Gå til innhold

Skurr og sprengning av høyttalere


Anbefalte innlegg

Er det noen der ute som kjenner teorien bak det å sprenge høyttalere? Vet at det har med decibel å gjøre - og plutselige lydforstyrrelser - men hvordan og hvorfor kan dette skade høyttalere? Er det bare volumknappen sin skyld, eller kan slik skurr komme fra f.eks. støv, dårlige kabler o.l.?

 

Hilsen ignorant høyttalersprenger :oops:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er to ting en høyttaler kan bli sprengt av. Det er mekanisk og termisk overbelastning. Den mekaniske overbelastningen er mest vanlig, spesielt på "billige" høyttalere. Men driver du forsterkern slik at den klipper, er det lett å sprenge den termisk også. Å unngå og sprenge en høyttaler burde ikke være så vanskelig, det låter grusomt før den i det heletatt er i nærheten av å sprenges, så lenge du ikke vrir volumet så langt det går, og så slår på da. Bruk sunn fornuft.

 

Har aldri hørt om at kabler har fått sprengt en høyttaler, støv burde heller ikke være noe problem, så lenge det ikke kommer inn i potensiometeret (volumkontrollen). Så vi kan jo si at det stort sett er når "noen" skrur på volumkontrollen at en høyttaler sprenges. Det finnes selvsagt haugevis av andre måter, men det er sjeldent at det skjer.

Lenke til kommentar

en lett og grei måte å "blåse" høytalere er å ha en altfor liten forsterker.

 

Bassen "suger" power og en underdimensjonert forsterker gjør jo lett den jobben. :D

 

Men helt klart en Kraftig forsterker blåser også høytalere, men du vrenger ikke så fort da. 8)

 

Gå inn på hifi klubben sine sider, der er det forklart på en meget bra måte.

 

Prøv lykken der. :yes:

 

MvH

 

WB

Lenke til kommentar

Den vanligste måten å sprenge en høyytaler (eller rettere sagt et element) er å spille høyt med for svak forsterker.

 

Forsterkeren sender ut strømpulser som sier til elementet når det skal gå ut, og når det skal gå inn igjen. Denne vandringen i elementet er det som gjør at vi kan høre det som lyd. En forsterker med mye strøm (ampere) har maks kontroll på elementet til enhver tid, og lar det ikke "leve sitt eget liv". Derfor er det svært uvanlig å sprenge ett element med en for kraftig forsterker (jo mer strøm jo bedre)

 

Det som skjer med en liten forsterker er at elementet ikke følger forsterkeren. Dette resulterer i at kontrollen på elemenetet reduseres drastisk, og dødsstøtet til elementet kommer enten av at svingspolen slår i bunn og bøyes, eller at limet som holder spoletråden smelter og tråden løsner. I begge disse tilfellene vil man ofte høre skrapelyd, da svingspolebunnen kommer borti sidene i svingspolegapet. Elementet er da bare å kassere. Når limet på spoletråden smelter, skjer dette fordi mye av energien som skulle gå til å kontrollere elementet istedet omdannes til varme, med resultat deretter. Tråden skraper borti veggen, og det blir en fryktelig stygg metallisk lyd.

 

Om et element er sprengt eller ikke, kan du sjekke ved å forsiktig presse elemetet ned, du må holde jevnt slik at det presser rett ned. Hører du en metallisk skrapely er elementet gåent, eller "spregnt"

 

Håper dette gjorde det litt klarere :)

Lenke til kommentar

Kommer an på hva du mener med "slik skurr". Skurr kan være støy fra strømnettet, kabler og komponenter i og fra PC'en og andre elektriske ting i nærheten.

 

Men hvis det bare er hørbar skurring fra de aktuelle høytalerelementene når det kommer lyd ut av dem så har du definitivt sprengt de.

 

Det å si at en høytaler har blitt sprengt så betyr det at man har gått over maksimumtåleransen for det akuelle elementet. Man "sprenger" altså grensen for hva høytaleren tåler.

 

Så når man sprenger et element så skader man det fysisk (f.eks. spolen inne i selve basselementet etc.). Dette skjer normalt kun ved overbelastning.

 

Det finnes også flere "grader" av skader som kan oppstå ved overbelastning. Hvis man overbelaster f.eks. et basselement så behøver ikke det bety at det slutter å fungere. Men man kan riste løs spolen inne i elementet (inne i membranen, inne i "conen". rett meg den som vet bedre). Dette kan skape høye "riste"-lyder fra elementet som kan være hørbare ved lavt volum eller uansett volum. Det kommer an på hvor kraftig og langvarig overbelastningen har vært.

 

Selvfølgelig finnes det mange andre typer skader som kan oppstå i forskjellige deler av et element og i forskjellige typer elementer. Det er f.eks. en vesentlig forskjell på et diskant- og et basselement.

 

Man kan også ødelegge diverse elektriske komponenter tilkoblet elementet. F.eks. delefilter og andre ting. Disse har selvfølgelig også en grense for hvor mye effekt de tåler.

 

 

Håper dette hjelper :)

Lenke til kommentar

Her var det mange kloke hoder som satt ved PC'en en torsdags kveld.

 

Tusen takk for at dere ofret tid på spørsmålet mitt. Jeg syntes ikke selv at jeg spilte spesielt høyt - har spilt atskillig høyere før. I den siste tiden har jeg merket endel ulyd i høyttalerne mine - så det kan muligens være noe som er kommet til etterhvert og som gjør dem mere ømfintlige nå. De er tross alt noen år gamle...

Lenke til kommentar
Hvis man overbelaster f.eks. et basselement så behøver ikke det bety at det slutter å fungere. Men man kan riste løs spolen inne i elementet (inne i membranen, inne i "conen". rett meg den som vet bedre). Dette kan skape høye "riste"-lyder fra elementet som kan være hørbare ved lavt volum eller uansett volum. Det kommer an på hvor kraftig og langvarig overbelastningen har vært.

 

Selvfølgelig finnes det mange andre typer skader som kan oppstå i forskjellige deler av et element og i forskjellige typer elementer. Det er f.eks. en vesentlig forskjell på et diskant- og et basselement.

 

Man kan også ødelegge diverse elektriske komponenter tilkoblet elementet. F.eks. delefilter og andre ting. Disse har selvfølgelig også en grense for hvor mye effekt de tåler.

 

"conen" og membranet, er det samme....

Kunne forklart hva som skjer litt nøyere, men det er seint og all litteratur jeg leser er på engelsk og det er ikke så lett å oversette det til norsk. Når jeg tenker på ting som har med hifi å gjøre tenker jeg automatisk på engelsk, skummelt.

 

Alle dynamiske elementer er i prinsipp like i oppbygningen. Så at det er forskjeller på diskant og basselementer, er egentlig ikke sant.

 

Ved termisk overbelastning slutter elementet ofte å fungere. Er det derimot mekanisk, vil det som regel virke, men lage høy forvrengning.

Skrape og skurrelyder kan også komme av andre årsaker enn at elementet er sprengt, feks støv i talespolen.

Lenke til kommentar
ved for høy belastning på elementene kan "pappen" i høytaleren sprekke, og det blir skurring når den beveges

Hva i gransakuen er det for idiotisk oppbygning på de elementene da? Jeg har hørt om at plast og metallmembraner har sprukket, men papp??

Tja, hvis det er mgr bassene til ljudia så kanskje.... :D

Lenke til kommentar

Det er også mulig å sprenge elementer som ikke har noe hørbar forvrengning. Noen billig-elementer har for liten magnet. Ved store membran-utslag kan spolen havne utenfor magnetfeltet uten at du nødvendigvis hører forvrengningen. Strømmen som går gjennom spolen går da bort i varme. Det blir ikke noe bevegelse derfor går 100% av effekten til varme. Når spolen kommer tilbake til magnetfeltet så vil energien bli brukt til en kombinasjon av varme og bevegelse.

 

Hvis dette skjer ofte så ryker elementet. Det er ikke sikkert at du har hørt forvrengning i det hele tatt.

 

PS! Dette gjelder bare dårlig konstruerte, billige elementer.

Eks. Thump som ble solgt på Svinesund for ca 10 år siden. 12" kostet 129,- og 10" med nøyaktig samme magnet og spole kostet 99,-. Hvis noen kommer over disse elementene så løp og kjøp. Tror ikke det har blitt produsert noe like dårlig noensinne. De er både billige å sprenge, men du skal ha en litt rå forsterker fordi effektiviteten er så dårlig at de er tungdrevne. Spolene rister løs pga varme og bevegelse, men de forvrenger ikke før de "dør".

Lenke til kommentar

Selvsagt forvrenger de!! Hvordan kan det unngå å komme forvrengning når den prøver å lage en tone men havner utenfor magnetfeltet? Da vil den jo slutte midt i tonen!! Hører du ikke det må du jo være døv. Hvis det virkelig var slik at disse elementene ikke lagde forvrengning hadde de jo vært verdens beste. Et element UTEN forvrengning. :roll: De fleste basselementer lager faktisk opptil 20% forvrengning, selv om de er inne i magnetfeltet.

Lenke til kommentar
Dette resulterer i at kontrollen på elemenetet reduseres drastisk, og dødsstøtet til elementet kommer enten av at svingspolen slår i bunn og bøyes, eller at limet som holder spoletråden smelter og tråden løsner. I begge disse tilfellene vil man ofte høre skrapelyd, da svingspolebunnen kommer borti sidene i svingspolegapet. Elementet er da bare å kassere. Når limet på spoletråden smelter, skjer dette fordi mye av energien som skulle gå til å kontrollere elementet istedet omdannes til varme, med resultat deretter. Tråden skraper borti veggen, og det blir en fryktelig stygg metallisk lyd.
Lenke til kommentar
Dette resulterer i at kontrollen på elemenetet reduseres drastisk, og dødsstøtet til elementet kommer enten av at svingspolen slår i bunn og bøyes, eller at limet som holder spoletråden smelter og tråden løsner. I begge disse tilfellene vil man ofte høre skrapelyd, da svingspolebunnen kommer borti sidene i svingspolegapet. Elementet er da bare å kassere. Når limet på spoletråden smelter, skjer dette fordi mye av energien som skulle gå til å kontrollere elementet istedet omdannes til varme, med resultat deretter. Tråden skraper borti veggen, og det blir en fryktelig stygg metallisk lyd.

 

Jeg opplevde skrapelyd etter jeg hadde spilt litt for høyt med en litt for svak forsterker. Trodde høyttaleren var fulstendig ødelagt. Jeg gikk til innkjøp av en bedre og kraftigere forsterker og koblet på høyttalerne, det var fortsatt skrapelyd.

 

Men så tenkte jeg: hva om jeg lar høyttaleren stå å surre for seg selv på middels volum et par timer- da kan jeg vel klare å slite ned spoletråden slik at den fungerer som normalt igjen. Det skjedde store forbedringer, og nå etter 100- vis av timer senere er høyttaleren nesten like god som ny. Kan bare høre en bitteliten lyd når jeg spiller på veldig lavt volum med veldig lave frekvenser, 20Hz og nedover. Og jeg spiller aldri på lavt volum så det driter jeg i!

Lenke til kommentar
"Kan bare høre en bitteliten lyd når jeg spiller på veldig lavt volum med veldig lave frekvenser, 20Hz og nedover. Og jeg spiller aldri på lavt volum så det driter jeg i!"

 

:roll:

Vi hører ikke lavere enn 20hz uansett. [/b]

ja, men spiller du en 20hz tone får du forvrengning ved 40, 80, 160, 320 osv

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...