Gå til innhold

I morgon, i morgon...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

30fps er ikke forferdelig i det hele tatt. Kvalitesmessig er 30fps overlegent 24fps.

Grunnen til dette kravet om 24/25fps er delvis en missforståelse fra noen, men er en nødvendighet for dem som bruker 5DII som B-kamera i film og PAL/TV produksjon hvor materialet skal fungere sammen med hovedlen av produksjonen som er 24fps for kino visning og 25fps for PAL/TV produksjoner.

 

For dem som bruker kamera uten at opptakene skal mikses med annet materiale eller vises i kino eller PAL/TV sendinger er utvilsomt 30fps best. 30fps er også direkte kompatibelt med alle NTSC opptak/sendinger.

 

Enda bedre ville det vært om de klarte å få til 60fps, da kan man få en liten Slow Motion effekt.

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Er det virkelig alt?

Så for vanlige brukere som stort sett arbeider og viser på PC har det ingenting å si. Da har jo den vanlige mann i gata ikke brukt for denne oppdateringen egentlig i det hele tatt. I og med at 30>24/25 er det egentlig bare et skritt tilbake for han/henne.

(Bortsett fra å si at "Mine filmklipp kan brukes til kinoproduksjon")

Lenke til kommentar

Det jeg virkelig skulle like å se var en firmware-update som tok hånd om rolling shutter-problemene. Men det er vel ikke mulig å fikse med programvare, desverre...

 

Har jeg misforstått helt eller kan det løses ved å synkronisere eksponeringen med fps? Mener jeg leste noe om det på et annet forum.

Lenke til kommentar

Det jeg virkelig skulle like å se var en firmware-update som tok hånd om rolling shutter-problemene. Men det er vel ikke mulig å fikse med programvare, desverre...

 

Har jeg misforstått helt eller kan det løses ved å synkronisere eksponeringen med fps? Mener jeg leste noe om det på et annet forum.

Det har jeg ikke hørt noe om, men jeg skjønner ikke helt hvordan det skal fungere. Sensoren må jo "tømmes", lissom...

Lenke til kommentar

Det jeg virkelig skulle like å se var en firmware-update som tok hånd om rolling shutter-problemene. Men det er vel ikke mulig å fikse med programvare, desverre...

 

Har jeg misforstått helt eller kan det løses ved å synkronisere eksponeringen med fps? Mener jeg leste noe om det på et annet forum.

Det har jeg ikke hørt noe om, men jeg skjønner ikke helt hvordan det skal fungere. Sensoren må jo "tømmes", lissom...

 

"Also, a film camera (35mm or 16mm) normally has a shutter gate of 180 degrees. This is one of the many things that makes film look so cinematic. To mimic this effect with a HD DSLR (canon 5d, 7d, 1d) you will need to always shoot at a shutter speed double that of your frame rate. So.. if you are shooting at 24 fps, you will want a shutter speed of 1/48th - Canon does not support this, but 1/50th is close enough. Thus, in your case Ramdop, if you are shooting at 25 fps, you will want a shutter speed of 1/50th.

"

 

kilde

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...