Gå til innhold

Kjøp av ny bil - MOMS


Anbefalte innlegg

Jeg skal lease eller kjøpe ny bil, og driver et enkeltmanskforetak.

Lease har jeg gjort nå i snart 3 år, men vurdere å kjøpe neste bil.

 

 

 

Hvordan er reglene og praksisen for å få igjen moms på bilkjøpet (si f.eks at jeg registrer bilen 01.06.2010) ?

 

Hvor lang tid går det fra man kjøper bilen, før den kan selges igjen (selvfølgelig uten å måtte tilbakebetale moms) ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan er reglene og praksisen for å få igjen moms på bilkjøpet (si f.eks at jeg registrer bilen 01.06.2010) ?

Det avhenger av om du har tomånedlige eller årlig mva-oppgjør. Mva kommer til fradrag i den oppgjørsperioden faktura er datert, og penger du har tilgode blir utbetalt forholdsvis kort tid etter oppgaven er levert.

 

Merk deg at du kun får fradrag for en forholdsmessig andel av momsen, ut fra en skjønnsmessig fordeling (eller fra hva kjørebøker siste tre(?) år før kjøpet viser) av kjøringa næring/privat bruk. Les om slik fordeling her.

 

Hvor lang tid går det fra man kjøper bilen, før den kan selges igjen (selvfølgelig uten å måtte tilbakebetale moms) ?

Du kan selge bilen om så dagen etter du kjøpte den, så lenge du selger den med moms. Du som privatperson kan også kjøpe ut bilen fra foretaket når som helst, men da må du betale moms av verdien på uttakstidspunktet. Fra samme lenke som nevnt over:

En næringsdrivende som har fordelt inngående avgift ved anskaffelse av f.eks. et driftsmiddel, må beregne merverdiavgift av hele vederlaget ved et eventuelt senere salg, jf. kap. 16.7.2.
Såvidt meg bekjent, så fins det ingen "tidsfrist" som avbryter denne mva-plikten, uansett hvor lenge du har eid bilen.Men verdien av bilen/salgssummen, som slik mva skal beregnes av, vil jo falle med tiden.
Lenke til kommentar

Jeg skal lease eller kjøpe ny bil, og driver et enkeltmanskforetak.

Lease har jeg gjort nå i snart 3 år, men vurdere å kjøpe neste bil.

 

 

 

Hvordan er reglene og praksisen for å få igjen moms på bilkjøpet (si f.eks at jeg registrer bilen 01.06.2010) ?

 

Hvor lang tid går det fra man kjøper bilen, før den kan selges igjen (selvfølgelig uten å måtte tilbakebetale moms) ?

 

Ved kjøp av ny varebil har du krav på inngående mva fradrag. Ikke på kjøp av personbil. Vær oppmerksom på dette. Dersom du skal selge bilen senere er det da salg av bruktbil som er avgiftsfritt salg og bilen skal selges uten mva.

 

Det foreligger ikke fradragsrett for inngående merverdiavgift på anskaffelse og drift av personkjøretøy etter Merverdiavgiftsloven 1969 § 22 første ledd nr. 3, jf. Merverdiavgiftsloven 1969 § 14 femte ledd.

Lenke til kommentar

Det avhenger av om du har tomånedlige eller årlig mva-oppgjør. Mva kommer til fradrag i den oppgjørsperioden faktura er datert, og penger du har tilgode blir utbetalt forholdsvis kort tid etter oppgaven er levert.

Merk deg at du kun får fradrag for en forholdsmessig andel av momsen, ut fra en skjønnsmessig fordeling (eller fra hva kjørebøker siste tre(?) år før kjøpet viser) av kjøringa næring/privat bruk.

 

Jeg har tomåndelig mva-oppgjør.

Men det jeg lurer på er om jeg får igjen all mva på først periode etter dette, eller om det er noen regel som sier at det skal fordeles over så mange terminer. Banken blir nok sikkert fornøyd hvis jeg kan innbetale på lånet, det jeg får igjen av mva, innen noen få måneder og ikke år. Så slipper også firmaet og betale så mye pr. måned i lån.

Dette er en servicebil (Varebil), som kun brukes til firmaet. Har annen privatbil.

 

 

.

Du kan selge bilen om så dagen etter du kjøpte den, så lenge du selger den med moms. Du som privatperson kan også kjøpe ut bilen fra foretaket når som helst, men da må du betale moms av verdien på uttakstidspunktet.

Såvidt meg bekjent, så fins det ingen "tidsfrist" som avbryter denne mva-plikten, uansett hvor lenge du har eid bilen.Men verdien av bilen/salgssummen, som slik mva skal beregnes av, vil jo falle med tiden.

 

Har tidligere hørt at myndighetene akkseptere at bilen selges som bruktbil etter et år, uten at man da har trengt å ta hensyn til å betaletilbake MVA. Men finner ikke dette noe sted, og disse "lovene" bør man helst være advokat for å lese :ermm:

 

 

 

.

 

Ved kjøp av ny varebil har du krav på inngående mva fradrag. Ikke på kjøp av personbil. Vær oppmerksom på dette. Dersom du skal selge bilen senere er det da salg av bruktbil som er avgiftsfritt salg og bilen skal selges uten mva.

 

Dette gjelder varebil.

 

 

.

Lenke til kommentar

Vi har forøvrig fått ny Merverdiavgiftslov (kun en omstrukturering), se §8-4 angående inngående mva på personkjøretøy.

 

Ikke så stødig i lovtekst.

 

 

Hvis man faller innenfor alternativ a) så blir teksten slik:

Det er likevel fradragsrett for inngående merverdiavgift på personkjøretøy til bruk som salgsvare.

 

 

Hva betyr da dette ? Bilen skal brukes som et reklameskilt, en pølsebod, eller det er kun selger som selger noe som kan kjøre denne ??

 

 

 

.

Lenke til kommentar

Hvis man faller innenfor alternativ a) så blir teksten slik:

Det er likevel fradragsrett for inngående merverdiavgift på personkjøretøy til bruk som salgsvare.

 

Hva betyr da dette ? Bilen skal brukes som et reklameskilt, en pølsebod, eller det er kun selger som selger noe som kan kjøre denne ??

 

Det er selve bilen som skal være "salgsvare" og betyr da at bilselgeren som selger denne "varen" (=bilen) til deg, får fradragsrett for sin inngående mva samtidig som han da legger på utgående mva til sluttkunde.

 

For å ta det med mva og perioder, så får du alt tilbake på førstkommende periode, ja, og dette kan man jo med fordel betale ned på lånet med, eller investere i noe annet nødvendig tilbehør.

Lenke til kommentar

Takk, det var oppklarende.

 

 

Nå gjenstår bare punktet om hvor lang tid firmaet MÅ eie bilen, før den kan selges som bruktbil uten å betale MVA tilbake.

 

Det jeg tenker er at hvis man får igjen mva'en, så dekker dette mye av prisfallet 1. året på en ny bil.

Så hvis det da er lov og selge den som bruktbil, uten og måtte betale tilbake deler av mva'en, så er jo dette gangske gunstig i forhold til å alltid ha ny bil.

 

 

 

.

Lenke til kommentar

Takk, det var oppklarende.

 

 

Nå gjenstår bare punktet om hvor lang tid firmaet MÅ eie bilen, før den kan selges som bruktbil uten å betale MVA tilbake.

 

Det jeg tenker er at hvis man får igjen mva'en, så dekker dette mye av prisfallet 1. året på en ny bil.

Så hvis det da er lov og selge den som bruktbil, uten og måtte betale tilbake deler av mva'en, så er jo dette gangske gunstig i forhold til å alltid ha ny bil.

 

 

 

.

 

 

NEI! Ved kjøp av ny bil betaler du engangsavgift til staten på ca 30% av bilens verdi. Dette er det ikke MVA på.

 

Det er ikke engnagsavgift på kjøp/salg av brukt bil, kun omregistreringsavgift

Lenke til kommentar

Nei ?? Jeg kan ikke selge den uten å betale tilbake deler av MVa'en. ?? Hvordan regnes dette ut ?

 

 

Engangsavgift på en varebil er lavere, på en bil til utsalgspris på ca. kr. 300.000,- betaler man 25-35.000 i engangsavgift.

Men dette er egentlig ikke så avgjørende, det som er viktig er MVA.

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Jeg tror dette må ses på samme måte som alle andre kjøp/salg i et firma. Tenk deg at du kjøper og selger kniver - Et firma betaler ikke moms på innkjøp - kniven kan selges 4 ganger firma>firma, uten at det belastes moms - MEN - i det øyeblikket kniven selges til en privatperson, skal 25% legges på salgsprisen, og disse 25% skal du som selger/firma da betale inn til staten.

Lenke til kommentar

Jeg tror dette må ses på samme måte som alle andre kjøp/salg i et firma. Tenk deg at du kjøper og selger kniver - Et firma betaler ikke moms på innkjøp - kniven kan selges 4 ganger firma>firma, uten at det belastes moms - MEN - i det øyeblikket kniven selges til en privatperson, skal 25% legges på salgsprisen, og disse 25% skal du som selger/firma da betale inn til staten.

Men rent praktisk gjøres dette ved at MVA betales i alle ledd, men alle MVA-pliktige næringsdrivende får fradrag for all inngående MVA.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men rent praktisk gjøres dette ved at MVA betales i alle ledd, men alle MVA-pliktige næringsdrivende får fradrag for all inngående MVA.

Selvsagt, men blir ikke konklusjonen lik? Altså at den dagen han velger å selge firmabilen ut av firmaet, må han forvente å betale moms til staten av salget.

 

(Mao kan han ikke selge den med "25% rabatt" til seg selv eller en venn, som jeg mistenker var målet her..)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

 

Takk, det var oppklarende.

 

 

Nå gjenstår bare punktet om hvor lang tid firmaet MÅ eie bilen, før den kan selges som bruktbil uten å betale MVA tilbake.

 

Det jeg tenker er at hvis man får igjen mva'en, så dekker dette mye av prisfallet 1. året på en ny bil.

Så hvis det da er lov og selge den som bruktbil, uten og måtte betale tilbake deler av mva'en, så er jo dette gangske gunstig i forhold til å alltid ha ny bil.

 

 

 

.

 

NEI! Ved kjøp av ny bil betaler du engangsavgift til staten på ca 30% av bilens verdi. Dette er det ikke MVA på.

 

Det er ikke engnagsavgift på kjøp/salg av brukt bil, kun omregistreringsavgift

 

 

Hva snakker du om rarnfinn?

Det er 25% mva på nybil. Engangsavgiften er beregnet ut ifra bilens vekt, co2 og motor størrelse.

 

 

Men rent praktisk gjøres dette ved at MVA betales i alle ledd, men alle MVA-pliktige næringsdrivende får fradrag for all inngående MVA.

Selvsagt, men blir ikke konklusjonen lik? Altså at den dagen han velger å selge firmabilen ut av firmaet, må han forvente å betale moms til staten av salget.

 

(Mao kan han ikke selge den med "25% rabatt" til seg selv eller en venn, som jeg mistenker var målet her..)

 

 

Omsetningen av brukte motorvogner er i Norge fritatt for merverdiavgift.

Lenke til kommentar
NEI! Ved kjøp av ny bil betaler du engangsavgift til staten på ca 30% av bilens verdi. Dette er det ikke MVA på.

Hva snakker du om rarnfinn?

Det er 25% mva på nybil. Engangsavgiften er beregnet ut ifra bilens vekt, co2 og motor størrelse.

Ja, det er 25% mva på nye biler, men bare på selve bilens pris. Med andre ord, det er ikke mva på den delen av kjøpesummen som er engangsavgift, og det er nettopp det han skriver: ordet "Dette" i siste setning viser tilbake på engangsavgiften. (At engangsavgiften er på ca 30% av bilens verdi er forøvrig en generalisering som langt fra alltid stemmer...)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...