Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Endre arbeidskontrakt?


Missen

Anbefalte innlegg

Hei!

For ca et halvt år siden begynte jeg å jobbe i en matvarebutikk. Skrev arbeidskontrakt vel en uke etter påbegynt jobb. I kontrakten går det frem at jeg skal jobbe 7+ -/+ timer i uken.

Ca to uker senere sier arbeidsgiver at vi kommer til å få faste arbeidslister, hvor jeg kommer til å jobbe 7/10 dager, ergo ca 50 %.

 

På lønnsslippene står det at jeg kun har 8 feriedager tilgode pga kontrakten. Kan jeg få flere dager siden jeg jobber mer enn det som står i arbeidskontrakten?

 

Nå har det seg også sånn at arbeidsgiver har vært sykemeldt over flere mnd, og ingen vet når vedkommende kommer tilbake. Jeg lurer på om det går an å forandre arbeidskontrakten da jeg jobber såpass mye i forhold til det som går frem i kontrakten? Har aldri skjedd at jeg har hatt færre enn 2 vakter i uken ergo 14 timer. Likevel har en del ansatte begynt å "klage" pga at alle de ansatte har fått mer jevne vakter, noe som gjør at jeg igjen får færre vakter enn det jeg pleide å ha pga at deres kontrakt er på flere timer.

 

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forstår jeg det slik at din sjef (eller den som har ansvaret for arbeidskontrakter) har vært sykemeldt i over 2 måneder? Og at du nå jobber slik at det som står i kontrakten ikke lenger stemmer, så bør du jo ta kontakt med den som er stedfortreder for sjefen.

 

Arbeidsgiver er ikke fritatt for personalansvar selv om den som tar seg av dette er sykemeldt. Anbefaler at du snakker med noen andre i ledelsen som kan ta seg av dette. Burde ikke være noe problem.

Lenke til kommentar

Lønningslisten din viser ikke hvor mye ferie du har til gode, men hvor mye betalt ferie du har til gode. Det går på opptjening av feriepenger. Den betalte ferien du skal ha i år tjente du opp i fjor, og du tjener opp litt over 6 dagers betalt ferie per tre måneders fulltids jobb (21 dager over et helt år). 8 dagers ferie tilsvarer dermed 50% jobbing i litt under et halvt år.

 

Du har selvfølgelig like mye ferie som alle andre (4 eller 5 uker avhengig av kontrakten), men du har ikke nødvendigvis rett til like mye betalt ferie.

 

Som det fremkommer av ovenstående er altså antall dager betalt ferie bestemt av hvor mye du jobbet i fjor, og beregningen ser ut til å være riktig. Det du jobber i år vil du få i feriepenger neste år. Hvis du vil ha flere betalte fridager må du se på en eventuell flexitidsordning.

Endret av krikkert
Lenke til kommentar

Ok, da fikk jeg ihvertfall oppklart dette med ferie :)

 

Men lurer fremdeles på arbeidskontrakten. Grunnen til at jeg tar dette spørsmålet opp nå, er det at de fleste andre ansatte har en kontrakt som tilsier 4/5 vakter i uken. De har i det siste "klaget" på at de har fått for få vakter i forhold til det de skal ha. Derfor må nåværende butikksjef, assisterende butikksjef til vanlig, gi de flere vakter, noe som går utover meg. Føler dette ikke samsvarer med det faktum at jeg faktisk har jobbet, som nevnt tidligere, 7/10 vakter på to uker i tillegg til å steppe inn ved sykdom.

 

Det er også feil i kontrakten min; det står at jeg begynte å jobbe der en mnd senere enn det jeg gjorde, signeringsdatoen er feil. Tok dette opp med arbeidsgiver som skulle endre det, noe som aldri skjedde. Har dette noe å si på arbedskontraktens gyldighet?

Lenke til kommentar

Arbeidskontrakten definerer ikke realiteten, den skal gjenspeile den. Så lenge du har annen dokumentasjon på hvor lenge du har jobbet (lønnsslipp f.eks.) er det ikke nøye at arbeidskontrakt har riktig startdato. Arbeidskontrakten er mao ikke ugyldig selv om det er mindre feil i den. Den kan derimot være ugyldig hvis disse feilene gjør at kontrakten ikke representerer det arbeidsgiver og arbeidstaker ble enige om ved ansettelse.

 

Spørsmålet om hvem som skal ha hvor mange vakter og så videre blir ganske komplisert, og er i utgangspunktet opp til arbeidsgiver å fordele. Alle skal ha muligheten til å få jobbe minst det som står i kontraktene deres - arbeidsgiver er tross alt bundet av kontraktene til de andre også. Hvem som dermed skal vike av deg og de andre blir derfor et spørsmål om hvor fast praksisen har vært med at du har jobbet så og så mange vakter og om du har hatt berettiget grunn til å regne med at dette var det nye arbeidsforholdet ditt.

Lenke til kommentar
Du har selvfølgelig like mye ferie som alle andre (4 eller 5 uker avhengig av kontrakten), men du har ikke nødvendigvis rett til like mye betalt ferie.

 

Det er da ingen som kan kreve betalt ferie. Med mindre du har en veldig spesiell avtale med arbeidsgiver som tilsier at du skal få vanlig betaling i ferien din i tillegg til feriepenger, så blir du vanligvis trukket i lønn for de dagene du tar ferie, og feriepengene fungerer som lønnen din i denne perioden.

Endret av Jan Roger
Lenke til kommentar
Du har selvfølgelig like mye ferie som alle andre (4 eller 5 uker avhengig av kontrakten), men du har ikke nødvendigvis rett til like mye betalt ferie.

 

Det er da ingen som kan kreve betalt ferie. Med mindre du har en veldig spesiell avtale med arbeidsgiver som tilsier at du skal få vanlig betaling i ferien din i tillegg til feriepenger, så blir du vanligvis trukket i lønn for de dagene du tar ferie, og feriepengene fungerer som lønnen din i denne perioden.

 

Jeg krever betalt ferie hvert år, jeg. Hvordan den betalingen skjer er meg rivende likegyldig, akkurat som hva man kaller betalingen.

Lenke til kommentar

Da må du ikke kalle det betalt ferie. Så lenge du blir trukket i lønn for de dagene du tar ferie er den ikke betalt. Feriepenger kan du få utbetalt når som helst. At de blir betalt ut i den måneden du tar ferie betyr ikke at du har betalt ferie.

Kan du det? Det var nytt for meg.

 

Feriepenger er lønn som er blitt holdt igjen fra foregående år som utbetales når du tar ferie inneværende år. Derav grunnen til at omtrent alle lønningssystemer jeg har vært innom skiller mellom "ferie med lønn" og "ferie uten lønn". At du tolker 'betalt ferie' så snevert får være opp til deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...