Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Skifte låskasse/sylinder på utgangsdør i leilighet


Anbefalte innlegg

Jeg skal skifte lås i døren til leiligheten, og regner med at dette ikke er vanskeligere enn at jeg klarer å ordne det selv hvis jeg bare bruker tilsvarende låskasse/sylinder som i dag.

 

Feilen er at døren, når den er låst fra innsiden med knappvrider, ikke lar seg låse opp fra utsiden - nøkkelen går bare rundt og rundt. Derfor bruker vi nå kun sikkerhetslåsen når vi er borte. Når vi er hjemme fungerer det bra å låse med knappvrider fra innsiden.

 

Jeg har i dag en TrioVing 5116 låskasse, som jeg ser at en 5520-sylinder passer til.

 

Spørsmål:

 

1. Ut fra opplysningene ovenfor, høres det ut som det er nok å skifte sylinder, eller bør jeg skifte låskasse også?

 

2. Dersom jeg skal skifte låskasse, må jeg oppgi slagretning. Her er jeg litt forvirret: Når dørhengslene sitter på høyre side sett innenfra og døren slår innover, er da slagretning høyre eller venstre?

 

3. Er det noe annet jeg bør tenke på? Sikkerhetskrav etc? Vi har forskjellige nøkler til leiligheten, søppelrom og sykkelbod, noe som vel tyder på at sameiet ikke benytter noe låssystem.

Endret av lysbryter
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) ut ifra det du forteller så er det en del som er slitt i stykker i låskassen. Det skal ikek være noe problem å skru ut låskassen og åpne den for å se om det er en fjær eller lignende som er slitt i stykker.

 

2) mange av de låskassene jeg har vært borte i kan du snu slagrettningen til låskassen. Dette kan gjøres ved å bruke en tang og "dra ut" fallen (som er dingsen/bolten som styrer slagrettningen) og vri den. når du slipper taket med tangen vil delen bli dratt inn i låskassen igjen.

 

3) jeg regner med det er sikkerhetslås i inngansdøren til oppgangen mens du benytter en standard sylinder på inngangsdøren. hvis du vil ha bedre sikkerhet i inngangsdøren din bør du undersøke om du kan bruke en sikkerhetssylinder istedenfor.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

2. Dersom jeg skal skifte låskasse, må jeg oppgi slagretning. Her er jeg litt forvirret: Når dørhengslene sitter på høyre side sett innenfra og døren slår innover, er da slagretning høyre eller venstre?

Høyre.

 

Du stiller deg på den siden av døra der det er synlige hengsler når den er lukket, den siden døra åpner mot slik at du får den i trynet om du står for nærme. Sitter hengslene da på høyre side, vil dørbladet slå mot høyre. Slagretningen vil dermed alltid tilsvare den siden du ser at hengslene sitter på når døra er lukket. Noen vil også benytte betegnelsen "venstrehengslet" for slagretning venstre og "høyrehengslet" for slagretning høyre.

 

Om noen er uenig, så korriger meg. Men det stemmer med denne figuren fra denne siden.

slagretning.jpg.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...