Gå til innhold

Selge en halvråtten PC


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en Dell XPS M1710 som jeg tenker på å kvitte meg med..

 

Specs:

Intel Core Duo T2600 @ 2,16 GHz

17" skjerm i bredformat (1920 x 1200 piksler)

2 GB DDR-minne (2 x 1024 MB)

100 GB harddisk (7200 rpm)

8x DVD dual-layer DVD/CD-brenner

nVidia GeForce Go 7900GTX (512 MB minne)

Nypris i 2006: 27.000 inkl. mva.

 

Problemet er prissetting, spesielt med tanke på hvilken stand den er i. Skjermfestet er nemlig halvveis ødelagt ... den høyre hengslen er defekt. Dette gjør at skjermen er utrolig løs, og det kommer ubehagelige "knekkelyder" når man åpner og lukker laptopen. Det andre problemet er lydkortet som er defekt. Så det er ikke lyd i verken PC-høyttalere eller jack-utgang. Men dette kan jo sånn halvveis fikses med et USB-lydkort. Det tredje problemet er viftene som bråker intenst ...

 

Det var alt, hehe.. Ellers fungerer alt som det skal. Er det bare å kaste dritten på søppeldynga, eller er det noen som helst sjangs for å få solgt den?

Endret av Herr Nelson
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja,

 

tviler på at noen ville gi mange hundrelappene for en såpass skakkjørt maskin. Stygt redd for at du ikke får mer enn 500 kr som dele-maskin, men vet ikke helt.

 

Selv kunne jeg vel tenkt meg å kjøpe noe sånt for å se hva man kunne gjort for å fikse den opp - maskinen er jo gammel, men delene er jo fortsatt helt OK. PS! Antyder ikke bud eller liknende her, og minner samtidig andre på at kjøp/salg ikke skjer i tråden :)

 

Lykke til med salg :)

Lenke til kommentar

Er ganske sikker på at Dell fortsatt har reservedeler til slike PC`er, og dette er jo fortsatt en bra maskin (mener jeg) tross feilene ville jeg uansett hørt med Dell om reperasjon på denne, vet ikke om de feilene dine blir dekket av reklamasjonsretten (5år) men det skader jo for all del ikke å høre! :)

Lenke til kommentar

Jeg garanterer ikke at prisen jeg nevnte er riktig altså, men tviler på at du får veldig mye mer for den.

 

Ville først renset alt av vifter osv, aller helst med trykkluft på boks. Husk også at du kan spare maskinen for mye unødig stress ved å renske den skikkelig opp - formatering/reinstallasjon av OS og endel andre ting. Begynner batteritiden å blir dårlig kan du også "disable" de tingene på maskinen som ikke brukes..

 

Selv disablet jeg bluetooth, firewire-porten, de USB-portene jeg ikke brukte, lydkortet (hvis det er fucked uansett) og avinnstallerte en rekke programmer (windows media center, spill, osv.). Kan være en god ide.

 

Ellers er også lurt å taste inn "msconfig" i kommando-linja, og trykke enter. Velg "oppstart"-fanen og huk av det som ikke trengs å starte med windows. Maskinen din vil virke kjappere og boote raskere.

 

Har du Vista kan du også oppgradere til Windows 7. Skru av "aero"-funksjonen og ikke bruk masse gadgets på skrivebordet.

 

Ellers kan du også ta med maskinen til en reperatør og høre hva som kan gjøres med alt dette andre, så kanskje du får noe rimelige råd og tilbud om hvordan det kan fikses.

 

Tror dette burde gjøre at du liker maskinen din litt bedre etterhvert.

Lenke til kommentar

Maskinen er relativt lynkjapp og kan kjøre de fleste spill uten dårlig FPS. Har allerede Windows 7. Booter raskt og uten problemer. Har prøvd å renske viftene med vanlig støvsuger, men den har ikke blitt noe mer stillegående av det. Er det mye mer effektivt med trykkluft?

Lenke til kommentar

Endel av de tingene jeg nevnte vil gjøre at maskinen trenger mindre kjøling og derfor gå roligere.

 

Men viftene kan være ødelagt, for all del. Vær forsiktig med støvsuger forresten, og stikk helst noe inn i vifta og "blokker" den før du evt. støvsuger. Vifta kan bli ødelagt av å spinne sinnsykt fort rundt.

 

Hør med PC-rep. om evt bytte av vifta også, evt. hva annet du kan gjøre med den. Last ned HWMonitor og sjekk temperaturene på maskinen din også, så får du et bilde av om viftene virkelig behøver å gå på max speed hele tida.

Lenke til kommentar

Skjermfestet er nemlig halvveis ødelagt ... den høyre hengslen er defekt. Dette gjør at skjermen er utrolig løs, og det kommer ubehagelige "knekkelyder" når man åpner og lukker laptopen. Det andre problemet er lydkortet som er defekt. Så det er ikke lyd i verken PC-høyttalere eller jack-utgang. Men dette kan jo sånn halvveis fikses med et USB-lydkort. Det tredje problemet er viftene som bråker intenst ...

En slik maskin har mer verdi for deg som reservedeler enn den har for andre som «ny» maskin.

Endret av ....
Lenke til kommentar

Er ganske sikker på at Dell fortsatt har reservedeler til slike PC`er, og dette er jo fortsatt en bra maskin (mener jeg) tross feilene ville jeg uansett hørt med Dell om reperasjon på denne, vet ikke om de feilene dine blir dekket av reklamasjonsretten (5år) men det skader jo for all del ikke å høre! :)

Ikke nødvendigvis til forbrukermodeller, noe XPS er. Hadde det vært en Latitude eller Presicion ville saken vært en annen. Dell garanterer tilgjengelighet av reservedeler på Latitude/Presicion i 5 år etter at aktuell modell har gått ut av produksjon. Det gjør de neppe på forbrukermodeller. Er det skader forårsaket av kunde dekker ikke forbrukerkjøpsloven dette.

 

Det som for meg virker helt sinnsykt er at man faktisk har brukt 27000 kr på en forbruker-PC. For den summen kunne man ha fått noe langt bedre.

 

Edit: hvis jeg skulle tatt imot en sånn PC som beskrevet her skulle jeg fått godt betalt for å gjøre det.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Er ganske sikker på at Dell fortsatt har reservedeler til slike PC`er, og dette er jo fortsatt en bra maskin (mener jeg) tross feilene ville jeg uansett hørt med Dell om reperasjon på denne, vet ikke om de feilene dine blir dekket av reklamasjonsretten (5år) men det skader jo for all del ikke å høre! :)

Ikke nødvendigvis til forbrukermodeller, noe XPS er. Hadde det vært en Latitude eller Presicion ville saken vært en annen. Dell garanterer tilgjengelighet av reservedeler på Latitude/Presicion i 5 år etter at aktuell modell har gått ut av produksjon. Det gjør de neppe på forbrukermodeller. Er det skader forårsaket av kunde dekker ikke forbrukerkjøpsloven dette.

 

Det som for meg virker helt sinnsykt er at man faktisk har brukt 27000 kr på en forbruker-PC. For den summen kunne man ha fått noe langt bedre.

 

Edit: hvis jeg skulle tatt imot en sånn PC som beskrevet her skulle jeg fått godt betalt for å gjøre det.

 

For en tullete kommentar på slutten der... Slikt useriøst tull kan du holde for deg selv. Selvsagt er den verdt noe.

 

Resten av det du sier er jeg ganske enig i.

Lenke til kommentar

For en tullete kommentar på slutten der... Slikt useriøst tull kan du holde for deg selv. Selvsagt er den verdt noe.

 

Resten av det du sier er jeg ganske enig i.

Den kommentaren var for å illustrere hvor mye den nevnte datamaskinen egentlig er verdt for andre, altså lik 0. Tvert imot skaper den merarbeid for kjøper, ergo bør "kjøper" bli kompensert for å overta noe sånt. PCen er tung, stor og i svært dårlig forfatning samt umoderne (Core Duo, ikke Core2 Duo). PCen har heller ikke høykvalitets maskinvare eller god byggekvalitet, slik business-modeller bærer preg av. Jeg ville ikke brukt den som en dele-PC da det er for mange usikkerhetsmomenter rundt dette. Så kommentaren er nok langt fra tullete og useriøst. Skarp, arrogant kan jeg være med på at den er. Men tullete? Absolutt ikke.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Jeg ville gitt en tusenlapp for denne om jeg var på jakt etter en sånn PC. Det er jo flere fine komponenter å plukke ut om man vil bruke den som delemaskin, men det mest fornuftige vil kanskje være å fikse de viftene og bruke den som stasjonær PC med ekstern skjerm og eksternt tastatur/mus.

 

Men jeg kan ikke si noe annet enn at jeg synes det er trist at du har mishandlet en så dyr PC. Det blir nesten som å levere sin raserte Mercedes 2007-modell til høggeriet og få vrakpant. Trist.

Lenke til kommentar

Heisann Herr Nelson!

 

Har selv en M1710 med omtrent samme spec.

Og til de som sier at denne er en "forbruker"-maskin: Dette er en entusiast-maskin...

 

Var få som kunne komme opp med samme spec på bærbar på den tiden.

 

Men til saken:

 

Viftestøy:

Standardproblem på M1710

Legger seg fine "barter" med støv mellom kjøleribbene. Nesten umulig å få ut uten å åpne opp maskinen, og ta fra hverandre kjøleribbene som er fast i heat-pipes fra GPU/CPU. Åpner selv denne minst en gang i året for å rense dette. Støvsug heller pulten den står på en gang i uken, så går det lengere tid mellom hver maskinrens ;-)

 

Å åpne opp denne laptopen er ikke noe stort hokuspokus, vær forsiktig, og merk av på en skisse av laptop på et A4 ark hvor skruene skal være. Du må nok av med skjerm uansett, og da kan du inspisere festet som du sliter med.

 

Denne laptopen er rett og slett rå enda, selv 4 år etter innkjøp. Hiv inn litt mere RAM, så har du den i noen år til!

 

Lydkort:

Sikker på at dette er defekt? Var en stund masse trøbbel med driverne til dette. Husk at du må installere drivere for modem osv i tillegg. (Var noe greier med at de var på samme BUS osv)

Endret av IwI
Lenke til kommentar

Heisann Herr Nelson!

 

Har selv en M1710 med omtrent samme spec.

Og til de som sier at denne er en "forbruker"-maskin: Dette er en entusiast-maskin...

 

Var få som kunne komme opp med samme spec på bærbar på den tiden.

Spec er langt fra alt. Minst like viktig, faktisk viktigere er kvalitet på selve komponentene samt byggekvaliteten (chassis osv). Men som flere sier, det er trist at en så dyr PC er i så dårlig forfatning etter så kort tid. Og XPS faller inn under forbrukersegmentet, uavhengig om man kaller det en entusiast-maskin eller ikke. Business-seriene til Dell på bærbare PCer er Latitude og Presicion. Det er her man finner det beste av kvalitet Dell har å by på. Vostro er en rimeligere serie enn Latitude og Presicion, ment for småbedrifter. XPS og Inspiron er ment for forbrukere.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

For en tullete kommentar på slutten der... Slikt useriøst tull kan du holde for deg selv. Selvsagt er den verdt noe.

 

Resten av det du sier er jeg ganske enig i.

Den kommentaren var for å illustrere hvor mye den nevnte datamaskinen egentlig er verdt for andre, altså lik 0. Tvert imot skaper den merarbeid for kjøper, ergo bør "kjøper" bli kompensert for å overta noe sånt. PCen er tung, stor og i svært dårlig forfatning samt umoderne (Core Duo, ikke Core2 Duo). PCen har heller ikke høykvalitets maskinvare eller god byggekvalitet, slik business-modeller bærer preg av. Jeg ville ikke brukt den som en dele-PC da det er for mange usikkerhetsmomenter rundt dette. Så kommentaren er nok langt fra tullete og useriøst. Skarp, arrogant kan jeg være med på at den er. Men tullete? Absolutt ikke.

 

Trådstarter spør om prisantydning. Du mener tydeligvis at den ikke er verdt noe, eller vil ha betalt for den - som du satt det på spissen.

 

Jeg mener at slikt er tull å skrive, enten du velger å kalle det skarpt, arrogant, idiotisk eller hjernedødt. Det har ingen funksjon å skrive slikt vas.

 

Du kan ramse opp hva du vil om maskinen, men uansett er den verdt noe. Hvilken verdi den har for deg er heller ikke det trådstarter er ute etter. Han er ute etter en salgspris. Om du ikke vil kjøpe den - fint for deg. Å anbefale ham å legge ut maskinen under "gis bort"-kategorien på finn.no er en dårlig deal og et dårlig råd - for ikke å si et helt feil råd.

 

Derfor kalte jeg det tullete. Maskinen kan fint selges som delemaskin til 500-1000 kroner, etter min mening. Mulig dette ikke er riktig, men den er verdt noe.

Endret av E-asy1985
Lenke til kommentar

Jeg har en lik maskin kjøpt i 2006, og dell har fortsatt deler til denne da jeg fortsatt har garanti (hadde i alle fall det rett før jul, da jeg fikk bruk for den sist).

 

Lydproblemene er kjent på modellen, og et hovedkortbytte er nok medisinen der.

 

Garantien din kan du sjekke her:

 

http://support.euro.dell.com/support/topics/topic.aspx/emea/shared/support/my_systems_info/en/details?c=uk&l=en&s=gen&servicetag=

 

Trykk change service tag, og skriv inn din egen.

 

Vifteproblemer løses ofte med en real rengjøring. Dell sine manskiner er temmelig teknikervennlige, og har så vidt meg bekjent kun vanlige stjerneskruer å bry seg om i en til to størrelser.

 

Hengsler til skjermen får du kjøpt løst fra Dell, og koster et par-tre hundrelapper, tror jeg. Dersom dell ikke selger deg dette direkte kan du kansje få det gjennom en av servicepartnerene som f.eks. InfoCare eller ATEA.

Lenke til kommentar

Hengsler til skjermen får du kjøpt løst fra Dell, og koster et par-tre hundrelapper, tror jeg. Dersom dell ikke selger deg dette direkte kan du kansje få det gjennom en av servicepartnerene som f.eks. InfoCare eller ATEA.

Spørsmålet er hvor mye han kan heve verdien på maskinen ved å pusse den opp først. Regnestykket blir:

 

Hevet salgspris – utgifter til reparasjon = fortjeneste

Vil det lønne seg?

Endret av ....
Lenke til kommentar

Hengsler til skjermen får du kjøpt løst fra Dell, og koster et par-tre hundrelapper, tror jeg. Dersom dell ikke selger deg dette direkte kan du kansje få det gjennom en av servicepartnerene som f.eks. InfoCare eller ATEA.

Spørsmålet er hvor mye han kan heve verdien på maskinen ved å pusse den opp først. Regnestykket blir:

 

Hevet salgspris – utgifter til reparasjon = fortjeneste

Vil det lønne seg?

Ikke på denne datamaskinen. Dessuten, hvor mye tid er det egentlig verdt å bruke på maskinen? Dette må også tas med i regnestykket. Nei, trådstarter bør nok heller prøve å selge den som delemaskin, om noe. Og jeg sier det igjen, det er hårreisende at den maskinen kostet så mye. Man kunne jo få en av de råeste Thinkpad-modellene til den prisen (f.eks. de høyest spesifiserte modellene i T-serien).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...