg:

 

22år og fulltidsstudent. Var veldig fotointeressert, men for ca. et år siden så mistet jeg litt av interessen. Det faktumet at vinteren har vært lang og hard og skolen har vært særdeles krevende har ikke økt interessen heller:ohmy: Men nå går vi mot lysere tider = mer energi og mer fotolyst :!:

 

Har pr. dags dato dette utstyret:

- 30D m/vertikalgrep

- Sigma 18-50mm F2.8 EX DC "Macro"

- Sigma 10-20mm f4.0-5.6 EX DC HSM

- Canon EF 70-200 f/4.0L IS USM

 

Jeg liker alle objektivene mine, og jeg ELSKER virkelig 70-200mm objektivet. Det er en fryd å bruke og det gir fantastiske bilder, men det blir på langt nær brukt nok. Sigma 10-20mm blir også sjeldent brukt.

 

Uansett; jeg har lekt litt med tanken om å selge det gamle utstyret mitt for så å gå til innkjøp av følgende:

- brukt 5D mk1 (ligger nå på mellom 5 og 7 tusen på foto.no)

- canon 50mm F1.4

 

...that's it. Hverken mer eller mindre.

Skulle gjerne beholdt 70-200mm objektivet, men det må nok gå om jeg skal få råd. Dessuten så trenger jeg ikke å kompensere for noe :tease:

 

Jeg føler at jeg har vært materialistisk og latt kjøpelysten ta over. Nå vil jeg ha det enkelt, og jeg liker tanken om å binde meg til én brennvidde. Det må føles utrolig befriende å kun ha ett objektiv som alltid er festet til huset. Jeg innbiller meg at jeg vil bli mer kreativ, men hvem vet :hmm:

 

Jeg må innrømme at jeg har blitt litt inspirert av bl.a.ieatstars(klikk for flicker link til brukeren)

Hun har tatt de aller fleste av bildene sine med samme kombo (5dmk1 + ef 50mm F1.4) og det virker som hun liker å ta bilder av det samme som meg (detaljer, biler og mennesker).

 

Jeg vil gjerne høre deres synspunkter om dette, og erfaringer fra de av dere som har gjort det samme som jeg tenker på:)

 

- Hiss

 

Edit: Skriveleif

Endret av Hiss
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kommer nok til å savne den hvis jeg selger den ja :cry: Den er jo kjempefin til hode/skuldre-portrett også :)

 

Hvis jeg får rundt 8000,- for utstyret mitt

2500,- pr. sigma objektiv og 3000,- for kamera m/grep så skal jeg nok kunne klare å beholde 70-200mm'eren. Høres dette realistisk ut?

Lenke til kommentar

Jeg kommer nok til å savne den hvis jeg selger den ja :cry: Den er jo kjempefin til hode/skuldre-portrett også :)

 

Hvis jeg får rundt 8000,- for utstyret mitt

2500,- pr. sigma objektiv og 3000,- for kamera m/grep så skal jeg nok kunne klare å beholde 70-200mm'eren. Høres dette realistisk ut?

Det bør være mulig å oppnå det. Alternativt - du har ikke vurdert å starte med en 50mm f/1.8 nå, og oppgradere til en 50mm f/1.4 etter hvert?

Lenke til kommentar

ah, jeg har lyst på nøyaktig samme utstyret. Virker som en får mye for pengene, med 5D + fastoptikk.

 

Canon 1.4 vs 1.8 på Canon 5D. Hvor store er forskjellene?

 

Hvilke andre (super)billige objektiver kan brukes på 5D med godt resultat? På ca samme budsjett som "tomsi42" 8-9000kr brukt?

 

Er også spent på erfaringer fra andre..

Lenke til kommentar

Jeg kommer nok til å savne den hvis jeg selger den ja :cry: Den er jo kjempefin til hode/skuldre-portrett også :)

 

Hvis jeg får rundt 8000,- for utstyret mitt

2500,- pr. sigma objektiv og 3000,- for kamera m/grep så skal jeg nok kunne klare å beholde 70-200mm'eren. Høres dette realistisk ut?

Det bør være mulig å oppnå det. Alternativt - du har ikke vurdert å starte med en 50mm f/1.8 nå, og oppgradere til en 50mm f/1.4 etter hvert?

 

Det er jo også en mulighet tom, men tror nok jeg ender opp med 50mm F1.4, ettersom den er kjent for å være skarpere/har bedre bokeh/bedre fokusmotor og bedre byggekvalitet.

 

@JoonGoii: Haha, 9,5kg var litt vel mye ja :p

Lenke til kommentar

Jeg gikk fra få objektiver (bare fast brennvidde) til nå å vurdere fler og fler zoomer. Det tror jeg gir bedre bilder, selv om jeg engang sikkert påstod at faste brennvidder gjorde folk mer kreative. Ja, det gjør kanskje folk mer oppmerksom i en periode, men etterhvert ser man hvor kreativ man kan være med zoomer og.

 

Skulle jeg bare hatt ett objektiv til min Canon 5D, så ville det blitt Sigma 50mm eller 70mm f/2.8 makro. Da har du alt i en boks. Du kommer deg så nært du vil, du kan bruke det i lite lys, AF har helt OK hastighet og bildekvaliteten er veldig bra (og da mener jeg bra nok for FF)!

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...