Gå til innhold

trenger hjelp! lappen i 70 sonen.


Anbefalte innlegg

Hei Trenger hjelp!!! eg ble målt 110 i 70 sonen med privat bil på lørdag i en forbi kjøring av en som ikkje holdt fartsgrensen. eg valgte og legge meg ut og trakket te forbi for og komme meg fort innforbi. da gasset også plutselig vedkommene på. eg turde ikkje slakke farten fordi eg var nesten forbi han. utgangen av tunnelen. stod Up og måle meg.

 

eg fikk beslaglagt fører retten inntil videre. eg er budsjåfør til vanlig. og kjører som regel fint og normalt. var bare på feil sted til feil tid..

 

 

her er en link til en tabell om hvor lenge man mister den i hva fart.

http://www.dinside.no/386309/tap-av-forerrett-70-80-og-90-sone-(klasse-bil

 

i min situasjon står det 3-6 mnd. eg e ferdig med prøve tiden også.

hvor lenge tror dere jeg må vente før eg kan hente den igjenn på politistasjonen?

 

kan jeg få arbeidsgiver te og til og minske i værtfall noe uker tidligere? som min familie og kollegaer sier? ved og skrive ett brev i en søknad?

 

eg har i værtfall lært- at jeg kjører aldri forbi en bil igjenn på landevei sonen.. det kan eg sverge på..

 

håper på svar fra noen snarest.

 

så har eg hørt om 3 ukers regelen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ble tatt i 106 km (jæævla surt, 105 km så hadde jeg bare fått bot ^^) i en 70 sone, trodde forøvrig at det var en 80 sone (aldri kjørt der før).

 

Men da jeg ble stoppet så sa politimannen at jeg ville være uten lappen i 3 mnd. Etter de tre mnd hadde gått så fikk jeg lappen i posten ;p

Ble stoppet litt nord for Trondheim.

 

Så litt rart at de ikke sa det til deg også.

Lenke til kommentar

ja. han sa det var juristen som regnet ut... men etter tabellen. så blir det innenfor 3-6mnd..

 

og ja. eg tenkte meg lite om der.... men men sjefen min skal skrive søknad også. min familie og venner. tipper rundt 4-5 mnd ett sted. eg satser på det værste og det er 6mnd pluss bot. og det er en skikkelig fet straff syns eg. så de fleste eg har snakket med. sier det ikkje blir så gale som det. altså stoooor bot og maks tid...

 

eg kommer aldri te og kjøre forbi en bil igjenn på landeveier. i så fall bare på to felts motorveier med 80 eller høyere sone. og de ligger i 70 foran meg. da skal eg heller foreta meg en forbi kjøring. men men

 

eg tror det værste som kan skje i denne saken e 6 mnd stor bot og ny oppkjøring. men så hard tviler eg på dem er :D.. noen sier eg for for kansje lav ventetid men veldig høy bot!!!. for dem e mer interisert i bøter. for det er dem man lærer av. for føreretten for man alltid tebake etter ventetiden som regel. vist under 6 mnd. 6-8 mnd må man ta ny oppkjøring.

Lenke til kommentar

Jeg fikk 7000 i bot hvis jeg husker rett.

Hadde hatt lappen lenge så jeg hadde ikke noe problem med prøvetid eller hva det går ut på.

 

Tror du vil få 3 mnd og +6000 i bøter. Tipper eg.

 

 

prøvetiden min var også over........ eg vet i værtfall at eg for den før 6 mnd. for ut i fra tabbelen eg linket her... pluss at eg samarbeide med en gang med dem uten diskusjon... så satser på sjefen skriver ett bra brev te dem om tidligere tebake. fungere som sidemann frem til da :D så jobben beholdt eg.. så eg for bare smøre meg med god tolmodighet. så går det nok tiden fort.

Lenke til kommentar

Ble tatt i 106 km (jæævla surt, 105 km så hadde jeg bare fått bot ^^) i en 70 sone, trodde forøvrig at det var en 80 sone (aldri kjørt der før).

 

Men da jeg ble stoppet så sa politimannen at jeg ville være uten lappen i 3 mnd. Etter de tre mnd hadde gått så fikk jeg lappen i posten ;p

Ble stoppet litt nord for Trondheim.

 

Så litt rart at de ikke sa det til deg også.

Det må garantert være på Skatval, har hatt flaks der maaange ganger.

Passerte en fotoboks i 120..... heldigvis var den utn kamera:)

 

Mistet lappen i en 60-sone fikk 5 mnd. Er budbilsjåfør selv, men det hjalp ikke mye å søke. På siste søknaden fikk jeg en uke avslag, kun for at jeg sendte inn en søknad i uka.

Endret av Fjernsyn
Lenke til kommentar

Ble tatt i 106 km (jæævla surt, 105 km så hadde jeg bare fått bot ^^) i en 70 sone, trodde forøvrig at det var en 80 sone (aldri kjørt der før).

 

Men da jeg ble stoppet så sa politimannen at jeg ville være uten lappen i 3 mnd. Etter de tre mnd hadde gått så fikk jeg lappen i posten ;p

Ble stoppet litt nord for Trondheim.

 

Så litt rart at de ikke sa det til deg også.

Det må garantert være på Skatval, har hatt flaks der maaange ganger.

Passerte en fotoboks i 120..... heldigvis var den utn kamera:)

 

Mistet lappen i en 60-sone fikk 5 mnd. Er budbilsjåfør selv, men det hjalp ikke mye å søke. På siste søknaden fikk jeg en uke avslag, kun for at jeg sendte inn en søknad i uka.

 

eg snakket med en betjent i dag. og han var enig med meg at eg går nok klar under 6mnd og 1 dag. det er da dem krever ny oppkjøring og teori prøve. kommer eg på 6 mnd blank så går eg akkurat klar te og få den tebake :D så e det eg satser på. å få den tebake før det e bare sweet og stor bonus :D,. men fleste sier at det ikke er varigheten eg skal tenke på. ikke sikkert den blir så stor. er boten purken tenker på mest. men det er andres erfaringer......

betjente sa te meg at eg har ingen ting og tape på og søke. :D var ikke for råkjøringens skyld. var kun for og komme forbi den helvetes sinken... men men eg sverger ALDRI igjenn når eg for den tilbake. Straffe rammen min er jo 3-til 6 mnd. skulle eg få krav om ny oppkjøring. så jaja det har eg gjort før. og kan klare det igjenn. med mye mer erfaring denne gangen :D

Lenke til kommentar

Men hvis han gasset på, hadde jeg gitt opp, og lagt meg bak ham igjen. Da kjører han jo så fort at jeg ikke trenger å kjøre forbi lengre.

 

Problemet er at det finnes de som for alt i verden ikke vil ha noen forbi seg. Legger man seg bak dem igjen, slakker de av som før. Hvorfor de har slik tankegang, er vanskelig å vite. Men i trafikken burde de ikke få være.

 

Synd for trådstarter at politiet ikke så hele hendelsen.

Lenke til kommentar

Enig med GeirG. Mange ganger hadde utfallet av slike situasjoner vært en helt annen dersom Politiet f.eks. fulgte trafikkbildet i en sivil politibil.

 

Idioter som ikke klarer å bli forbikjørt burde vært fratatt førerretten. Har selv møtt på en del av disse, og ofte er eneste mulighet å øke farten ytterligere, spesielt hvis man allerede har kommet forbi midten på bilen man kjører forbi.

 

Har sågar opplevd at en bil jeg har kjørt forbi så på meg til venstre, før han ga bånn pinne for å ikke bli forbikjørt. Dette skapte en farlig situasjon pga både etter hvert møtende trafikk, og trafikk som lå bak oss i samme retning. Fikk til slutt presset meg inn igjen bak ham, og fulgte selvsagt etter da han stoppet på en nærliggende butikk. Var så forbanna at jeg ikke engang husker hva jeg sa til ham..!

Lenke til kommentar

eg kjører vanligvis med vett og respekt for andre bilister. sikker vanskelig og tro. men det sverger jeg på. jeg jobber i budbransjen og ser masse rart om dagene .så trafikken har jeg respekt for. men jeg var faktisk kommet opp på siden av panseret hannes. når han begynte og gi flat pedal. da var det for sent og legge seg inn bak den, mente jeg da. eg turde ikkje det. så eg ga litt mere på uten og passe speedometeret.. og der stod dem i buskene :D. første gang fratatt førekort også. mine kollegaer tipper rundt 4-5 mnd og en bot mellom 7 og 8000. eg burde gå klar 6 mnd og 1 dag. for da krevers ny oppkjøring. som jeg undersøkte i dag. du kan miste føreretten i 6 mnd og gå klar og få den tebake i posten.¨

 

i værstefall her i min situasjon så tror eg hardeste straff er 6 mnd og 10000 i bot. til og med da mener eg Straffen er for hard.. Greit nokk det var på kveldstid. men det var klar sikt tør vei og veldig lite trafikk.. eg hadde aldri gjort det på en ettermiddag eller med tåke og våt vegbane...

 

men men jeg forventer den værste på 6 mnd og 10000 i bot.- arbeidsgiveren min har 2 år med juss studier . til og me han tipper maks 5mnd og rundt 7500 i bot.. det har gått 5 dager nå. ingen brev mottat ennå. etter loven så har dem ytterlige 16 dager til på seg. ellers blir det bare en kraftig bot og tilbake levering av førekort... jeg takker for alle deres meninger og kommentarer. det hjelper meg og sette lettere syn på saken. for dette er Trasig. eg er bare sjelegla jeg beholdt jobben.....

 

mvh Tommy

Lenke til kommentar

kanskje litt for seint å påpeke det og det hjelper det nok ikke da det var de som målte deg som burde håndtert det, men vis han som du skule forbi akselererte når du skulle passere så brøyt han vel loven han og.

tenker på trafikkreglene paragraf 12 punkt 4:

4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

med mindre du forsøkteå kjøre forbi på høyre siden da.

Lenke til kommentar

hehe niks. var bare en vurdering på feil sted te feil tid. han bak rakk vel og bremse ned tenker eg. men men. eg vil oppdatere utfallet her en av dagene :D så snart brevet med dommen er kommet. eg tipper 5 mnd og 8000 i bot.- det syns eg e mer enn hard nokk straff for en som er ferdig med prøvetiden. ut i fra Tabellen eg linket... men takk for sitaten :D skulle nesten printet ut. og lagt ved søknaden fra sjefen. kan jo ikkje skade da=?

Lenke til kommentar

men vis han som du skule forbi akselererte når du skulle passere så brøyt han vel loven han og.

 

Helt klart. En som vil kjøre forbi, SKAL hjelpes forbi. Men det blir bare påstand mot påstand dersom politiet selv ikke ser hendelsen, og uten bevis blir saken umulig. DE har bevis mot den som kjørte for fort, og ingenting på den som brøt paragrafen du viser til.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ble tatt i 106 km (jæævla surt, 105 km så hadde jeg bare fått bot ^^) i en 70 sone, trodde forøvrig at det var en 80 sone (aldri kjørt der før).

 

Men da jeg ble stoppet så sa politimannen at jeg ville være uten lappen i 3 mnd. Etter de tre mnd hadde gått så fikk jeg lappen i posten ;p

Ble stoppet litt nord for Trondheim.

 

Så litt rart at de ikke sa det til deg også.

Det må garantert være på Skatval, har hatt flaks der maaange ganger.

Passerte en fotoboks i 120..... heldigvis var den utn kamera:)

 

Mistet lappen i en 60-sone fikk 5 mnd. Er budbilsjåfør selv, men det hjalp ikke mye å søke. På siste søknaden fikk jeg en uke avslag, kun for at jeg sendte inn en søknad i uka.

 

eg snakket med en betjent i dag. og han var enig med meg at eg går nok klar under 6mnd og 1 dag. det er da dem krever ny oppkjøring og teori prøve. kommer eg på 6 mnd blank så går eg akkurat klar te og få den tebake :D så e det eg satser på. å få den tebake før det e bare sweet og stor bonus :D,. men fleste sier at det ikke er varigheten eg skal tenke på. ikke sikkert den blir så stor. er boten purken tenker på mest. men det er andres erfaringer......

betjente sa te meg at eg har ingen ting og tape på og søke. :D var ikke for råkjøringens skyld. var kun for og komme forbi den helvetes sinken... men men eg sverger ALDRI igjenn når eg for den tilbake. Straffe rammen min er jo 3-til 6 mnd. skulle eg få krav om ny oppkjøring. så jaja det har eg gjort før. og kan klare det igjenn. med mye mer erfaring denne gangen :D

 

 

Hadde du prikker fra før? har du fra 1-4 prikker får du 3 mnd ekstra. Vanlighvis får man også lavere straff hvis overtredelsen skjedde

 

"i umiddelbar tilknytning til en ellers aktsom forbikjøring, vurderes forholdet noe mildere (fradrag med 20-30%). Dette gjelder ikke når fartsoverskridelsen har vært vesentlig høyere enn det som er påkrevet for å foreta en ellers aktsom forbikjøring, eller den motorvogn som ble forbikjørt holdt høyere hastighet enn tillatt."

Lenke til kommentar

Ble tatt i 106 km (jæævla surt, 105 km så hadde jeg bare fått bot ^^) i en 70 sone, trodde forøvrig at det var en 80 sone (aldri kjørt der før).

 

Men da jeg ble stoppet så sa politimannen at jeg ville være uten lappen i 3 mnd. Etter de tre mnd hadde gått så fikk jeg lappen i posten ;p

Ble stoppet litt nord for Trondheim.

 

Så litt rart at de ikke sa det til deg også.

Det må garantert være på Skatval, har hatt flaks der maaange ganger.

Passerte en fotoboks i 120..... heldigvis var den utn kamera:)

 

Mistet lappen i en 60-sone fikk 5 mnd. Er budbilsjåfør selv, men det hjalp ikke mye å søke. På siste søknaden fikk jeg en uke avslag, kun for at jeg sendte inn en søknad i uka.

 

eg snakket med en betjent i dag. og han var enig med meg at eg går nok klar under 6mnd og 1 dag. det er da dem krever ny oppkjøring og teori prøve. kommer eg på 6 mnd blank så går eg akkurat klar te og få den tebake :D så e det eg satser på. å få den tebake før det e bare sweet og stor bonus :D,. men fleste sier at det ikke er varigheten eg skal tenke på. ikke sikkert den blir så stor. er boten purken tenker på mest. men det er andres erfaringer......

betjente sa te meg at eg har ingen ting og tape på og søke. :D var ikke for råkjøringens skyld. var kun for og komme forbi den helvetes sinken... men men eg sverger ALDRI igjenn når eg for den tilbake. Straffe rammen min er jo 3-til 6 mnd. skulle eg få krav om ny oppkjøring. så jaja det har eg gjort før. og kan klare det igjenn. med mye mer erfaring denne gangen :D

 

 

Hadde du prikker fra før? har du fra 1-4 prikker får du 3 mnd ekstra. Vanlighvis får man også lavere straff hvis overtredelsen skjedde

 

"i umiddelbar tilknytning til en ellers aktsom forbikjøring, vurderes forholdet noe mildere (fradrag med 20-30%). Dette gjelder ikke når fartsoverskridelsen har vært vesentlig høyere enn det som er påkrevet for å foreta en ellers aktsom forbikjøring, eller den motorvogn som ble forbikjørt holdt høyere hastighet enn tillatt."

 

 

EG snakket med Politiet i dag. og dem bekreftet etter samtale med Jurist. at eg fikk MAKS 6mnd så ett sted mellom 28 mai og 28 August for eg den tilbake. det bekreftet Politiet selv. juristen satt i akkurat samme øyeblikk og regnet på det. men mer enn 6mnd fikk eg IKKJE!!! så eg slapp både ny førerprøve og teori. alt pga. 1: ferdig med prøve tid.

2: samtykket. 3: erklærte straffeskyld 4: er yrkesjåfør og er avhengig av førekortet for og beholde jobben. 5: ingen tidligere dommer.... eg var innenfor straffe rammen på 3-6 mnd fikk eg bekreftet også.. var selv juristen som sa til saksbehandleren og da fortalte videre til meg over tlf.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...