Gå til innhold

Billig Keyboard? Helst under 1200kr?


Anbefalte innlegg

Heii heii :)

 

Jeg har veldig lyst til å lære Keyboard.

Og vil gjerne begynne på noe billig, sånn at jeg kommer i gang.

Akkurat nå har jeg ikke så godt råd, så hadde vært bra om prisen var nede. Vet dere om noen forskjellige? er ikke akkurat kjent innen lignende, men hadde blitt takknemlig for hjelp.

 

Håper på forslag

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes mange måter å spille "keyboard", og hva du burde velge avhenger av ditt behov. Grovt sett går forskjellene på antall knapper og spaker, antall tangenter, og hvordan tangentene føles.

 

For pianospilling trenger man vanligvis ikke så mange knapper og spaker, men det er en fordel med en del tangenter og god pianofølelse (vektede tangenter). For synth-spilling og programmering trenger man nødvendigvis ikke så mange tangenter, og det kan være en fordel å ikke ha så veldig pianofølelse (uvektede tangenter, er lettere og kjappere å spille på, men mindre presis), men knapper og spaker kan være greit for å manipulere synth-parametere for økt spillbarhet. Så finnes det også mellomting.

 

M-audio Keystation er en enkel, billig og god serie med MIDI-keyboard, som kan kobles til en datamaskin og brukes til å få lyd ut av programmer kalt softsynther. Man kan starte med gratis programmer, og så kjøpe bedre kommersielle programmer senere om behov og lyst er der. Et 61-tangenters semivektet M-audio Keystaton 61es keyboard koster ca. 1500,-.

Endret av rikspøbel
Lenke til kommentar

Keyboardet jeg nevnte må være koblet til en PC for å gi lyd fra seg, og gjøres med en USB-kabel. Ingen strøm trengs. Det er ellers ingen funksjoner som gjør den spesielt egnet for nybegynnere, ingen opplæringsprogrammer eller rytmer til å spille med, men med fleksibiliteten man får ved å bruke den med en PC, kan man alltids finne slikt selv.

 

Hva du burde velge er som sagt avhengig av hva du ønsker eller behøver, og i langt mindre grad hvilket nivå du er på. Det jeg har nevnt nå er et godt kompromiss på det meste, og gir mye fleksibilitet, men om du vet litt mer om hva du vil ha eller trenger, finnes det kanskje bedre valg. Ønsker du å spille synth-leads, orgel, e-piano, piano eller noe annet?

Lenke til kommentar

Heii igjen! Takk for svar

Vil helst han noe som gir fra seg lyd hvor som helst, slik at jeg øve med venner, muligens ta den med meg om trengs osv.. Jeg ønsker å spille piano. Er helt nybegynner, det er viktig å nevne. Det trengs ikke opplæringsprogram eller rytmer til å spille med. Alt jeg trenger er en litt behagelig og fin piano å spille på, og helst under prisen jeg nevnte. Vil ikke akkurat ha barnepiano men mange forskjellige sanger osv.. Men akkuart nå er jeg åpen for forslag så lenge prisen duger! :)

Lenke til kommentar

Jeg har dessverre ikke særlig god greie på keyboard med innebygde lydmoduler, men kan gi deg noen tips om hva du burde se etter.

 

For å spille piano trenger du som regel en del tangenter. Et skikkelig piano spenner over 7 oktaver, hvilket vil si 88 tangenter, men med 5 oktaver, 61 tangenter, burde du kunne spille de fleste pianostykker.

 

I tillegg er spillbarhet viktig. For å få en skikkelig følelse av å spille piano, og for å kunne gjenskape dynamikken og følelsen i pianostykkene, burde det føles som et ekte piano med strenger, hammere og vektede tangenter, lettere på de øverste og tyngre på de nederste tangentene, men det får du naturligvis ikke i din prisklasse.

 

Til den prisen du ønsker vil det være nærmere et leketøy enn et piano, med billige plasttangenter som er fjærbelastet og føles litt som å hamre spiker i planker med en trampoline som underlag. For å få noe som begynner å ligne på et piano må du nok tidoble prisen. Allikevel, hvis du er heldig, kan du kanskje i den prisklassen finne keyboard med det som kalles semivektede tangenter (som keystation, men det er uten lydmodul og koster allikevel mer enn du hadde tenkt), som er et kompromiss mellom bra og billig.

 

Du burde nok spare litt mer, hvis du kan, og følg med på bruktmarkedet :)

Lenke til kommentar

Det virker som den har den billigste og dårligste typen tangenter (antas, siden jeg ikke kan finne noe som sier noe om tangentene) og ikke anslagsfølsomhet. Da vil det være veldig begrenset hvor mye du kan lære av det. Noe av det mest grunnleggende og viktigste ved å lære å spille piano, er å kontrollere trykket/kraften, og å kunne spille jevnt både i forhold til volum/kraft og tid. Uten anslagsfølsomhet går ikke det, og med dårligere tangenter er det vanskeligere.

 

Jeg ville holdt meg unna. Keep looking :)

Lenke til kommentar

Det virker som den har den billigste og dårligste typen tangenter (antas, siden jeg ikke kan finne noe som sier noe om tangentene) og ikke anslagsfølsomhet. Da vil det være veldig begrenset hvor mye du kan lære av det. Noe av det mest grunnleggende og viktigste ved å lære å spille piano, er å kontrollere trykket/kraften, og å kunne spille jevnt både i forhold til volum/kraft og tid. Uten anslagsfølsomhet går ikke det, og med dårligere tangenter er det vanskeligere.

 

Jeg ville holdt meg unna. Keep looking :)

 

Dette er nok av den billigste sorten keyboard ja(dog er det yamaha). Jeg er ikke enig at det er veldig begrenset hva man kan lære på et slikt keyboard. Man kan lære ganske mye; noter, koordinasjon, øve opp øret, rytme, musikalitet osv. Man trenger ikke veide tangenter for å lære seg keyboard. Det er jo ikke sikkert trådstarter har tenkt å bli en klassisk pianist? Hva hvis man skal spille orgel, da blir det jo bare snodig med veide tangenter og anslagsfølsomhet. Det er absolutt et must med anslagsfølsomhet, men kanskje ikke med en gang? går jo an å oppgradere etterhvert, hvis man finner ut at keyboard/piano er noe man vil fortsette å holde på med.

 

Nå kan sikkert trådstarter korrigere meg, men virker som det er for å spille enkle melodier evt med korder? Da handler det mye mer om å ha det gøy enn å styre med det tekniske, tror nå jeg.

 

Jeg vil uansett anbefale å kjøpe brukt, så kan man få omtrent det samme igjen hvis man skal selge senere.

 

Jeg fant et keyboard på 4sound med 61 anslagsfølsomme tangenter, som absolutt ikke er gull, men er helt sikkert ok å starte på. http://www.4sound.no/itempg.aspx?id=624694&artno=222498

Jo mer man legger i, jo mer får man, men det er jo greit å komme igang da :)

Endret av JacobDW
Lenke til kommentar

Jeg tenker (tenkte) på noter og gehør osv. som musikkteori, ikke pianoopplæring, men det er jo en rimelig forutsetning, og denne fungerer absolutt til det. Ellers er det mangelen på anslagsfølsomhet jeg først og fremst mener er en dealbreaker, ikke mangelen på veide tangenter.

 

Ellers spurte jeg om det var å spille piano, orgel, e-piano eller synth-leads som var målet, og har da fått som svar at det er piano (her).

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hvis du skal begynne å spille piano/keyboard, er det viktigste å finne et produkt som er enkelt å bruke, har fin klang og som du får lyst til å øve på hver dag (for øve må man om man skal se resultater!).

 

Selv har jeg spilt vanlig piano hele livet, men på grunn av dårlig plass og barn som hadde lyst til å begynne å spille, gikk vi til innkjøp av et enkelt digitalpiano - Yamaha NP30. Dette pianoet betalte vi litt over 2000kr for, og har ikke hatt annet enn positive opplevelser!

Enkel bruksanvisning følger med (som alle kan klare å forstå),76 anslagsfølsomme tangenter (kan stilles inn), demosanger, metronom og flere "voices" mm.

 

Dette pianoet finner jeg nå på 4Sound for 2695kr, http://www.4sound.no/itempg.aspx?id=10937&artno=189421, og er absolutt verdt prisen. Alternativt kan du prøve å finne dette brukt (tror jeg så et tilsvarende på QXL nettauksjon for en tid tilbake), og prisen kan da sikkert halveres!

 

 

Ikke kjøp keyboard fra lekebutikker til under 1000kr, disse tar ikke akkorder bestående av 4 toner og resultatet blir at du kun sitter og spiller en melodi med høyre hånd.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...