Gå til innhold

Oppsett av en Windows Server 2008


mortenLo

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har fått i oppgave å sette opp en server med windows server 2008,

de vil ha muligheten til å logg på flere stykker av gangen med utlagt skrivebord, samt de vil ha noen felles mapper de kan lage filer til som alle brukerne skal ha tilgang til.

 

Jeg lurer på hvordan dette skal gjøres på best mulig måte.

 

Det er fast ip adresse, burde jeg sette opp en virituel maskin til hver bruker,

eller er det noen her som har noen måter man kan løse dette på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc546615.aspx

 

Du setter opp Windows Server 2008 med Terminal Services, og så kan x antall brukere logge på sitt "eget" skrivebord, kjøre felles programmer, dele felles mapper og dokumenter etc.

 

Men det er ikke gratis da, du må få tak i TS CALs.

 

Skal du kun teste ut, så kan du jo søke litt på nett, ang løsninger for dette (ikke noe hacks eller noe slikt, bare noen lure triks).

Men er det et firma eller noe slikt, bør du kjøpe lisenser.

 

Jeg har akkurat satt opp en TS server her hjemme i dag faktisk. Kun til testing selvsagt.

Og det er nokså enkelt. Nå har ikke jeg begynt å sette opp brukere etc enda, men prinsippet skal være greit.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har satt opp dette selv en gang, men kun i test-miljø. Eneste forskjellen er at man i prod må ha et par lisenser som nevnt over.

 

Du kjører "Add role" og velger "Remote Desktop Services", resten er mer eller mindre rett-fram. Eneste jeg er usikker på er dette med sertifikater, jeg har kun testet med self-signed. Jeg har også kun testet i et miljø med en domenekontroller som holder styr på brukere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...