Gå til innhold

Tråden for romfergeoppdraget STS-131


HKS

Anbefalte innlegg

STS-130 ble ferdig på søndag, etter at Endeavour landet på Kennedy Space Center. Samtidig som STS-130 var underveis har forberedelsene til neste oppdrag, STS-131 pågått for fult. STS-131 flys av romfergen Discovery, og i følge NASA sitt manifest for romfergene så blir dette nest siste oppdrag for Discovery før hun pensjoneres. STS-131 det andre av fem planlagt romfergeoppdrag i 2010. STS-131 blir den 38. gangen Discovery flyr i verdensrommet.

 

Link til foregående romfergeoppdrag:

Tråden for romfergeoppdraget STS-115

Tråden for romfergeoppdraget STS-116

Tråden for romfergeoppdraget STS-117

Tråden for romfergeoppdraget STS-118

Tråden for romfergeoppdraget STS-120

Tråden for romfergeoppdraget STS-122

Tråden for romfergeoppdraget STS-123

Tråden for romfergeoppdraget STS-124

Tråden for romfergeoppdraget STS-126

Tråden for romfergeoppdraget STS-119

Tråden for romfergeoppdraget STS-125

Tråden for romfergeoppdraget STS-127

Tråden for romfergeoppdraget STS-128

Tråden for romfergeoppdraget STS-129

Tråden for romfergeoppdraget STS-130

 

STS-131 flys som sagt med romfergen Discovery. Forrige oppdrag for Discovery var STS-128 i august 2009. STS-128 landet på Edwards Air Force Base base i California, og etter å bli fraktet over USA på ryggen av en av NASA sine ombygde Boeing 747 så har Discovery blitt prosessert i OPF-3 på Kennedy Space Center, med standard vedlikehold. Hovedoppdraget til Discovery på STS-131 er å frakte opp en av tre europeiske MPLM-moduler (Multi Purpose Logistics Module). Leonardo er navnet på denne modulen. MPLM-modulene kan sees på som store flyttebiler. De fraktes i romfergene sitt lasterom, blir koblet til romstasjonen, og forsyninger, eksperimenter og annet utstyr overføres til romstasjonen. Mot slutten av oppdraget fylles MPLM-modulen med utstyr de er ferdig med på romstasjonen, samt søppel og andre ting som skal returneres til jorden, og MPLM-modulen blir med tilbake til jorden.

 

Planlagt oppskytning:

5. april 2010 - 06:21 (EST) / 12:21 (CET)

Romferge:

Discovery (OV-103)

Oppskytningsvindu:

10 minutter

Oppskytningsrampe:

Kenedy Space Center 39A

Varighet av oppdraget:

13 dager

Planlagt landing:

Kennedy Space Center

Hovedlast:

33. ISS oppdrag (19A), Multi-Purpose Logistics Module

 

Hovedinnholdet i MPLM-modulen som skal opp med Discovery er racks med forskningsutstyr til de forskjellige laboratoriene på romstasjonen. Etter at Node 3 ble installert på romstasjonen under STS-130 har mesteparten av racks for å drive romstasjonen sine livssupport systemer (også kjent som ECLSS) blitt flyttet over dit. Dette åpner derfor opp flere plasser til forskningsracks, spesielt i det amerikanske Destiny laboratoriet. STS-131 kommer også til å bli første gang de bruker Cupola når de opererer romstasjonen sin robotarm. Tidligere har dette blitt gjort fra Destiny, og mannskapet har kun hatt videokameraer for å se hvor robotarmen er. Nå har de for første gang mulighet til å se det ut av Cupola.

 

Foreløpig er det planlagt tre EVA'er (spasertur i rommet) på dette oppdraget. De fleste av disse kommer til å brukes til å bytte ut en ATA (Almonia Tank Assembly). Dette er en ammoniakk tank. Romstasjonen har to slike tanker, da det er to redundante systemer for kjøling på romstasjonen. Loop A fikk byttet tank på STS-128. Loop B skal bytte tank på dette oppdraget.

 

Her er et en illustrasjon av hvordan ISS ser ut nå:

post-22436-1267109626,5327_thumb.jpg

 

Oversikt over Discovery sitt lasterom:

- Kommer senere

 

Her er astronautene som skal være med på STS-131:

 

Kaptein: Alan G. Poindexter

Pilot: James P. Dutton Jr.

Oppdrag spesialist 1: Clayton C. Anderson

Oppdrag spesialist 2: Rick Mastracchio

Oppdrag spesialist 3: Dorothy M. Metcalf-Lindenburger

Oppdrag spesialist 4: Stephanie D. Wilson

Oppdrag spesialist 5: Naoko Yamazaki (JAXA)

 

STS-131 er det siste romfergeoppdraget som skal ha et mannskap på 7 personer. Dette er også siste gang det er med en "rookie" (en som aldri har vært i verdensrommet før) opp på romfergen. STS-129 var siste romfergeoppdrag som fraktet en ekspedisjonsmedlem fra ISS. Fra nå av skal alle seks astronautene som jobber ombord på romstasjonen flys med Russiske Soyuz-kapsler.

 

Her er STS-131 sitt ofisielle emblem:

post-22436-1267108188,0042_thumb.png

 

MPLM-programmet sitt offisielle emblem:

post-22436-1267117027,1598_thumb.png

 

Som vanlig er det selvsagt bare å fyre løs med spørsmål. Vi er flere som henger rundt her som gjerne svarer! For mer informasjon, og konstante oppdateringer på STS-131, NASA, ISS og mer anbefaler jeg: NASASpaceflight.com

 

NASA har også lagt ut et "presse-kit" med mer detaljert informasjon vedrørende dette oppdraget:

http://www.nasa.gov/pdf/435885main_sts131_press_kit.pdf

 

Jeg kommer som vanlig til å oppdatere denne tråden frem til oppskytningen, og etter oppskytningen kommer jeg til å ha minst en post per dag, med en kort oppsummering på hva som skjer, link til en mer detaljert artikkel fra NASASpaceflight.com, og selvsagt bilder når de blir tilgjengelige! Etter at Discovery er tilbake på Kennedy Space Center fortsetter vi med STS-132 i en ny tråd!

 

 

Ofte spurte spørsmål (FAQ) om romfergeoppdrag

 

Q: Kan jeg se oppskytningen live?

A: Ja, NASA TV sender live. NASA TV er tilgjengelig både for Windows Media Player, QuickTime og RealPlayer. Mer informasjon om NASA TV kan dere finne på denne siden siden: NASA - NASA TV Landing Page

 

For brukere av Windows Vista og Windows 7 finnes også NASA TV som en Gadget:

Windows Live Gallery - Sidebar Gadgets

 

Q: Live strømmen til NASA TV er kun 150 kbps, finnes den i bedre kvalitet?

A: Ja, Yahoo Broadcast sender Windows Media i flere kvaliteter, her er linker til tre forskjellige bit-rater. 1200 kbps aktiveres kun noen uker før selve romfergeoppdraget:

NASA TV - 300kbps - Windows Media Player

NASA TV - 500kbps - Windows Media Player

NASA TV - 1200kbps - Windows Media Player

 

Q: Hvor finner jeg NASA TV sitt program?

A: Det finner dere på denne linken: Space Shuttle Mission Schedule

Tidssonen våres står dessverre ikke i programmet, men det enkleste er å ta EST (Eastcoast Standard Time) og legge til 6 timer.

 

Q: Jobber du i NASA? Hvor får du denne informasjonen fra??

A: Nei, det gjør jeg ikke. All informasjon er kommer fra nasa.gov eller nasaspaceflight.com og er tilgjenglig for alle som måtte ønske det.

 

 

Edit 1: Versjon 1.0 av førstepost.

Edit 2: Lagt til oppskytningsdato etter FRR

Edit 3: Lagt inn link til press-kit

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jsc2009e208015.jpg

 

STS-131 mannskapet. Fra venstre er NASA astronaut Clay Anderson, Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA) astronaut Naoko Yamazaki, NASA astronaut Dorothy Metcalf-Lindenburger, alle oppdragspesialister. NASA astronauter James P. Dutton Jr., pilot. Alan Poindexter, kommandør. Stephanie Wilson og Rick Mastracchio, begge oppdragspesialister

Lenke til kommentar

Prosesseringen av Discovery har pågått i OPF-3 (Orbiter Processing Facility) siden hun kom fra Edwards Air Force Base i september:

 

2009-6710-m.jpg

8. desember ble siste hovedmotor (SSME) installert. Romfergenes tre hovedmotorer taes ut etter landing, blir vedlikeholdt, og brukes på nytt. SSME var verdens første gjenbrukbare flytende drivstoff motor. Det er også den eneste som er operativ per dags dato.

 

2009-6722-m.jpg

Discover sin Forward-RCS (Forward Reaction Control System) blir installert etter vedlikehold. RCS systemene er små styrings motorer som brukes til å kontrollere romfergene i verdensrommet. Det er også RCS-motorer bak på fergene.

Lenke til kommentar

Den eksterne tanken som skal brukes på STS-131, ET-135 ankom Kennedy Space Center i slutten av desember. Startrakettene (SRB) ankom Kennedy Space Center i september på med tog fra Utah, hvor de produseres.

 

2010-1062-m.jpg

Den eksterne tanken for STS-131 ankom Kennedy Space Center i desember. Tankene produseres på Michoud Assembly Facility utenfor New Orleans.

 

2010-1486-m.jpg

26. januar ble den eksterne tanken heist over til de ventende startrakettene. Etter et par uker så er det klart til å ta imot romfergen.

Lenke til kommentar

Prosesseringen av MPLM-modulen som skal ha med forsyninger opp til romstasjonen er også i full gang. MPLM-modulen er bygd i Italia, og er en av tre slike moduler. Denne modulen heter Leonardo. All hardware som skal opp til romstasjonen via Kennedy Space Center prosesseres i NASA sitt SSPF (Space Station Processing Facility)

 

2009-6686-m.jpg

Teknikkere jobber med å installere racks i MPLM-modulen.

 

2009-6570-m.jpg

Bilde av MPLM-modulen. Foreløpig ser det ut som dette blir siste gang Leonardo skal brukes. Den andre MPLM-modulen Rafaelo skal sendes opp, og monteres permanent på romstasjonen under siste romfergeoppdrag, STS-133. Den tredje MPLM-modulen, Donatello er aldri blitt brukt.

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

8. Januar var STS-131 mannskapet på Kennedy Space Center for CEIT (Crew Equipment Interface Test) dette er en anledning for mannskapet til å ta en titt på utstyret de skal bruke under oppdraget. Alt fra EVA-verktøy til fotoutstyr.

 

2010-1132-m.jpg

Foran ved copiten til Discovery. STS-131 mannskapet har her på seg blå drakter.

 

2010-1150-m.jpg

Lasterommet til Discovery. Hele lasterommet og kabinen behandles som et clean-room. Derfor må alle som befinner seg der ha på spesielle drakter, kjent som "bunny-suits".

Lenke til kommentar

22. februar, litt forsinket grunnet kaldt vær i Florida var det roll-over for Discovery. Roll-over er navnet på prosessen hvor romfergene kjøres over fra OPF, og inn i VAB, hvor ekstern tank og startraketter står klart montert på en mobil oppskytningsplatform (MLP)

 

2010-1881-m.jpg

Discovery fraktes på OTS (Orbiter Transport System) som brukes for at de skal kunne ha landingshjulene inne. Før de fikk OTS måtte landingshjulene foldes inn etter de kom til VAB, med risiko for at dekkene ble skadet på veien over.

 

2010-1886-m.jpg

Etter ankomst til VAB monteres Discovery til en kran som løfter henne av OTS og roterer henne opp i vertikal. Her fotograferes undersiden slik at de får ett referansebilde av hvordan flisene på varmeskjoldet ser ut.

 

2010-1905-m.jpg

Til slutt heises Discovery over til ventende ekstern tank og booster. Etter at Discovery ble festet til tanken begynner cirka en uke med tester for å verifisere at alle koblinger er gode. Etter det er det klart for å kjøre hele stacken (navn på romferge, tank og booster) eller også kjent som SSV (Space Shuttle Veichle) ut til oppskytningsrampen.

Lenke til kommentar

I mine innlegg!

 

3 turer igjen?

 

1 tur pr romferge?

 

Dette er siste turen for Discovery?

4 turer igjen...

Dette er nest siste tur for Discovery. Siste blir STS-133, som slik planen er nå også skal avslutte romfergeprogrammet. Discovery er både den eldste og den mest "erfarne" romfergen.

Lenke til kommentar

Vet du om det er mye forskjell mellom romfergene eller er de kliss like?

De tre romfergene som er igjen nå er bortimot identiske. Alle fergene har sine særegenheter, og de har litt forskjellig vekt.

 

Eksempel på noen forskjeller er SSPTS (Station to Shuttle Power Transfer System) systemet som gjør at romferger dokket til romstasjonen kan bruke energi fra romstasjonen sine solcellepaneler, isteden for romfergene sine egne brenselceller. Dette gjør igjen at de kan være dokket lenger. Discovery og Endeavour har dette systemet, men ikke Atlantis.

 

Columbia var den romfergen som var forskjellig fra alle de andre. Den veide flere tonn mer enn de andre, det var derfor Columbia aldri var brukt til oppdrag som involverte romstasjonen. Lasten hun kunne nå opp med var for liten sammenlignet med de tre andre fergene.

Lenke til kommentar

Bilder fra roll-out til oppskytningsrampe 39A. Discovery fullførte denne turen 3. mars. Det tar rundt 6 timer å kjøre ut den mobile oppskytningsplattformen (MLP) med romfergen på:

 

2010-2034-m.jpg

Roll-out starter som oftes midt på natten for å få stabilt vær.

 

2010-2054-m.jpg

Fremme på rampe 39A. Nå begynner forberedelsene til oppskytningen, foreløpig planlagt til 5. april

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Oppdatering fra Kennedy Space Center:

 

Lasten som skal være med Discovery opp på STS-131 blir nå gjort klar for integrasjon i romfergen. Planen er å montere lasten inn på førstkommende mandag.

 

2010-2231-m.jpg

10. mars ble MPLM-modulen løftet over i lastecontaineren som brukes til å frakte lasten ut til oppskytningsrampen.

 

2010-2273-m.jpg

Lastecontaineren roteres deretter til vertikalt posisjon før den kjøres ut til rampe 39A på en spesielt modifisert transporter.

 

2010-2362-m.jpg

Lastecontaineren løftes deretter opp på oppskytningsrampen sitt PCR (Payload Checkout Room) hvor innholdet blir tatt ut.

Lenke til kommentar

NASA har nå bestemt seg for å gjøre et oppskytningsforsøk 5. april kl. 6:21 EDT eller 12:21 norsk tid for romferjen Discovery og STS-131 oppdraget på tross av alle probleme med Helium ventilene. Dette etter at de har holdt et såkalt FRR-møte tidligere i dag. FRR står for Flight Readiness Review er en oppsummering av status fra alle gruppene som jobber med å få romferja klar til oppskytning. FRR setter den offisielle oppskytingstidspunktet ca. 1 uke før selve oppskytingsdagen.

 

--

Øystein

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...