Gå til innhold

Kjøp av PC, Intel i5 mot i7 oppsett (ift bruk), 10k og 15k


Anbefalte innlegg

Heisann

 

Hadde planer om å kjøpe en ny bærbar pc til noe over 10k, men fant ut at jeg kommer bedre ut med en ultraportabel + en stasjonær pc (remote desktop). Men så var det hva man skulle putte inn i denne herligheten.

 

PC-en skal brukes til applikasjoner som Archicad, Photoshop (e.l.) og noe spill. Så en kombinert spill- og jobbmaskin. Hvor kraftig tror dere den burde være for at ting skal gå smertefritt? Ta gjerne utgangspunkt i eksempelmaskinene. Det er et mål at den skal gå så stille som mulig, har noen forslag til strømforsyninger? Og generelt, ser dere problmer knyttet til oppsettene, unødvendigheter?

 

Alternativ 1: kraftig i7

Hovedkort: Asus Rampage II Extreme (eller billigere Asus P6T Deluxe V2)

Prosessor: Intel i7 960 (eller billigere Inter core i7 920)

Minne: Corsair Dominator GT DDR3-2000 CL7 6 GB

Skjermkort: Radeon HD 5870 (eller Radeon HD 5850)

Kabinett: Antec Performance One P183 (eller må det noe større til ift hovedkortet, leste det var litt for stort for ATX-standard)

+ annet

 

Her går det ca. 14k i overnevnte komponenter med resterende nødvendigheter, bortsett fra skjerm og strømforsyning. (har skjerm, så det trenger jeg ikke å tenke på). Strømforsyning vil jeg gjerne ha innspill på. Hvis jeg går for alle parentesalternativene blir det ca. 12k uten strømforsyning. Planen er å kjøpe så bra som jeg trenger (og for litt tid fremover), uten at jeg skal runinere meg fullstendig.

 

Alternativ 2: litt mindre kraftig i5

Hovedkort: Asus P7P55D

Prosessor: Intel i5 750

Minne: Patriot Viper DDR3 1600 6 GB

Skjermkort: Radeon HD 5850

Kabinett: Antec Performance One P183

+ annet

 

Her blir prisen opp mot 9k uten strømforsyningen. Det er heller ikke noen "dårlig" PC, men er den god nok? Er det første alternativet for godt? Så det henger litt mellom Intel i5 core eller Intel i7 core. Og jeg ønsker da å følge opp den valgte prosessoren med et tilsvarende system rundt. Ingen vits å kjøpe kraftige komponenter uten at man får utnyttet dem skikkelig.

 

Så til sist og ikke minst, det er første stasjonære PCen jeg starter på selv, og er i stor grad en novise i faget. Kan hende noe er helt på jordet, og jeg håper på konstruktive innspill.

 

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville byttet til et annet kabinett,har samme og det er grusomt trangt å knotene og holde på i og kvaliteten er så der er min erfaring,men ganske pent og kjølig er det.ssd vil jeg og anbefale,gjorde min pc betraktelig raskere.kjøpte en intelx25 gen2 80gb og er storfornøyd med den investeringen.i7 960 er overpriset og penger ut av viduet,ville valgt 920 d0.

Endret av jallanissen
Lenke til kommentar

Ville byttet til et annet kabinett,har samme og det er grusomt trangt å knotene og holde på i og kvaliteten er så der er min erfaring,men ganske pent og kjølig er det.ssd vil jeg og anbefale,gjorde min pc betraktelig raskere.kjøpte en intelx25 gen2 80gb og er storfornøyd med den investeringen.i7 960 er overpriset og penger ut av viduet,ville valgt 920 d0.

 

Skal ikke P183 være et av de stilleste kabinettene på markedet?

Så stille som mulig var jo et kriterie.

Lenke til kommentar

Tja er vel mange nye kabinetter som er like tyst vil jeg tippe,et kjølig,pent og tyst kabinett men svarte så trangt og kvaliteten er sådær.skal ikke dille mye inni der før det ser trasig ut.

Da har du slurva.. Det er et strålende kabinett å bygge i med god plasstil alle komponenter. Tilogmed plate under hovedkortet for at du skal få skjult alle kablene, så at det ser dårlig ut inni der etter at du har bygget selv kan bare skyldes en ting...

 

Antec P183 er et stilrent kabinett som virkelig gjør jobben med å minimere støyen så langt det lar seg gjøre. Jeg kan dog anbefale å bytte ut kabinettviftene med noen som har et noe lavere lydnivå :)

 

-Øivind-

Lenke til kommentar

Jeg ville tenkt meg litt om angående skjermkort... Det viser seg at de nyeste 3D skjermkortene er latterlig dårlige på 2D. Og som jeg forstår det blir du å bruke en del 2D og vektorbaserte program. Se denne artikkelen for mer info: http://www.tomshardware.com/reviews/2d-windows-gdi,2539.html

 

Selv kjører jeg en del 2D program i Windows 7 og med HD 4850. I feks photoshop, indesign ol. kan maskinen restarte helt uoppfordret. Er ikke 100% sikker på at skjermkortet er problemet, men jeg har mine mistanker.

 

Ellers ser oppsettet fint ut. Har selv i7 920, asus p6t se, 1333 RAM (CL7) samt ssd disker. Om du kjøper billigere CPU, GPU og HK får du kanskje penger til overs til en SSD disk?

Lenke til kommentar

Tja er vel mange nye kabinetter som er like tyst vil jeg tippe,et kjølig,pent og tyst kabinett men svarte så trangt og kvaliteten er sådær.skal ikke dille mye inni der før det ser trasig ut.

Da har du slurva.. Det er et strålende kabinett å bygge i med god plasstil alle komponenter. Tilogmed plate under hovedkortet for at du skal få skjult alle kablene, så at det ser dårlig ut inni der etter at du har bygget selv kan bare skyldes en ting...

 

Antec P183 er et stilrent kabinett som virkelig gjør jobben med å minimere støyen så langt det lar seg gjøre. Jeg kan dog anbefale å bytte ut kabinettviftene med noen som har et noe lavere lydnivå :)

 

-Øivind-

mange som klager over at det er trang i dette kabisset,og kvaliten er etter mitt syn dårlig.slurv er bare tull,jeg tar meg alltid god tid og er nøye.sidedørene blei skeive etter og ha åpnet det to ganger med svær glipper på toppen som ser stygt ut.enig det med viftene,etter 6mnd er det blitt skrapelyd i begge mine vifter.etter jeg fikk min mist 800w så ble det ikke plass til vifta for kjøling av disker,og etter jeg fikk 5870 så får jeg ikke brukt hardiskbrønn nmr. 2.men stopper der,smaken er som baken ;)

Lenke til kommentar

Takk for mange innspill :)

 

Har gjort litt mer research på nettet og tror jeg vil gå for et utgangspunkt med en i7 CPU. Bra poeng ift ytelse for pengene med CPU-en, og jeg blir nok derfor å gå for en i7 920. Prisklassen bli da på rundt 15.000. Kabinettet kan nok bli i minste laget, og i så tilfellet bør jeg gå noe opp i størrelse. Jeg kan gå hele veien og kjøpe for eksempel et Corsair Obsidian Series 800D, men jeg vet ikke om det er verdt pengene. Kan jeg gå for en mindre kabinett som fortsatt gjør jobben like bra? Forslag?

 

Jeg ville tenkt meg litt om angående skjermkort... Det viser seg at de nyeste 3D skjermkortene er latterlig dårlige på 2D. Og som jeg forstår det blir du å bruke en del 2D og vektorbaserte program. Se denne artikkelen for mer info: http://www.tomshardw.../2d-windows-gdi,2539.html

 

Ai, ai... Ja, har lest igjennom linken ift 2D/3D problematikken og må si meg litt skuffet over "drømme" skjermkortet mitt. I følge artikkelen hjelper ikke noe særlig å gå verken opp eller ned i 5000-serien.

 

hva har første prioritet, spill eller jobb?

 

Da kommer kanskje kompromisset mellom jobb/spill på skjermkortet. Prioriteringen er jobb, så spill. Men det blir ikke klaget over å ha et heftig skjermkort til spill for å si det sånn :D Arkitektur software går mot bruk av BIM (Building Information Modelling) der man jobber grafisk i 3D, men har ingen anelse om programvaren jobber i 3D, 2D eller 2,5D for den sags skyld. Noen av dere vet sikkert bedre enn meg i hvertfall...

 

Ser også at det er en generell problematikk i forhold til Radeon HD 58XX kortene, men dette er ikke kommentert i noen av tester/anbefalinger jeg har funnet. Hvis problemet er veldig vanlig lønner det seg kanskje for meg å bytte til for eksempel et GTX 285, som også gjør det mye bedre på 2D prosessering. Prisen er litt høyere, men tror at det for min del henger på reboot-problematikken knyttet til radeon 58xx. Det vil i hvertfall gjøre 5870 til et ikke-alternativ. Diskusjonen ift det hører kanskje ikke hjemme her, men sier ikke nei takk til innspill :)

 

Så hvordan Forslaget ser ut for øyeblikket:

HK: Asus P6T Deluxe V2

CPU: Intel Core i7 920

Minne: Corsair Dominator GT DDR3-2000 CL7 6 GB cache

Skjermkort: Asus Radeon HD 5870 / Nvidia Geforce GTX 285

Lydkort: Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer

HDD: WD Digital Caviar Grenn 1,5 TB 32 MB cache

SSD: Intel X25-M 80 GB SSD Gen 2, (OS++)

Kabinett: Corsair Obsidian Series 800D

PSU: Corsair HX 850

CD/DVD: Nec AD-7240S Sort

Vifter: 3x 120mm i tillegg

 

Prisen er litt stiv på nesten 17.000, men går jeg ned til HD 5850, minnet til Patriot Viper DDR3 1600 6 GB, og PSU til HX 750 går prisen ned til nesten 14.000. OS kommer da i tillegg, men det er også det eneste som utestår.

 

Hva tror dere?

Lenke til kommentar

Trenger du virkelig 750W? Du klarer deg fint med 650W så fremt du ikke har planer om Crossfire/SLI, selv med en kraftig overklokk.

 

Trenger du lydkort? Med mindre du har spesielle behov vil jeg våge å påstå at det integrerte holder. Evt. kan du legge til lydkort senere dersom det integrerte viser seg å ikke holde mål.

 

Siden GPU tydeligvis er et stort punkt her, hva med å vente til Nvidia får ut sine DX11-kort? Ville ikke gått for GTX2** da disse er på vei ut. Hold deg til HD5-serie eller vent på neste gen. fra Nvidia er mitt råd.

Lenke til kommentar

Trenger du virkelig 750W? Du klarer deg fint med 650W så fremt du ikke har planer om Crossfire/SLI, selv med en kraftig overklokk.

 

Trenger du lydkort? Med mindre du har spesielle behov vil jeg våge å påstå at det integrerte holder. Evt. kan du legge til lydkort senere dersom det integrerte viser seg å ikke holde mål.

 

Siden GPU tydeligvis er et stort punkt her, hva med å vente til Nvidia får ut sine DX11-kort? Ville ikke gått for GTX2** da disse er på vei ut. Hold deg til HD5-serie eller vent på neste gen. fra Nvidia er mitt råd.

 

Ift PSU er jeg enig i at jeg ikke nødvendigvis trenger en 750W, men tenkte det ville være bedre å belaste den 60% enn 90%. Har ingen planer om overklokking. Men, midre belastning --> mindre støy/varme. Systemet ble å gå på litt over 400W i følge en nettkalkulator, så 750W er kanskje litt overkill. Men på lavere belastning håper jeg at den skal vare lengre :D

 

Nei, jeg trenger egentlig ikke lydkort. Lydkortet ligger på 700kr, og jeg tenkte at det kunne heve lydkvaliteten betraktelig ift det intgrerte. Likevel, bra innspill å kanskje heller vente. Den integrete lydkortet burde egentlig holde, men har ingen referanser i forhold til hvor bra det integrete lydkortet presterer. Og kan trenge de 700 kronene...

 

Godt poeng ift skjermkort, stemmer det at releasedate på GF100 er 26. mars? og vet noen en eventuell prisantydning?

Endret av Akantus
Lenke til kommentar

Prisen blir trolig ganske høy, men du kan jo spytte i de 700kr du sparer på lydkortet ;) Det som nok jeg er mest betenkt ift. er om dette blir en papirlansering, eller om kortene faktisk blir tilgjengelige fra lanseringsdato. Ryktene sier at produksjonsproblemer vil medføre enda lavere tilgjengelighet enn det man normalt ser på ferske kort.

 

Var en fyr på forumet som benchet et system med en Core2Quad og 2 stk HD4870X2(!), alt overklokket, med en Corsair på 650W. Seff ikke å anbefale, men jeg synes det sier litt om hvilke PSU-behov de fleste av oss egentlig har...

Lenke til kommentar

Begynner å bli veldig gira og vil bestille snart, ny PC blir kjempebra :D Hvis det er flere innspill er det bare å komme med dem, det er aldri for sent (for dere, kanskje for meg)

 

Ny PC:

HK: Asus P6T Deluxe V2 (1900,-)

CPU: Intel Core i7 920 (2200,-)

Minne: Corsair Dominator Twin3X DDR3-1600 6 GB (1800,-)

Skjermkort: Asus Radeon HD 5870 (3100,-)

Lydkort: -

HDD: WD Digital Caviar Black 1,0 TB 32 MB (800,-)

SSD: Intel X25-M 80 GB SSD Gen 2, (1800,-)

Kabinett: Corsair Obsidian Series 800D (2000,-)

PSU: Corsair HX 750 (1200,-)

CD/DVD: Nec AD-7240S Sort (250,-)

OS: Win7 OEM, pro (1300,-)

Vifter 120mm 3x: (600,-)

Margin: (500,-)

Totalt: 17450,-

 

Kanskje litt dyrere enn jeg først hadde tenkt på, men med nytt OS og SSD er det ikke uventet. Gleder meg til jeg slutter å bruke laptop-en fra 2005, og tar i bruk denne nye:)

 

Vil takke alle som har kommet med innspill; @CS, Areah, Jallanissen, Vidarkri, Branick, Stefag og Hugo_Hardnuts.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...