Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Spydd i taxi, bot på 800?


passionpit

Anbefalte innlegg

Samboeren min fikk akkurat en telefon om at han spydde i en av taxiene i går(uten at han husker det selv). De sa han fikk bot på 800 kr, og måtte komme innom kontoret med dette og merke konvolutten med et navn jeg ikke nevner her.

 

Er dette lov?

Taxiselskapet er ganske lite, men burde de ikke sende en regning ihvertfall, istedenfor å kreve at han kommer innom med en konvolutt med pengene?

Og er 800 kr en rimelig pris for å spy i en taxi?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tipper det tar litt tid å fjerne spy i fra taxi, for å ikke nevne hvor ubehagelig det er, så kr 800 synes eg ikke var så galt.

 

Men, å levere dette i en konvolutt uten å få kvittering eller faktura virker rimelig mistenkelig. Høres mest ut som om man prøver å unngå at det rapporteres inn til skattemyndighetene = svart.

 

Som sagt, kr 800 var ikke så galt, men krev å få faktura.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

800,- er faktisk rimelig. Tenk på kundene og verdifull tid de taper på å gjøre ren drosjen. Natt til Søndag er jo høytid. Tid er penger i det yrket og for å ikke snakke om at det er en ubehagelig jobb å gjøre rent.

Lenke til kommentar

Men tror dere ikke at om vi ber om kvittering, så går det greit?

Er litt redd for at om vi ber om faktura, så tar de det dobbelte, pga de er ganske lure her.. Mistenker at han tar en litt mindre pris og ikke har fortalt det til noen så han kan putte pengene i lommen.

Heller det enn at han tar det dobbelte, eller enda verre.

Lenke til kommentar

Her i byen er det 1000,-

 

Det er opp til hver taxi, hvis en spyr ut baksetene som tilfeldig vis ikke er skinn, er kvelden ødelagt. Da kan man ta 5000 om det er det man bruker å ta inn på en slik kvell.

Hvis man nekter blir politiet tilkalt og sier at du skal betale. Det er ditt ansvar å spy ute, å da må du ta konsekvensene hvis du spyr inne. Enkelt.

Endret av Kaktuz
Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Det koster taxier rundt 1000kr per time de må vaske, i stedet for kjøre, i tidsrom rundt midnatt - lørdag natt.

 

En taxisjåfør som omsetter for kanskje 20 000kr på en uke, kan være avhengig av opptil 7000kr av disse på et lørdag nattskift. Yrkessjåførene fortjener respekt for den kjempejobben de gjør i helgene. Jeg kjører selv aldri et taxiskift på kveldstid igjen. De bokstavelig spydige holdningene folk flest har er uberettiget selvgodhet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men tror dere ikke at om vi ber om kvittering, så går det greit?

Er litt redd for at om vi ber om faktura, så tar de det dobbelte, pga de er ganske lure her.. Mistenker at han tar en litt mindre pris og ikke har fortalt det til noen så han kan putte pengene i lommen.

Heller det enn at han tar det dobbelte, eller enda verre.

 

De kan da ikke plutselig kreve det dobbelte når du ber om faktura/regning.

 

Hva hindrer taxiselskapet i å ikke ta betalt to ganger, hvis du legger kontant i en konvolutt?

Lenke til kommentar

Det er opp til hver taxi, hvis en spyr ut baksetene som tilfeldig vis ikke er skinn, er kvelden ødelagt. Da kan man ta 5000 om det er det man bruker å ta inn på en slik kvell.

Hvis man nekter blir politiet tilkalt og sier at du skal betale. Det er ditt ansvar å spy ute, å da må du ta konsekvensene hvis du spyr inne. Enkelt.

 

Kan man det? Det hørtes ikke for meg rettferdig ut.

 

Hvis jeg f.eks kjører budbil, og en annen kar krasjer inn i meg, og det er ingen tvil i skyld. Om det så tar en time eller flere, la oss si jeg nå tapte tusenvis av kroner på at jeg ikke nå kunne levere disse varene i tide, alt i alt i konsekvens pga en feil denne karen hadde gjort.

 

Da kan jeg likevel ikke kreve erstatning av han for tiden jeg har tapt, kun for den direkte skaden han påførte bilen. Det er ikke hans feil at tiden min er verdt mer enn hans.

 

Jeg ser derfor ingen grunn til at taxisjaføren skal kunne kreve det heller. Mulig jussen sier noe annet men.

Lenke til kommentar

Man må betale for det påregnelige økonomiske tapet skaden man har påført koster. Når man spyr i en taxi, så er det åpenbart påregnelig at taxien må slutte å kjøre en stund for å vaske ut, ingen vil ta en taxi med spy i.

 

For øvrig har jo ansvarsforsikring tidligere måtte betale for leiebil ved kollisjon (se Rt. 1992 s. 1469), så tapt fortjeneste fordi bilen er på verksted er nok ikke helt utafor det heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Hadde noen spydd i min drosje hadde jeg avkrevd langt mer enn 800 kroner. For det første er det ikke min jobb å tørke opp mageinnholdet til folk, så bilen hadde blitt sendt til rens. Regningen der hadde kommer på rundt 3000 kroner, så må man også regne med tapt omsetning. Rundt 1500-4000 kroner alt ettersom når på døgnet jeg blir nødt til å parkere bilen.

 

Og jeg hadde selvfølgelig ikke sent regning. Jeg hadde kjørt rett ned på kammeret hvis kunden hadde begynt å krangle.

 

Heldigvis på mine 8 år som drosjeeier har ingen spydd i bilen min enda, men jeg har hatt et par tilfeller der noen har sølt øl i bilen. Begge tilfellene har kunden nektet å gjøre opp for seg, begge gangene har jeg kjørt ned på kammeret og politiet har avkrevd betaling fra kunden. Hva turen kom på (jeg slår selvfølgelig ikke av takstameteret mens kunden står der og krangler med politiet) + betaling for tiden jeg bruker for å gjøre ren bilen.

 

Titt og ofte klør vi politiet litt på ryggen og når vi trenger det, klør de tilbake. En grei symbiose.

Lenke til kommentar

Hadde noen spydd i min drosje hadde jeg avkrevd langt mer enn 800 kroner. For det første er det ikke min jobb å tørke opp mageinnholdet til folk, så bilen hadde blitt sendt til rens. Regningen der hadde kommer på rundt 3000 kroner, så må man også regne med tapt omsetning. Rundt 1500-4000 kroner alt ettersom når på døgnet jeg blir nødt til å parkere bilen.

 

Og jeg hadde selvfølgelig ikke sent regning. Jeg hadde kjørt rett ned på kammeret hvis kunden hadde begynt å krangle.

 

Heldigvis på mine 8 år som drosjeeier har ingen spydd i bilen min enda, men jeg har hatt et par tilfeller der noen har sølt øl i bilen. Begge tilfellene har kunden nektet å gjøre opp for seg, begge gangene har jeg kjørt ned på kammeret og politiet har avkrevd betaling fra kunden. Hva turen kom på (jeg slår selvfølgelig ikke av takstameteret mens kunden står der og krangler med politiet) + betaling for tiden jeg bruker for å gjøre ren bilen.

 

Titt og ofte klør vi politiet litt på ryggen og når vi trenger det, klør de tilbake. En grei symbiose.

 

Jeg er enig i at man skal gjøre opp for seg når man spyr ned arbeidsverktøyet til en ellers travel taxisjåfør. Det skulle bare mangle; taxisjåførene mister verdifull kjøretid og får den utrivelige jobben med å rydde opp etter folk som kke klarer å kontrollere inntaket sitt.

 

Men jeg tenker samtidig at det er urimelig å bli konfrontert med en erstatningssum for noe man ikke helt vet hva koster før jobben er gjort. Sett i lys av at passasjeren med all sannsynlighet har promille virker det kanskje litt spekulativt å dra de ned på kammeret for å gjøre politiet til dommer i en sak hvor erstatningssummen er uklar, eller?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...