Gå til innhold

Aktivering av windows ved bytte av hovedkort


Anbefalte innlegg

Hovedkortet på min 4 år gamle packard bell pc er defekt.

Og var dessuten tilbud på komplett denne helgen, så jeg bestillte nytt hovedkort.

Tenkte dette ville gå greit, men etter litt søking på nett så jeg at de fleste sier at hvis jeg bytter ut hovedkortet i en oem pc vil ikke windows la seg aktivere lenger.

ble redd siden da vil jeg ha wasta masse penger på nytt hovedkort :cry:

 

Ringte derfor microsoft, karen der sa at så lenge det gamle hovedkortet mitt virkelig var defekt så kan jeg bytte det ut. Og at jeg kun trenger å ringe microsoft igjen for å få widnows aktivert.

 

Idag tvilte jeg litt, så jeg ringte microsoft igjen. Norsk kundeservice var stengt, så jeg ble satt over til den engelske.

Der ble jeg møtt relativt sur inder som klagde over at jeg måtte ringe packard bell ellerno.

Så jeg ringte igjen senere, (denne gangen uten å nevne packard bell :p)

Men han som svarte her mente at dersom det var OEM-windows fra en Selvbygd pc kunne jeg bytte hovedkort så ofte jeg ville. Mens om det var oem-windows fra f,eks dell så kunne jeg ikke bytte.

 

er som sagt en 4 år gammel pc. Siden det ikke selges Am2 hovedkort lenger fant jeg et am2+ hovedkort med relativt like spesifikasjoner

 

Kort version: Kan jeg bytte ut det defekte hovedkortet på packardbell pc'en min, og fortsatt kunne aktivere windows etter at jeg har gjort det?

 

Hadde vært fint med svar så fort som mulig, sånn at jeg evt kan avbestille orderen før den blir sendt ut!

Endret av randomguy1234
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei,

jeg er nesten sikkert på at du har en OEM versjon siden dette er en " packard bell pc "

da gjelder det å bytte hovedkort som er likt eller nærmeste likt ( hvis denne er utgått i produksjonen )

da kan du via microsoft aktivere den på nytt.

 

jeg har misted den linken til " rune zachariassen " e.l. fra microsoft norge som forklarer dette med OEM, men han var klart i overstående.

 

lykke til

 

Hvis man bytter ut et defekt hovedkort med et nytt hovedkort av samme type eller med tilsvarende spesifikasjoner fra samme leverandør, defineres det ikke som en ny maskin og ingen ny Windows lisens kreves.

 

her er linken :

 

http://blogs.msdn.com/runez/

Lenke til kommentar

Men det er viktig å vite at det er forskjell på en Microsoft OEM lisens og en pc produsents OEM.

All support ang OEM lisenser må tas med selskapet du har kjøpt pcen av.

Og det er ikke 100% garantert at du får aktivert den lisensen på et nytt hovedkort. Trolig får du det, siden det er så lenge siden du aktiverte den første gangen, men det finnes ingen garantier.

Lenke til kommentar

Avbestillte.

 

Viste seg at det er altfor mye stress med å bytte hovedkort, reinstallere windows etc etc. er heller ikke verdt det på 5 år gammel pc tenkte jeg.

 

Ringte packard bell direkte idag og spørte om jeg kunne kjøpe et nytt hovedkort av dem. (samme type og merke slik at pc'en ikke legger merke til det)

Dette var ikke mulig sa han, det eneste ville evt være at de tok inn pc'en for så å bytte ut hovedkortet.

 

 

Pris for å bytte ut hovedkort på en 5 år gammel pc:

2000kr

Hvorav 1000 er til arbeid

 

Raga helt sykt istad, orker ikke mer.

Skal aldri kjøpe ferdig pc mer, så lenge jeg lever.

Endret av randomguy1234
Lenke til kommentar

Vil jo påstå at du har gjort et bra kjøp. en pc som holder i 5 år er vel mer enn hva man kan forvente.

Men nå kjøper jeg ny pc enten hvert år eller hvert annet år, så kan vel kanskje ikke helt sammenligne meg med deg.

Ferdig pcer er kjekke de, helt til noe går i stykker. Da er det bedre med egen bygde pcer, for da kan man bytte ut den delen som er defekt.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...