Gå til innhold

Problemer med fjerning av støvkorn 30D


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte et brukt 30D som ikke hadde blitt brukt på en stund. Det fungerer utmerket, men det har et par flekker på bildene som jeg ikke klarer å bli kvitt. Jeg har kjøpt inn et såkalt Dust Want Kit fra JP og har nå renset tre ganger uten at det hjelper. Det rare er at flekkene (to flekker det er snakk om) kun vises på bilder som er tatt ute i kulden. På bilder tatt i romtemperatur vises de ikke. De dukker opp på bildene etter at jeg har vært ute i et kvarters tid. Har lagt ved et bilde som viser flekkene. De er i venstre øvre del av bildet.

 

Noen som har forslag til hvordan jeg løser dette problemet? Er det andre steder en selve sensoren som kan påvirke bildet / som disse partiklene kan sitte?

 

flekker.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig med Nautica at det ser ut som støvflekker, men det er vanskelig å forklare hvorfor de bare skulle synes på utebilder. Hvor synlig støv er avhenger av blender og hvor jevn flate de havner på. Prøv å ta et bilde inne med F22 mot en hvit/grå flate og se om du klarer å provosere frem effekten.

 

Du kan også se på sensoren og se om du ser støvflekkene, husk at bildet er speilvendt.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Takk for innspill. Mener jeg har fulgt bruksanvisningen til punkt og prikke ja. Det er kanskje enkelt å bruke. Ha væske på kluten, stryk en gang hver vei. Det er hele operasjonen. Levere det inn er nok en løsning ja, men siden det er et godt stykke til nærmeste fotobutikk der jeg bor prøver jeg å finne en løsning før jeg evnt. går til det skrittet.

 

Da har jeg tatt et bilde på F22 som se# foreslo, og jammen meg dukket ikke flekkene opp inne også. Men kun på bildet under, på hvitere flate synes ikke merkene.

 

Men er det støv/flekker på sensoren, eller er det noe annet som forårsaker dette? Bildet er tatt like etter at sensoren er renset atter en gang, og når jeg ser på sensoren ser den helt fin ut.

 

flekker_2.jpg

Lenke til kommentar

Det er vanskelig å se pga ruglete flate i bildet, men for meg ser det ut som det er flere flekker. Det er litt merkelig at de skulle forsvinne på et lysere bilde, men det er ikke lett å tenke seg noen annen forklaring enn støv på sensoren. Linser i objektivet er så langt fra fokusplanet at det skal mye til for at flekker på objektivet skal synes på et bilde (men de kan bidra til dårligere skarphet på bildet).

 

Det skader selvsagt ikke se på objektivet også. Sjekk eventuelt filter og frontlinse, ta objektivet av og se gjennom og se på bakre linse. Litt støv vil du neppe merke, men ser du store flekker eller noe annet merkelig kan du jo få det sjekket/renset, men som sagt det er neppe årsak til flekkene på bildene.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Det er flere flekker ja. De kom til syne på f22. Har ikke sett de før nå, men har tatt flere bilder nå, og de dukker opp hver gang. Sjekket objektivet, ikke noe smuss å finne der.

 

Det skal være tre dråper med rensevæske på hver side av svaberen står det i manualen, og det har jeg brukt. Har sett på sensoren nå med forstørrelsesglass, men jeg finner fortsatt ikke noen partikler, riper el.l.

Lenke til kommentar

Har sett på sensoren nå med forstørrelsesglass, men jeg finner fortsatt ikke noen partikler, riper el.l.

 

Hvis bildet du har lagt ut ikke er beskjært, vil støvkornet oppe til venstre være ca. 0,46 x 0,13mm i størrelse. Blir kanskje i minste laget å se, selv med forstørrelsesglass...!

Lenke til kommentar

Ta neste test med manuellfokus på nærgrensen (slik at alt blir uskarpt) og minste blender. Da er det bare støvkornene som er skarpe i bildet.

 

Ellers er det jo bare å prøve igjen. Måte rense mange ganger første gang jeg gjorde det. Et LED lys kan hjelpe deg for å klare å se noe av støvet på brikken men mye av det "store" kan være helt usynlig for det blotte øyet.

Lenke til kommentar

Har lyst med en sterk ledlykt på sensoren, men kan ikke se noe. Jeg ha nå renset sensoren kraftigere en anbefalt. Jeg har renset ganske hardt og mange ganger, men det hjelper absolutt ingen ting. Disse partiklene kan umulig sitte på selve sensorplaten. Da må de være limt på så hardt som de sitter. Har tatt bilde på minste blender som anbefalt, og da dukket det opp en del snodige ting (som like forbasket var der alle sammen etter kraftrensen jeg tok).

 

flekker_3.jpg

Lenke til kommentar

Ja noe standhaftig er det det som sitter der, for det rikker seg ikke. Huset må nok sendes inn. Vurderer om jeg skal ta den kostnaden eller ikke. Ingen forsikring, jeg kjøpte det brukt for ikke så lenge siden. Kanskje bedre å investere pengene i et annet hus i stedet for å koste på dette her. Det er ikke alltid bruktkjøp går like bra.

Lenke til kommentar

Ja noe standhaftig er det det som sitter der, for det rikker seg ikke. Huset må nok sendes inn. Vurderer om jeg skal ta den kostnaden eller ikke. Ingen forsikring, jeg kjøpte det brukt for ikke så lenge siden. Kanskje bedre å investere pengene i et annet hus i stedet for å koste på dette her. Det er ikke alltid bruktkjøp går like bra.

 

Du kan jo prøve å kontakte selger, hvis h*n er en seriøs går det sikkert an å diskutere prisen.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...