Gå til innhold

Kan man lastes for sine egne tanker?


Anbefalte innlegg

Et spørsmål som dukket opp etter at jeg svarte i en annen tråd.

 

Kan man lastes for sine egne tanker? I mitt hode er svaret nei. Tanker dukker ofte opp uten forvarsel og jeg mener jeg ikke kan stå personlig til ansvar for disse. Jeg kan defor ikke ha uetiske eller umoralske tanker da det er bare det... tanker. Om/Når jeg setter disse ut i livet (handlinger) snakker vi selvfølgelig om noe helt annet.

Dere kan selvfølgelig argumentere at det er vanskelig å ikke handle etter sine egne tanker, men nå snakker jeg om tankene uavhengig av hvordan de innvirker på mine handlinger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenker du ut fra et moralfilosofisk eller et religiøst synspunkt?

 

Personlig vil jeg si at alle burde få lov til å tenke akkurat hva de vil, å prøve å systematisk undertrykke tanker som du tror andre vil se ned på vil for meg fremstå som å psykisk skade seg selv. Dessusten er det gjennom nye, ulovlige og noen ganger tilsynelatende umoralske (i forhold til tiden) tanker at teknologi og filosofi utvikler seg.

Lenke til kommentar

Enig med deg der. Tror faktisk jeg vi påstå at mange psykotiske lidelser ville blitt ungått om vedkommende hadde vært såpass ærlig med seg selv og latt tanker være tanker. Faktisk tror jeg, uten å ha noe som helst form for bevis, at veldig mange mennesker sliter psykisk med det de anser som "gale tanker".

Det er også der jeg føler religioner skyter seg selv i foten med å forene tanker og handlinger. Enkleste eksempel er seksualitet.

Lenke til kommentar

Tanker alene er ikke umoralske nei, da det er handlingen som gjør det umoralsk.. :)

 

Så nei, ingen kan klandres for sine tanker, verre er det vel å kontrollere tankene noen ganger? Husker jeg slet med dette da jeg var kristen, for jeg følte alltid skyld når visse typer tanker poppet opp og jeg gjorde de merkeligste ting for å la være å tenke på dem... :)

Dette ga seg når jeg befridde meg fra tankefengslet og tanken på at en ser og hører alle mine tanker og jeg har ikke det problemet i dag....

 

Så tenk hva du vil du... Det er handlingen som blir feil, ikke tankene...

Lenke til kommentar

Vis man tar Charles Manson som eks. Hans handlinger i hans eget perspektiv var ikke noe galt i det hele. Alle har forskjellige tanker og tro på hva man definerer som "negative tanker". Kan også ta Hitler som et tilfelle. Han hadde et helt annet syn en det du og jeg ville ha hatt på et samfunn. I hans øyner var det genialt og bra. I våres øyne var det massemord og galskap.

 

Jeg fikk en tanke som skremte meg litt. Er også vi "normale" mennesker slik som Manson og Hitler? Bare på andre områder og meninger? Har ikke du hatt tanker om hvordan det er å drepe en person? Hvordan det er å voldta noen eller noe? Syke ting strømmer gjennom hodene våres hver dag, men vi utelukker dem. Spør du meg når "galskap" ingen grenser i denne verden, for vi er alle litt gale =) (Pessimistisk syn på verden) xD

Lenke til kommentar

Kort svart, nei. Da jeg var mindre og tenkte stygge tanker om ting og tang ble jeg alltid paranoid og måtte unnskylde meg i tankene og si at det bare var idoiti som poppet opp og ikke noe jeg virkelige mente. Jeg trodde folk på en eller annen måte kunne tolke tankene mine og ville straffe meg. Når jeg tenker meg tilbake er jo dette helt sykt, for som sagt er det bare handlingen som er umoralsk.

Lenke til kommentar

Actus non facit reum nisi mens sit rea. Eit begrep som er godt kjent blandt juristar, du er ikkje skyldig i ei handling, actus reus, med mindre du har eit tilsvarande sinn, mens rea .

Mao, du kan kanskje ikkje lastas for tankane dine, men du kan heller ikkje lastas for handlingene dine utan å vere bevisst over kva du gjer.

Lenke til kommentar

Jeg har tenkt på noe her, og av og til diskutert det, men folk er ikke enig med meg. Da snakker vi om seksuell legning. Jeg mener at det er like "feil" å ha homofile tanker som, si pedofile tanker, bare i en annen retning. Så lenge der ikke er handling i bildet. Det er selvsagt noe av det styggeste som finnes, nemlig pedofili. Poenget her er at homofili er en akseptert handling mellom to ansvarlige parter.

 

Derfor mener jeg at en som er pedofil/har pedofile tanker, men i tillegg er klar over at det er feil og ikke gjør handling utav det, ikke kan klandres for det. Det er jo bare slik han er. Vi kan jo si at 'Per' er en gift mann og har barn, stasjonsvogn og labrador, altså full pakke. Han tenner på små barn, men gjør ikke noe med det fordi at han skjønner hvor galt det er.

 

Føler jeg fikk sagt veldig lite med mange ord her, og brukte et på-spissen-eksempel. Uansett så lenge 'Per' klarer å holde fingrene av fatet så syntes jeg ikke han skal kunne klandres. I det er mange uenige med meg.

 

Når vi/jeg er inne på det, hvis noen hadde oppdaget slike ting (pedofile lyster), kan ha da gå til psykolog å få hjelp, eller vil han bli tvangsinnlagt umiddelbart? Håper ikke noen av dere tolker det som at jeg er 'Per' her, hehe...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...