Gå til innhold

Jobbe som ingeniør innen offshore?


Eazt

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg ville ikke brukt ordet stor sjangs i sammenheng med ingeniørjobb offshore, men man har mulighet til å søke med forskjellige typer utdannelse. Det kommer helt ann på hva/hvem du ønsker å jobbe for. Man kan studere alt i fra elektro, petrolium, kjemi, marineteknikk osv. Men du spør om Kjemi, og ja- man kan få jobb innen laberatorie offshore.

Lenke til kommentar

Mekatronikkutdanningen i Grimstad jobber tett opp mot verdens største leverandører av offshoreutstyr for oljeboring. Som mekatronikkingeniør har du store muligheter til å bli serviceingeniør hos for eksempel National Oilwell Varco eller Aker Solutions. Som serviceingeniør så jobber du ikke fast på oljerigger, men du går gjerne turnus på samme måte, og de ukene du er på jobb blir du sendt ut på varierte oppdrag rundt om på forskjellige oljerigger i verden.

Lenke til kommentar

Mekatronikkutdanningen i Grimstad jobber tett opp mot verdens største leverandører av offshoreutstyr for oljeboring. Som mekatronikkingeniør har du store muligheter til å bli serviceingeniør hos for eksempel National Oilwell Varco eller Aker Solutions. Som serviceingeniør så jobber du ikke fast på oljerigger, men du går gjerne turnus på samme måte, og de ukene du er på jobb blir du sendt ut på varierte oppdrag rundt om på forskjellige oljerigger i verden.

 

Mekatronikkutdanning? Hvilken ingeniørlinje er det? Søker man gjennom samordnaopptak?

Er det det samme som maskin?

Lenke til kommentar

Jeg tror det kan gi deg en svært spennende jobb med gode muligheter. Hvordan lønnen er tørr jeg ikke si sikkert, men ettersom det er ett relativt nytt fagområdet (HiB startet studiet i 2007) så vil jeg tro det er gode muligheter- fremtidsmessig.

 

Faget baserer seg på undervannsinstallasjoner, altså subsea installasjoner. Dette er en løsning der man setter brønnene som tidliggere har stått på plattformer, ned på havbunnen. Næringer du kan jobbe innen er som HiB beskriver;

Den tverrfaglige utdanningen gjør undervannsingeniøren i stand til å arbeide på en rekke felter innen olje- og gasssektoren, hos leverandørbedrifter og i rådgivende virksomheter. Du kan også få jobb i annen industri som trenger ingeniører med bakgrunn innen mekanikk og/eller elektronikk.
Lenke til kommentar

Mekatronikkutdanning? Hvilken ingeniørlinje er det? Søker man gjennom samordnaopptak?

Er det det samme som maskin?

 

Mekatronikk er en tverrfaglig linje, som kombinerer mekanikk (maskin), elektronikk og datateknikk. Maskiner som skal bevege seg kontrollert, slik som drillingutstyr, inngår i mekatronikk. Jeg tror de har en linje i Kongsberg som går på dette, og jeg vet de har en linje på Universitetet i Agder, Grimstad som heter mekatronikk.

 

Se http://nn.wikipedia.org/wiki/Mekatronikk for en kort forklaring, og Mekatronikk UiA for beskrivelsen av studiet på UiA (fant ikke tilsvarende på Høgskolen i Buskerud). Det står maskin, bachelor i tittelen, men det er egentlig mekatronikk det heter.

 

Opptaket er gjennom samordna.

Lenke til kommentar

http://www.hib.no/studier/studie.asp?studieID=UVT

 

Den linjen der skulle vell gi deg gode muligheter.

 

Det gir deg gode fremtidsutsikter etter hva jeg kan tenke meg. Men om man havner offshore med en slik utdannelse tviler jeg sterkt på.

 

Er vell like gode mulighter der som med elektro vil jeg tro. Men utdanningen har egentlig ikke så mye og si. Det er mer det du gjør etterpå. Klassen fra elektro på hib er for eksempel spredd litt for alle vinder. Noen er komt halveis offshore. Noen jobber på land i bedrifter som driver med inneklima for eksempel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...