Gå til innhold

Effekforskjell 120 vs. 240 radiator?


Anbefalte innlegg

Er f.eks en AC "Evo" 120 tilstrekkelig for 3 vannblokker (cpu, gpu og nb)?

 

Vil man egentlig få en bedre temperatur med et slikt oppsett en f.eks et godt luftavkjølt system?

 

Hvor mange grader vil man "tjene" dersom man fordobler arealet på radiatoren til en AC "Evo" 240 eller tilsvarende radiator?

 

Skal man overklokke moderat til kraftig er vel kanskje ikke en 120x120mm radiator å anbefale?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil nok ikke merke noe særlig forskjell, hvis jeg skal tippe så antar jeg at det utgjør så og si ikke noe på idle-temp men, 3-4 grader under load.

(med den forutsettning at viftene på radiatorene er like og begge går for fullt)

 

Det som er fordelen med 240 (og større) framfor 120 er at viftene kan gå med mye lavere turtall/støy og forsatt gi samme eller lavere temp en en 120 med viften på fullt.

 

Min erfaring er at på store radiatorer kan du faktisk slå av viftene så lengen du ikke har overklokket så mye at CPU er avhengig av at temp ikke blir for høy.

Dette er fordi romtemp holder nede vanntemperaturen (dette går selvfølgelig kun i enkle applikasjoner, og kun med full load i korte perioder hvor vanntemp har mulighet til å synke noe før "neste" full load)

 

Så uansett...

Har du plass til 240 så gå for den, prisen er ikke så mye høyere enn 120 radiatoren

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...