Gå til innhold

Hvordan er lovene rundt bruk av prøveskilter?


bajast

Anbefalte innlegg

Jeg gjenoppliver tråden igjen. Hva legges i "forsvarlig stand"? Tanken er å kjøpe en billig varebil i en annen landsdel for å flytte et flyttelass (ca 2,3 m gods, 100 kg), og deretter rette opp enkle feil og mangler før enten videresalg som oppussingsobjekt/delebil eller vraking. Spørsmålet er om jeg kan se på biler som er avregistrert pga ikke utført PKK? Evt. antall/type feil (1-er, 2-er) som lar seg kjøre med prøveskilter i to dager - "i forsvarlig stand".

Jeg ser selvsagt etter et best mulig kupp der forsvarlig stand er et kriterie, samt potensiell verdiøkning som kan dekke utgifter til flyreise, drivstoff etc. Kombinert reise for avvekslingens del, oppussingsprosjekt og flyttelass, der totalkost havner rundt 0.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (31 minutter siden):

Jeg gjenoppliver tråden igjen. Hva legges i "forsvarlig stand"?

Så vidt eg veit så finnes det ingen definisjon om kva som er forsvarlig stand, det er ei konkret vurdering som føraren må ta gjennom heile køyreturen.

Litt banalt sagt så er det nok slik at det er ditt ansvar om noko går gale.

Forskjellen på forsvarlig stand og forskriftsmessig stand er at du som førar kan gjere deg nokre vurderingar på om det er forsvarleg eller uansvarleg å køyre. Manglar bilen lys så kan det være forsvarleg å køyre bilen med prøveskilt på dagtid, men bilen vil nok ikkje være i forsvarleg nok stand til å bruke på kveldstid.
Tilsvarande om det er redusert bremsekraft så kan det være forsvarleg å flytte bilen i lav hastigheit og ekstra god avstand, men med dårleg eller manglande bremser så vil bilen heilt klart være uforsvarleg å køyre.

Så det kokar nok ned til at dersom det skjer ei ulykke eller eit uhell så må du som førar stå ansvarleg for både køyringa og vurderinga av den tekniske tilstanden, og du må ta konsekvensen av at du beviseleg har vurdert feil om det likevel har skjedd eit uhell eller ulykke.

 

Det er mogleg eg overforenkler litt men eg tenkjer som så at dei fleste 1-er feil vil være akseptable ved køyring med prøveskilt, 2-er feil krev ei vurdering der ein også vurderer køyresituasjonen som fart, sikt, vegbane, køyrelengde, lysforhold, trafikkmengde, og omsyn til andre trafikkantar samt miljø.
3-er feil tenkjer eg vil være heilt uforsvarleg, med veldig få og situasjonsbetinga unntak.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...