Gå til innhold

Jøderne opretter monument over den røde armé


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Israel hedrer innsatsen den røde arme bidro med for å knekke nazi Tyskland

Hvorfor har de i såtilfelle ikke lagd et hyllest-monumentet om dette tidligere? Er tross alt 65 år siden WW2 var over.

 

Mistenker at de gjør dette bare for å smiske med russerene og deres stolthet. Og deretter håpe at Russland skal komme på gli og medvirke til evt. FN-sanksjoner mot Iran.

 

Tror dog ikke Medjedev & Co lar seg lure, stuntet er liksom for lett å gjennomskue.

Lenke til kommentar

For meg helt utrolig at det er mulig å være så stappfull av bullshit som visse debattdeltakere er. Den røde arme reddet sannsynligvis millioner av jøder. At en hyllest til deres gjerning blir reiset kan kun plage noen som allerede har en agenda.

 

Dette handler ikke om monumentet, men om palestinere og i noen tilfeller revisjonisme. Tillat meg: Hold kjeft.

Endret av GrandMa
Lenke til kommentar

Israel hedrer innsatsen den røde arme bidro med for å knekke nazi Tyskland

Hvorfor har de i såtilfelle ikke lagd et hyllest-monumentet om dette tidligere? Er tross alt 65 år siden WW2 var over.

Så innsatsen deres er altså mindre verdt fordi det er nå 65 år siden?? Bare det går lang nok tid så fortjener man ikke heder?

Lenke til kommentar

Israel hedrer innsatsen den røde arme bidro med for å knekke nazi Tyskland

Hvorfor har de i såtilfelle ikke lagd et hyllest-monumentet om dette tidligere? Er tross alt 65 år siden WW2 var over.

 

Mistenker at de gjør dette bare for å smiske med russerene og deres stolthet. Og deretter håpe at Russland skal komme på gli og medvirke til evt. FN-sanksjoner mot Iran.

 

Tror dog ikke Medjedev & Co lar seg lure, stuntet er liksom for lett å gjennomskue.

 

Sannsynligvis har det vært utsatt p.g.a. den kalde krigen og rollen som sovjetunionen tok i etterkant av andre verdenskrig. Den perioden er nå over og såpass lenge siden at det ikke er "farlig" å hedre kommunistene lengre.

 

Forøvrig så har sovjetunionens bidrag til seier i WWII vært stærkt undervurdert i 65 år nå. About friggin' time sier jeg.

Lenke til kommentar

Den røde arme reddet sannsynligvis millioner av jøder. At en hyllest til deres gjerning blir reiset kan kun plage noen som allerede har en agenda.

Nei, men er liksom noe med tidsaspektet.. For noen år tilbake fant man ut her hjemme å gi utmerkelse til endel "glemte" soldater og krigsseilere som hadde deltatt under WW2. Noen ble så provosert av at de kom rekende med det først 40-50 år etterpå at de heiv både diplomet & medaljen i søppelbøtta.

 

Jeg kjøper ikke at Israel ikke kunnet ordne slikt monument tidligere p.g.a. verdenssituasjonen. Tror det handler om en ren politisk handling med baktanker (forsøke å oppnå gunst hos russerne) Er man derimot ute i motsatt ærend (oppnå vrede), kan man > rive monument

 

Men for all del, la de gjerne vise sin takknemlighet. Er jo ikke alle som har vært like heldig som russerne i så henseende. Svensken Folke Bernadotte (han med de Hvite bussene) reddet tusenvis av fanger ut fra tyske konsentrasjonesleire, deriblandt 423 jøder. Som utsendt FN-megler i 1948 var han "så frekk" å mene at kanskje palestinere også burde ha noen rettigheter i den kabalen man prøvde å løse. Det ville derimot ikke jødene ha noe av, og i motsetting til russerne over her, ble han "belønnet" med et skudd i nakken som "takk". Så livet kan være urettferdig? :)

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Folke_Bernadotte

Lenke til kommentar

Tidsaspektet er ikke et aspekt. Israel har hatt fiender siden landets fødsel og du må ikke under noen omstendigheter tro at kritikken ville stilnet om de hadde reist monumentet på et annet tidspunkt. Dette handler som jeg sa tidligere ikke om monumentet, men om hatet mot Israel mange brygger på.

 

Som et eksempel på deres egne manglende argumentasjon ønsker jeg at du skal opplyse oss om når reisning av et slikt monument ikke villet høstet enorm kritikk. Israel har hatt fiender siden dagen landet ble født og de vil sannsynligvis ha fiender i mange, mange år fremover.

 

At du drar inn Bernadotte bare forankrer poenget mitt om at dette ikke har noe å gjøre med reisning av et monument, men om hat mot en nasjon.

Lenke til kommentar

For meg helt utrolig at det er mulig å være så stappfull av bullshit som visse debattdeltakere er. Den røde arme reddet sannsynligvis millioner av jøder. At en hyllest til deres gjerning blir reiset kan kun plage noen som allerede har en agenda.

 

Dette handler ikke om monumentet, men om palestinere og i noen tilfeller revisjonisme. Tillat meg: Hold kjeft.

 

Men sjekk videon før du legger opp ett inlegg.

 

Den røde arme reddet sannsynligvis millioner av jøder.

De drepte og voldtok miljoner andre.

Lenke til kommentar

Judarna spelar alltid på "tyck synd om oss"-kortet. Är det dags att inse att Judarna står för ondskan?

Jeg skal strekke meg til å gå delvis med på at enkelte jøder spiller holocaust-kortet mer enn de burde, men det er så langt i mellom dem at det blir fundamentalt galt å dra alle under samme kam. Jødene som gruppe spiller ikke på det kortet mer enn vi normenn spiller på at vi ble okkupert av nazister for 65 år siden.

Det handler om å ikke glemme hva som skjedde, ikke om at folk skal synst synd i oss.

 

Og sist men ikke minst, jøder er ikke synonymt med Israel. Det er to helt forskjellige ting. At staten Israel velger å reise et monument har i grunn like mye å gjøre med jøder, som det at staten Norge velger å reise et monument har med kristendommen å gjøre.

Lenke til kommentar

Men sjekk videon før du legger opp ett inlegg.

 

Det kommer ikke til å skje. Jeg vet akkurat hva den handler om og jeg er ikke interessert.

 

PS: Youtube-vidoes er ingen pålitelig kilde.

 

De drepte og voldtok miljoner andre.

 

Det har du helt rett i. Den røde armes fremferd mot Berlin bestod i hovedsak av voldtekt og drap av sivile. Det er derimot ved siden av temaet. Den røde arme reddet jødene. Det er det de blir hyllet for, ikke noe annet. I mine øyne blir det galt å unnvære å hylle den røde armes befrielse av Europa på grunn av disse ugjerningene. Enhver som var del av den røde arme måtte ha vært gjennom umenneskelige prøvelser, noe som førte til denne framferden i øst.

 

Det var i stor grad Russland som beseiret tyskerne.

Endret av GrandMa
Lenke til kommentar

Selvfølgelig gjør de det, ikke rart med tanke på at Jøder i Sovjetunion var så til de grader overrepresentert i maktposisjoner, samt at bankierene som støttet bolsjevikene stort sett var Jøder, for historisk uvitende ser det ut som de hedrer russerne, men egentlig hedrer de som så ofte før, sine egne.

 

At en hyllest til deres gjerning blir reiset kan kun plage noen som allerede har en agenda.

 

Agenda? Så de utallige millionene som har blitt drept, forfulgt og har levd/fortsatt lever under kommunistisk styre i fks Nord-Korea har en "fæl" agenda?

Lenke til kommentar
Hvorfor er det feil å si at Israel = jøder ?

 

Det er generelt sett ikke feil, grunnen til at mennesker bruker ordet "zionist" istedet for "jøde" er enkel; feighet.

 

MEN de drepte 6 millioner jøder, det er grundig bevist.

 

Det er det ikke, det er like lite noe "historisk konsensus" om dette som det er noe "vitenskapelig konsesus" om "global oppvarming".

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...